|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Stemmer du Fremskrittspartiet | |||
Nei, absolutt ikke! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
155 | 86,59% |
Ja, selvfølgelig! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
24 | 13,41% |
Deltakere: 179. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#401 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Stemmer du FrP?
Tja, skyld og skyld? Det er folk flest sin skyld, fordi vi har en oppmerksomhetsgrense på 20 sekunder hvis det ikke inneholder sex. Det er de andre politikernes skyld, fordi de ikke klarer å fornye seg. Det er medienes skyld, fordi de bygger opp om tabloidiseringen (noen som så klipp fra valgkampen i 81, der alle fikk nøye oppmålt tid, og programlederne ikke fikk avbryte? Jeg synes brød-og-sirkus-vinklingen som har vært de siste valgkampene er direkte fornærmende, både mot politikerne og min intelligens).
![]() |
#402 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sitter det ikke mange jegere også tror du? Rovdyrproblematikk forekommer jo først og fremst i typiske jakt-kommuner. De som skyter ulv og bjørn, skyter også elg, rådyr og småvilt.
![]() |
#403 |
Administrator
|
Det forekommer i typiske landbrukskommuner, der husdyr er på utmarksbeite. Du finner ikke mange oppegående jegere som uttalt jakter fordi det er gøy å skyte utryddnigstruede dyr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#404 |
Fola Blakken
|
Jeg er så hjertens enig, Scarlett. Jeg fikk helt mark av de fleste valgsendingene i fjor. Programlederne skulle være så kule og kritiske at det ble nærmest umulig å komme med et velfundert, fornuftig svar.
![]() |
![]() |
#405 |
Leser
|
![]() Sv: Stemmer du FrP?Vi var enige helt til hit:
Nettopp derfor synes jeg det er viktig og riktig og kritisere de valgene andre gjør, ikke personene. Det er ikke personene som er umoralske eller uansvarlige - og derfor er jeg enig alt du skriver - bortsett fra siste setning.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 29-11-06 kl 18:08. Årsak: La til de to siste avsnittene |
![]() |
![]() |
![]() |
#406 |
|
Men hvis en ikke kan kalle mennesker uansvarlige eller umoralske på bakgrunn av de valg de gjør så fraskriver en dem jo også ansvar.
![]() |
#407 |
Administrator
|
En er ikke uansvarlig fordi en gjør eller har gjort uansvarlige valg, da ville nok de fleste av oss være uansvarlige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#408 |
Leser
|
Nei, man kan godt gjøre handlinger som er uansvarlige og/eller umoralske og la folk ta ansvaret for dem. Men handlingen farger ikke nødvendigvis personen, jeg er ikke nødvendigvis et umoralsk menneske selv om jeg gjør umoralske ting.
![]() |
#409 |
***al-logisk
Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
![]() ![]() |
Så du påstår enkelt og greit at uansvarlig ikke er noe man gjør eller har gjort eller er? Hva er uansvarlig da? Moral handler nettopp om handling. Det er dette jeg tror AprilRyan mener. Rettssystemet vi har er en form for rasjonalisert dømming. Man dømmer folk for uaktsomt drap, svindel osv. fordi man mener de har gjort noe galt.
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain. |
![]() |
![]() |
![]() |
#410 |
|
Jeg er enig i at det er handlingene som er umoralske og jeg tror absolutt at mennesker kan forandre seg.
![]() |
#412 |
***al-logisk
![]() ![]() |
Men likevel kan du altså kalles forbryter når du har begått en forbrytelse.
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain. |
![]() |
![]() |
![]() |
#413 |
Administrator
|
Jepp. Men du har også ex-forbrytere, rehabiliterte forbrytere eller angrende syndere som ikke lengre kan defineres utifra en forbrytelse, som var en handling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
***al-logisk
![]() ![]() |
Man har også ex-FrP'ere og ex-Nazi. Å f. eks være forbryter forutsetter et felleskap som kan dømme en som det. Det er dette som er poenget. Handlinger er moralske/umoralske. Mennesker utfører handlinger. For dette dømmes man av andre. Var Hitler en psykopat?
![]() |
![]() |
![]() |
#415 |
Administrator
|
Jeg vet ikke om han var psykopat, men det er ikke usannsynlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#416 |
Energirik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Sv: Stemmer du FrP?wow hadde dette tatt av da?? Er borte en dag eller no så braker det løst...har lest det meste, og må bare si jeg kommer fortsatt til å stemme FrP om det ikke er noe annet parti som klarer å overbevise meg om noe annet. Og bare for å ha det helt klart, jeg kjører ikke trailer, eller drosje |
![]() |
![]() |
![]() |
#417 |
***al-logisk
![]() ![]() |
Jeg mener det å stille noen til ansvar for handlinger de har gjort er på sin plass. Rehabiliterte ex-nazister bør kunne antas å en gang å ha stått for sine handlinger.
![]() |
![]() |
![]() |
#418 |
Administrator
|
Men en som er uansvarlig; er det en som ikke tar ansvar for egne valg, eller er det en som gjør valg som andre måtte definere som uansvarlig (uavhengig om en står til ansvar for valget)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#419 |
***al-logisk
![]() ![]() |
Skjønner ikke helt hvor du vil, men jeg anser mennesket som grunnleggende sosialt vesen. Herfra erkjenner jeg at felleskapet utgjør kjernen for våre definisjoner. I interaksjonen med andre mennesker speiler vi oss selv. En forelder kan selv synes at han/hun er verdens beste og mest ansvarlige pappa/mamma, men det hjelper ikke om barna forsømmes grovt.
![]() |
![]() |
![]() |
#420 |
Administrator
|
Der er vi uenige. Jeg definere/dømmer en person som uansvarlig om han ikke vil stå til ansvar for sine handlinger. Når man sier at en person er noe så dømmer en samtidig personen som det. Jeg er mann, jeg er norsk, jeg er gift, jeg gjør noen ganger uansvarlige ting (selv om jeg aldri har stemt FrP). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|