Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?
*fjernet sitat*
Nå har jeg (utrolig nok) lest hele tråden, og jeg må helt ærlig si at jeg aldri har opplevd deg Skremmern med så lange tær før. Jeg kan heller ikke finne noe i Isbjørnens innlegg som skulle tilsi at hun får en så personlig og kraftig reaksjon fra deg, det er tydelig at dette må ha gått deg veldig nær. Men med tanke på hva du pleier å lire av deg i andre tråder mot andre tråder må du tåle såpass. Og din siste setning, at du ikke ønsker at hun henvender seg til deg flere ganger, håper jeg ikke hun holder seg til. Hvor hadde vi endt opp i FP dersom det bare var å be folk slutte å kommentere våre innlegg? 
Når det gjelder temaet ellers så har jeg heller ikke særlig kresne barn. De spiser det meste de får, og får ikke annen mat om de ikke liker det de får. Mulig de hadde fått det av og til om de var veldig kresne, det er vanskelig å spekulere i det. Jeg kjenner også foreldre som har latt barn regelrett styre måltidene, og det har endt opp med at det så å si er barna som bestemmer menyen dag etter dag. Det er ikke noe ålreit situasjon å komme i. Jeg ville aldri tvunget mine barn å spise noe som helst- bare så det er sagt- jeg bestemmer heller ikke hvor mye de spiser. Men de får ikke noe spesialmeny. Hvis de har smakt på noe før som de misliker kan de droppe akkurat det neste gang. Hvis de aldri har smakt på det før, eller likte det før og plutselig har sluttet å spise det, da får de ikke noe erstatning og må spise det andre vi har til middag.
Jeg tror også at mange går i fella med å introdusere "barnesafe" mat de første 1,5-2 av barnas leveår, og etterpå er de overrasket at barna ikke vil ha noe annet senere heller. Min teori er at grønnsaker og smaker må introduseres så tidlig som overhodet mulig, uten noe særlig tilvenning. Heller det enn at barna kun får kokte poteter, gulrøtter og brokkoli de første to årene og plutselig forstår ikke foreldrene noenting at treåringen ikke liker stangselleri.
Sist redigert av DM : 11-11-08 kl 10:03.
|