Sv: Etter din mening: Er helsepersonell forpliktet til å være interessert i kroppen?
Jeg synes fagfolk bør ha en viss interesse for fagfeltet sitt, ja. At lærere bør være interessert i pedagogikk og i sitt eget fag, at psykologer bør være interessert i psykologi og at leger og sykepleiere bør være interessert i helse og fysiologi. Det er klart, jeg mener ikke at man ikke bør "få lov til" å ha en jobb dersom man ikke er spesielt engasjert i den, men i prinsippet synes jeg man bør ha et visst minimum av engasjement - både for å kunne gjøre jobben sin bra, for å greie å holde seg oppdatert, og for å kunne trives i den.
Men jeg synes jo ikke, som Esme er inne på, at en spesialist på ett helsefaglig område er forpliktet til å være interessert i, skal vi si, kroppsdeler eller kroppsfunksjoner som ikke er viktig for det de jobber med. Og jeg synes naturligvis ikke man skal være forpliktet til å være interessert i å delta i alle mulige samtaler og diskusjoner som dreier seg om kroppen på fritiden.