Sv: Hva syns dere om alle væroppslagene? (div. aviser)
Jeg må innrømme at jeg savner flere artikler av typen "dette kan DU gjøre for å redde verden fra miljødøden". Jeg syns det er for mye skremselspropaganda uten at det sies noe om konkrete tiltak som kan avhjelpe.
Økologisk - OK, men da vil jeg ha økologisk inn i den lokale matvaresjappa (og dessuten økologisk skummetmelk, ikke bare lettmelk).
Lavere strømforbruk - OK. Men hva kan man gjøre helt konkret for å senke strømforbuket. Skru ned varmtvannet til 65 grader, bytte til sparepærer, ikke ha varme på i rom man ikke oppholder seg i, skru av lys, ikke sette på standby osv. Flere ting?
Kollektiv i steden for bil - fordrer at tilbudet er der og at det er godt (noe som er myndighetenes ansvar, men det finnes også noe som heter tilbud og etterspørsel)
Lavere forbruksmentalitet - når man handler klær og møbler - kjøp tidløst og kvaitet. Bruk gjerne mer penger på færre gjenstander. Ønsk opplevelser i jule- og bursdagsgaver. Også til barna. Kjøp heller færre men fine leker, kontra mye plastikkræl som går i stykker med en gang.
Bevissthet i hverdagen og motivasjon av de små arvtakerne.
Suppler gjerne listen min, for jeg ønsker virkelig å høyne bevissthetsnivået mitt. Og selv om jeg nok ikke er like flink hver dag, som teller jo også de små tingene!
|