Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva er din favoritt-hverdagsmiddag?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-08, 18:21   #1
M&S
Erfaren

Medlem siden: Oct 2008
M&S er litt kulM&S er litt kul
Standard

Hva er din favoritt-hverdagsmiddag?

Gjerne med oppskrift

M&S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 18:23   #2
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: hva er din favoritt hverdagsmiddag?

Ovnsstekt laks med kokte/dampede grønnsaker til, enkelt og greit.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 18:41   #3
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er din favoritt hverdagsmiddag?

Blandaball

Gammel 03-11-08, 18:43   #4
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker kylling i alle former og fasonger jeg.

Gammel 03-11-08, 18:56   #5
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Komle med masse godt tilbehør.

Gammel 03-11-08, 19:06   #6
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er egentlig en del forskjellig, men tror det må bli kompe.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 19:14   #7
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pasta Carbonara.

Gammel 03-11-08, 19:21   #8
Left
Passiv

Standard

Bacalao eller sildball.

4 porsjoner

En snau kilo klippfisk
1 kg poteter skrelte i skiver
350 g løk i tynne skiver
2 ss smør
ca 2 dl matolje
ca 150 g tomatpure
1 spansk pepper
1 ts salt

Vann ut fisken i 2 døgn. Bytt vann noen ganger.
Rens den og skjær den i passe stykker.
Smelt smøret i en gryte og tilsett noe av oljen + litt tomatpure. Legg poteter, fisk og løk lagvis med litt olje mellom lagene. Ha også finhakket spansk pepper mellom lagene.
Kok opp og la den surre ved svak varme til den er gjennomkokt. Dette tar ca 2 timer. Beveg gryten av og til slik at det ikke setter seg fast i bunnen og sider. Det kan evt tilsettes litt vann under kokingen.
Smak til med salt og rør om.

Sildball.

250 g utvatna spekesildfiletar
500 g rå poteter
250 g kokte poteter
1 middels lauk
1/2 ts pepar
5 ss grynmjøl

Mal sild, poteter og lauk. Rør i resten. Form farsen til ball og legg han i kokande, usalta vatn. Trekkjer ca. 1 1/4 time. Server med poteter, kålrot og steikt flesk. (Dersom ein har ribbefeitt, er det godt til.)

Sist redigert av Left : 05-11-08 kl 09:33.
  Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 19:24   #9
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Det er det samme bare jeg slipper å lage den
Tja, jeg er veldig svak for pizza. Men ikke den fete typen. Tynn bunn, kun ost og urter.

Gammel 03-11-08, 19:29   #10
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er din favoritt-hverdagsmiddag?

Spaghetti med kjøttsaus og ost,og gresk salat til. Og vann til

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 19:34   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her var det lite oppskrifter.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 19:43   #12
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Blandaball er utrolig godt og bør prøves

Blandaball

Skriv ut

INGREDIENSER:

1 porsjon 2 porsjoner 3 porsjoner 4 porsjoner 5 porsjoner 6 porsjoner 7 porsjoner 8 porsjoner

1 kg fiskefilet
900 g rå potet
1 ss salt
2 ss potetmel
2 ss hvetemel
0,5 dl melk

FREMGANGSMÅTE:
En tradisjonsrik rett fra Møre.

Mange foretrekker å bruke lyr som råstoff til denne retten, men hyse og sei går også bra.
Før våre moderne kjøkkenmaskiner kom var det vanlig å hakke sammen fisk, poteter og løk med en spesielle hakkekniv i et trau.
I dag kan vi male råvarene på kvern eller vi kan kjøre alt sammen i en foodprocessor.

Del renskåret fiskefilet opp i biter. Skrell og del poteter og løk i biter.
Mal fisk, poteter og løk på kvern med grov hullskive. Arbeid salt og mel inni deigen. Form farsen til runde boller legg evt en fleskebit eller nyretalg inn i ballen.
Fisk, poteter, løk , salt og mel kan også kjøres til en grov farse i en foodprocessor (del evt porsjonen i to). Pass på at farsen ikke blir for finmalt.
Legg ballen i kokende lettsaltet vann (evt fiskekraft eller kraft kokt på spekekjøtt), og la dem småkoke i 20-30 min.
Etter 20 min, del en ball over og se om den er gjennomkokt.
Server med stekt flesk og kokt kålrot.

Rester kan stekes i skiver på panne eller fryses ned.

Oppskriften er hentet fra: God morgen, Norge! | Kokk: Wenche Andersen

Gammel 03-11-08, 20:25   #13
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har falt pladask for Isets seigryte som jeg laget for første gang idag! Til og med mannen (som helst holder seg unna ting med gjeller) nikket anerkjennede.

Gammel 03-11-08, 20:31   #14
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Komle er da ikke hverdagsmat. Det tar jo nesten en hel dag og lage. I hvertfall hvis det skal gjøres ordentlig. Og det må det. :komlesnobb:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 20:35   #15
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Komle er da ikke hverdagsmat. Det tar jo nesten en hel dag og lage.

Tenkte dette i mitt stille sinn, jeg også. Og kom fram til at jeg kanskje bare er komle-amatør.
Noen som har smakt sånn posevariant (Toro?) av komle? Smaker det høgg, eller er det verdt å prøve?

Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 20:40   #16
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Komle er da ikke hverdagsmat. Det tar jo nesten en hel dag og lage. I hvertfall hvis det skal gjøres ordentlig. Og det må det. :komlesnobb:

Joda det er det det så, jeg vokste opp med komle hver Torsdag.

Gammel 03-11-08, 20:40   #17
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fiskeboller med hvit saus og revet muskatnøtt.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 20:45   #18
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I dag hadde vi:

Kyllingfilet som legges i ildfast form. Over den smøres litt pesto. Rundt i formen legger jeg bacon og delte tomater. Koker pasta og har en tomatsaus ved siden av.Namnam!

Gammel 03-11-08, 20:54   #19
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Familiens yndlingsrett som jeg lager - hverdagsmat.

Jeg er forøvrig ikke noen fantasifull kokk eller noen kløpper på kjøkkenet, men dette har jeg lært av min mamma. Mann og barn elsker retten. Kotelettene blir saftige og svært gode, er ikke så begeistret for svinekoteletter ellers. Vi spiser nesten ikke poteter vanligvis, men til denne retten hører de med.

"marinerte" svinekoteletter, potetmos og gulerøtter med eple i.

Ingredienser:
svinekoteletter
egg
mel
strøkavring
poteter
melk
gulerøtter
eple
pepper og salt

Marinerte svinekoteletter:
Kjøper rimelige svinekoteletter, skjærer så bort alt bein og fett.
Jeg tar deretter en hammer i en plastpose og slår på kotelettene til de blir litt flatere. I 3 boller har jeg pisket egg, mel (med litt salt og pepper i) og strøkavring. Jeg dypper så koteletten først i mel, så i egget og til slutt tar jeg godt med kavring på (dyppes). Stekes raskt i varm panne deretter på litt svakere varme til de er gjennomstekte. Til denne retten bruker jeg mye smør å steke i. Olje kan jeg bruke ellers, men ikke her!!!

Potetmos
Siden kotelettene er stekt i mye smør så tar jeg bare litt melk opp i.

Gulerøtter med eple
Raspe 4 store gulerøtter på fin rasp. Tar av skallet på 2 epler og rasper disse opp i gulerøttene. Blander godt sammen og tar i 1 teskje med sukker. Sett i kjøleskap litt slik at dette blir litt kaldere.
For de som ikke har smakt gulerøtter tilberedt slik så kan jeg (nesten) love glade barn - gulerøttene blir smakfulle og saftige.

God apetitt!

Gammel 04-11-08, 08:32   #20
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Tenkte dette i mitt stille sinn, jeg også. Og kom fram til at jeg kanskje bare er komle-amatør.
Noen som har smakt sånn posevariant (Toro?) av komle? Smaker det høgg, eller er det verdt å prøve?

Toro smaker sagmugg. Men Stangeland Mølle sitt Komlemel er godt. Veldig godt, faktisk. Jeg har masse pinnekjøttkraft i frysen som jeg koker det i, slik at det smaker ordentlig.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.