|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det berre eg som reagerer på denne reklamen
Nå har vel jeg bedre forutsetninger til å vite hva dette innebærer enn de fleste |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Er det berre eg som reagerer på denne reklamenSelvfølgelig er det ikke en enkel løsning, og jeg tror ikke denne reklamen får alle gladtjukke til å hive seg over telefonen for timebestilling. Jeg tror, og nå er jeg muligens på tynn is, at denne type operasjoner faktisk hjelper pasientene til å få mentalt overskudd til å gjøre noe med årsakene til overvekten. Vi har jo blitt enige om at ingen blir 50++ kg overvektig fordi de er så glad i å kose seg i helgen, og jeg antar at det er lettere å jobbe med psyken når overvekten, med alle de tilleggsbelastningene det gir, er borte. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Pauset
Hvorfor kan ikke jeg uttrykke meg så klart, men der tok du det på kornet. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er det berre eg som reagerer på denne reklamenMaz: ikkje misforstå meg. Eg har kjemperespekt for dykk som har behov for ein slik operasjon og som handterer det bra i etterkant. Min kritikk er eine og åleine retta mot organisasjonane som tilbyr "lettvindte" løysingar. Sjølvsagt er det store helsegenvinstar i å ta ein sli operasjon dersom alternativet er å leve som svært overvektig. Det er ikkje der kritikken ligg. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Ut frå det eg har lest så veit ein at fedmeopererte er veldig utsette for alkoholmisbruk, narkotikamisbruk og sjølvskading. Dette fordi ein ikkje lenger har maten å få utløp for følelsar gjennom. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Pauset
Hva er langsiktige konsekvenser? |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Halvdårleg kjelde. I know. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg er heilt med på din tankegang. Ein ting er å få ein slik operasjon som følgje av ei langarig oppfølging av lege. Noko anna er å kunne "bestille" det via vg.no. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Det er veldig få sykelig overvektige, om noen, som er over 80 år. Det vi vet er i hvertfall at GBP øker både livskvalitet og livslengde for sykelig overvektige (om man ikke får alvorlige komplikasjoner, noe som kan skje ved enhver operasjon). Jeg hadde nok ikke levd i 5 år til engang, om jeg ikke ble operert.
|
|
|
#51 |
|
Har fått viljen sin
|
Jeg reagerte også første (og andre og tredje) gang jeg så denne reklamen. Og dette sitatet oppsummerer veldig godt hva jeg tenkte. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Pauset
|
|
|
|
|
|
#53 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Veldig godt sagt, spesielt den siste setningen din.
|
|
|
#54 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Men vi diskuterer jo ikkje opersjonen. Vi diskuterer kommersialiseringa av operasjonen. Eg veit at det fins positive verknader, men det er kommersialiseringa eg set spørsmålsteikn ved. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det berre eg som reagerer på denne reklamenHva er reglene for reklame for medisin, egentlig? Man ser jo reklame for paracet og den slags, men jeg kan ikke huske å ha sett reklame for Ritalin, liksom. Jeg tror jeg hadde reagert kraftig på en reklame med "trenger DITT barn ritalin?", og en sjekkliste for ADHD-symptomer og "snakk med din lege om Ritalin til ditt barn". Det er ikke fordi je har noe mot det legemidlet, men fordi det er et "alvorlig" legemiddel, men mange mulige bivirkninger. Slik tenker jeg på denne saken også. Jeg har ikke prinsippielle motforestillinger mot inngrepet, men såpass "store greier" (både selve inngrepet, rekonvalesens, kravene til psyke for å komme seg gjennom det uten problemer, etc.) syns jeg ikke man skulle kunne reklamere for.
|
|
|
#56 |
|
Teller ned
Sv: Er det berre eg som reagerer på denne reklamenRitalin er et narkotikum, ikke helt sammenlignbart synes jeg. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det berre eg som reagerer på denne reklamenDet er vel klassifisert som legemiddel?
|
|
|
#58 |
|
Teller ned
Sv: Er det berre eg som reagerer på denne reklamenDet er klassifisert som et narkotikum. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Men fedmeoperasjonar blir det reklamert for på vg.no? |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Er det berre eg som reagerer på denne reklamenNoe jeg har tenkt over i det siste er at slankeoperasjoner og andre kirurgiske inngrep blir markedsført til dels aggresivt og temmelig hyppig. Da jeg begynte å henge inne på div foreldrefora for seks år siden kan jeg knapt huske at bukplastikk var et tema. Nå er det i ferd med å bli dagligdags. Jeg merker at det er ikke bra for hodet mitt, jeg får lyst til å ta opp lån, legge meg under kniven og bli tynn og stram igjen. |
|
|
|
![]() |
|
|