Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kunnskapsdepartementet ønsker å registrere elevers seksuelle legning

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-08, 21:25   #21
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Kunnskapsdepartementet ønsker å registrere elevers seksuelle legning

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det vet jeg ingenting om, men det har vært to saker inne til sjekk hos datatilsynet, den ene var om dette registeret og den andre var om (den anonyme) elevundersøkelsen, hvor de eventuelt kunne registrere seksuell legning (i forbindelse med om de har opplevd mobbing på grunn av det).

Jeg ser kunnskapsdepartementet i dag beskriver medienes omtale som en misforståelse. Her er høringsnotatet fra kunnskapsdepartmentet, og her er høringsuttalelsen fra datatilsynet. Kunnskapsdepartementet har rett i at det ikke foreligger noe forslag om å inkludere informasjon om livssyn og seksuell legning i registret, men datatilsynets svar må vel sees i lys av at myndighetene tidligere har brukt informasjon i sentrale registre på en annen måte enn hva som har vært intensjonen. Når datatilsynet har fått begge sakene på pulten har de åpenbart svart med tanke på hvordan registret kan brukes. Jeg forstår skepsisen og er veldig glad for at datatilynet er så restriktive som de er i godkjennelsen av sentrale registre.

Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 21:36   #22
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke vi er så uenige, Nebbia. Jeg synes også det er bra noen holder kontroll på KD, sånn at de ikke roter det til i forhold til lagring, datasikkerhet etc, for jeg har ikke akkurat kongetro på at de klarer det der helt selv. Uttalelsene fra KD som står på VG (som jo er verdens beste kilde) er jeg heller ikke overimponert over, de sender ut et høringsutkast de, slik jeg leser det, er litt usikre på om er gjennomførbart, og der er jo derfor de sender det på høring. Tjoho, liksom.

Gammel 31-10-08, 21:51   #23
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg tror ikke vi er så uenige, Nebbia. .... Uttalelsene fra KD som står på VG ...

Jeg er ikke uenig med noen, men jeg antok at datatilsynets høringsuttalelse var et direkte svar på kunnskapsdepartementets forslag. Det var det ikke.

Ellers har kunnskapsdepartementet publisert et dementi om at de har planer om å inkludere den kontroversielle informasjonen i sitt register på sine egne hjemmesider.

Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 23:01   #24
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Venstresiden i norsk poltikk alltid hatt større behov enn høyresiden for å opprette registre, men noe slikt skulle man tro bare KrF kunne foreslå.

Hæ?

Gammel 01-11-08, 00:14   #25
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Hæ?

Skrivefeil. Det mangler et essensielt har. Gir det mer mening - eller er du uenig i at Ap har vært ivrigere enn de borgerlige partiene til å opprette ulike registre?

Eller hva det Krf-flåsingen min du ikke forstår? Hvem andre enn Krf er vel interessert i hvordan homofile står seg i forhold til andre?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.