|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg er vokst opp med at vi alltid fikk noe annet dersom vi ikke likte det som var "hovedretten". Det mamma har sagt i ettertid er at hun ikke ville utsette sine barn for den tvangen hun selv ble utsatt for som barn. Hun ble nemlig tvunget til å spise opp selv om hun overhode ikke likte det hun fikk servert. Sist redigert av polarjenta : 30-10-08 kl 10:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
er her
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Nei, svært sjelden iallefall.
![]() |
#83 |
Epikur
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Man må smake på alt og spise det man liker. Nå lager jeg vidunderlig god mat, og har en familie med god appetitt, så det pleier å gå unna. En sjelden gang er det noe hun ikke liker, og da må hun smake HVER gang, men ikke tvinges til å spise. Vi prøver og prøver med mat og i går spiste hun feks en porsjon fårikål, etter å ha gått fra æsj til pirking til et par biter til et stykke til at hun faktisk likte det. Man må vel smake på ting ca 10 ganger før man er vant, og jeg ser det funker. Raspeballer og blodpudding neste!
![]() |
#84 |
Textrovert
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg har en seksåring som er veldig kresen i matveien. Vi tar ikke hensyn til han når vi lager mat, men ser vi at det er absolutt ingen ting av det vi har laget som han kommer til å smake på, så setter vi frem litt brød eller noen rå gulrøtter eller et aller annet bare for at det skal være NOE som får han til å sitte ved middagsbordet i noen minutter i alle fall. Vi spør alltid om han vil ha noe av det som står på bordet, og vi oppfordrer til å smake, men jeg foretrekker at han bare spise en rå gulrot og en brødskive med smør enn at han låser jeg i hysterisk redsel ved å se at jeg har lagt noe han ikke vil ha, på tallerkenen hans.
![]() |
#85 |
Epikur
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?
Tilbehøret er da mer enn spiselig? Jeg koker vanlig torsk og serverer parallellt med lutefisken. Torsk, lutet og ikke lutet, smaker kjempegodt med ertestuing og baconfett. I det hele tatt smaker vel det meste godt med baconfett.
![]() |
#86 |
Epikur
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?jeg tror forresten litt på at man kommer lenger om man setter stemningen først og forlanger smaking ettepå. det skal være koselig rundt bordet, ikke kjipt stemning, kamp og prinsipprytteri. Tenne lys, snakke koselig til hverandre osv gir bedre utg.pkt for smaking og prøving enn å gjøre bordet til krigssone. Dessuten merker jeg at når hun har vært med å lage maten, så er den visst bedre. Å gi ungen en skive i "ulvetimen" rett etter bhg/SFO for så å bruke tid på å lage mat sammen funker fint for eksperimentering og ny mat.
![]() |
#87 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke min heller. Men å ha ansvaret for ernæringen til unger som ikke liker å spise, gjør noe med en.
![]() |
#88 |
Epikur
|
Ikke poteter?
![]() |
#89 |
Fjott
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg lager kun en rett, og hun må smake på alt som blir servert ( selv om hun har smakt det før og "VET" hun ikke liker det).
![]() |
#90 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den effekten har uteblitt her. Han elsker å hjelpe til med maten, og stirrer forventningsfullt på oss og venter på ros når vi smaker på "hans" mat. Men smake selv? Nix.
![]() |
#91 |
superbruker
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Vi har hatt mye morsom prøvesmaking.
![]() |
#92 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Bacon? Med mann på kolesteroldiett er nok bacon og baconfett temmelig ut, og det meste med mye mettet fett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Her er mora mer kresen enn ungene.
![]() |
#94 |
Quiet, please
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg er egentlig velsignet med barn som er ganske greie i matveien. De spiser det meste, og det er sjelden de nekter å smake. Bortsett fra når vi har hatt bacalao har jeg aldri laget noe annet til ungene, men vi maser aldri om at de skal spise så så mye. Når middagen kommer på bordet er vi slitne og sultne alle sammen, og da skal vi slappe av og kose oss med maten, ikke krangle og mase. Jeg skal være så freidig å anta at det i hvert fall har hatt litt å si for ungenes forhold til mat. Vi hadde nylig svigers på besøk, og da var det veldig ofte snakk om hva ungene skulle spise. Da jeg sa at de alltid spiser det samme som oss, ble svigermor veldig overrasket, og uttrykte det klart og tydelig overfor ungene. Hvis det var slik hun holdt på da sønnen var liten, er det ikke rart han hatet fisk. Hver gang det var fisk fikk han pølser.
![]() |
#95 |
Erfaren
|
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Min svigerfar pirker ut ting han ikke liker forran ungene. Han liker ikke kålrot f.eks og sier dette klart og tydelig.
![]() |
#96 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Seriøst? |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg forventer ikke at mannen min skal lage noe eget til meg dersom jeg ikke liker middagen han lager.
![]() |
#98 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Nei det gjør vi ikke. Men vi unngår gjerne det Jonas misliker mest. F.eks. fiskeboller i hvit saus, og supper. Storebror spiser stort sett alt, og det gjør i grunn Jonas også. Selv om han i utgangspunktet ikke liker noen ting.
![]() |
#99 |
Travelt opptatt
|
Jeg lager mat til gubben kommer hjem. Hvis han skal lage sin egen mat får vi ikke spist sammen. Da hiver jeg heller noen pølser i ovnen samtidig som jeg steiker fisk til meg og jentene.
![]() |
#100 |
Nytt år, nye muligheter
|
Signerer denne. Men nå er vi også velsignet med en storesøster som spiser så å si alt og gir uttrykk for at maten er god
![]() |
|
|