Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Giraffbabyen er død

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-08, 15:56   #21
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Giraffbabyen er død

Apropos plass til dyrene i Krsitiansand - det er ett dyr der som har for mye plass...
Nå har jeg vært der mange ganger, og sist bodde jeg der i tre dager og brukte parken på kveldstid også. Men jerven - den har jeg aldri sett noe til

Også er det en ting som har slått meg om hvor disse dyra står også.
De har nordisk villmark med ulv, jerv(antar den er der), gaupe osv. Og midt mellom dem - elg.

Jeg lurer på om de elgene er stressa? Lukter rovdyr av verste skuffe fra alle kanter 24/7.... :stakkar elgen:

Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 16:00   #22
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk forresten skikkelig "Jurassic Park"-følelse av det der tigerområdet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 16:01   #23
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi så jerven! Lenge også

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 16:05   #24
Slettet bruker
Passiv

Standard

Aha! Da konkluderes det med at det _finnes_ jerv der.

:stryker tanken om å finansiere et par julegaver med å få tilbake billettpenger fra dyreparken fra skaffe-penger-listen:

Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 16:15   #25
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

[...] jeg synes det er trist når en baby eller et barn dør, enten det er et dyr eller et menneske.

Jo, men det er forskjell på trist og fryktelig trist. Jeg oppfatter det ikke som eksepsjonelt trist at en giraff dør. Det eksepsjonelle ligger i at en giraff dør i Norge, men jeg synes ikke det er ekstra trist fordi det er en giraff som er død.

Dessuten vil jeg kanskje ikke ha "æren" for å ha startet en -tråd?

Gammel 14-11-08, 18:49   #26
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Takk Veronal, .

Gammel 14-11-08, 19:17   #27
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Er det ikke ganske vanlig at så pass spesialiserte dyr biologisk som giraffen er vanskelig å få til å trivest og formere seg med særlig hell i fangenskap? Men trist og sånn altså, uffa i allefall for alle ungene som er dritknytta til den gjennom media

Da vi bodde i Zimbawe var giraffen det store mobbeofferet som det dummeste dyret, fordi de har så lang hals "går lyset" hver gang de bøyer seg og drikker, gammle giraffer dør tilslutt for de rett og slett har så få hjerneceller igjenn at de ikke skjønner hvordan de skal ta til seg næring lengere løpe fra løver etc. aner ikke om det er en myte.

Det haggla med giraffvitser, etterlyser veterinær stemmer det?

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 20:13   #28
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror og jeg har lest Akimbo-bøkene de siste ukene (anbefales absolutt å lese!), og der sto det at det ikke er uvanlig at dyreunger i fangenskap noen ganger nekter å spise og dør (løveungen i den boken overlevde fordi de hadde honning i melken og det kunne den ikke motstå).

Sist redigert av DM : 14-11-08 kl 23:33. Årsak: La til lenke til bokomtalen jeg ble inspirert til å skrive når jeg skrev dette innlegget.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-08, 23:28   #29
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Da vi bodde i Zimbawe var giraffen det store mobbeofferet som det dummeste dyret, fordi de har så lang hals "går lyset" hver gang de bøyer seg og drikker, gammle giraffer dør tilslutt for de rett og slett har så få hjerneceller igjenn at de ikke skjønner hvordan de skal ta til seg næring lengere løpe fra løver etc. aner ikke om det er en myte.

Det var på tv en dokumentar om giraffer, der de forsket på hvordan giraffen unngikk blodtrykksfall (?) når de bøyde hodet. De har en funksjon som løser dette. De bedøvde en giraff, hang ham opp (humant) i stropper, og sjekket hva som skjedde ved heving og senking av hodet. Det vi opplever når vi reiser oss raskt.

Gammel 14-11-08, 23:45   #30
Dronningen
Pauset

Standard

Og siden det er giraffkveld:

Modifications to the giraffe's structure have evolved, particularly to the circulatory system. A giraffe's heart, which can weigh up to 10 kg (22 lb) and measure about 60 cm (2 ft) long, has to generate around double the normal blood pressure for an average large mammal in order to maintain blood flow to the brain against gravity. In the upper neck, a complex pressure-regulation system called the rete mirabile prevents excess blood flow to the brain when the giraffe lowers its head to drink. Conversely, the blood vessels in the lower legs are under great pressure (because of the weight of fluid pressing down on them). In other animals such pressure would force the blood out through the capillary walls; giraffes, however, have a very tight sheath of thick skin over their lower limbs which maintains high extravascular pressure in exactly the same way as a pilot's g-suit.

(wikipedia)

Gammel 15-11-08, 18:51   #31
Skvetten
Passiv

Standard

Trist at de ikke klarte å redde den. Det er jo uansett utrolig at dette skjedde i Norge og uten at noen hadde fått med seg at mamman var på tjukken.

Synes Kristiansand dyrepark er langt bedre enn de fleste andre jeg har vært i. Det at de også tar i mot beslaglagte dyr slik at de slipper å bøte med livet synes jeg er veldig flott rett og slett.

Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 19:55   #32
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt inntrykk var at babyen ikke ville suge og moren ville heller ikke la den suge. De prøvde flaskemate den og den fikk næring intravenøst, men det var ikke nok...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 20:36   #33
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De gjorde så godt de kunne, men den tok jo ikke næringen til seg.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-08, 20:39   #34
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.