Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan forholdt din familie seg til vaksineprogrammet?
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 66 27,73%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 142 59,66%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 6 2,52%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 19 7,98%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 4 1,68%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 3 1,26%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 238. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-08, 22:57   #241
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Mandarin; Da skal hun ha en annen type vaksine, ja. Pneumovax, om jeg ikke er helt på villspor.

Poden er akkurat for gammel til at Prevenar ikke var med i programmet, og vi tok den heller ikke "frivellig". Mye fordi jeg husker veldig godt hvor inni helsikes dårlig jeg ble av vaksinen jeg fikk da jeg var russ. Og det er ikke en gang samme vaksinen.

Gammel 17-11-08, 23:17   #242
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Mandarin; Da skal hun ha en annen type vaksine, ja. Pneumovax, om jeg ikke er helt på villspor.

Poden er akkurat for gammel til at Prevenar ikke var med i programmet, og vi tok den heller ikke "frivellig". Mye fordi jeg husker veldig godt hvor inni helsikes dårlig jeg ble av vaksinen jeg fikk da jeg var russ. Og det er ikke en gang samme vaksinen.

Har han fått ny nå?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 23:25   #243
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fluke: Jeg mente selvsagt "ikke så farlig" som i "ikke så farlig som om barnet får det når det er 0-2 år", og det gjelder de barnesykdommene man vaksineres for første leveår.

Jeg er forøvrig klar over at meslinger kan være farlig. Trist med gutten du kjente.

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Nå har jeg sendt guttungen min til en skole der mange av foreldrene er vaksinemotstandere, og det var en av de tingene jeg virkelig tenkte over da vi valgte skole. Jeg syns fremdeles det er litt skummelt å sende ham til en plass der mange tror at barnesykdommer er bra for barnet.

Kan jeg spørre om det er Steinerskolen? Vet at det er mange vaksinemotstandere der... Jeg skjønner jo at du er betenkt ang. dette.
Lurer på om noen vet noe om sammenhengen mellom slike skoler og barnesykdommer.

Mandarin: Helsesøster og lege som jeg har snakket med har sagt at meningitt forårsaket av pneumokokkbakterien ikke var så farlig etter 2 års alder, så jeg ville ikke bekymret meg.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 23:29   #244
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Mandarin: Helsesøster og lege som jeg har snakket med har sagt at meningitt forårsaket av pneumokokkbakterien ikke var så farlig etter 2 års alder, så jeg ville ikke bekymret meg.

Her står det en del om meningitt.
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...:0&4613=5696:3

Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 23:29   #245
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lurer på om noen vet noe om sammenhengen mellom slike skoler og barnesykdommer.

Det lurer jeg også på. Jeg har hørt det sagt, men aldri sett det dokumentert.

Gammel 17-11-08, 23:30   #246
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Ja det var det vi fikk beskjed om. Men ble plutselig litt i tvil.

Gammel 17-11-08, 23:33   #247
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Sitat:

Vaksine mot pneumokokkbakterier
Den nye pneumokokkvaksinen for barn gir beskyttelse mot sju typer. Disse forårsaker ca 70 % av alvorlig pneumokokksykdom hos barn under 2 år i Norge. Det kan være litt forskjell fra land til land hvilke pneumokokktyper som sirkulerer i befolkningen. Vaksinen vil inngå i barnevaksinasjonsprogrammet fra 01.07.2006.
Hos større barn og voksne er det noe andre typer pneumokokkbakterier som oftest gir sykdom enn de som gir sykdom hos barn under 2 år. Vi har i en del år hatt en egen vaksine mot disse pneumokokkbakteriene. Denne vaksinen inngår ikke i barnevaksinasjonsprogrammet, men anbefales til alle over 65 år og til spesielle risikogrupper.
I MSIS-rapport 3B/2006 er det en oversikt over tilgjengelige vaksiner mot alvorlig sykdom forårsaket av meningokokk-, pneumokokk- og hemofilusbakterier.

Jeg tror vi ikke trenger da.

Gammel 17-11-08, 23:34   #248
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Esme: Har jeg glemt alt av barnelærdommen når jeg mener å huske at meningitt er en fellesbetegnelse på betennelser i hinnene rundt hjerne og ryggmarg? I så fall, hvorfor skulle en pneumokokkinfeksjon her ikke være noe å bekymre seg for bare man er mer enn to år? Sier ikke at jeg vet det er feil, men, no pun intended, ryggmargsrefleksen min er å sjekke det nærmere før jeg tror det..?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 23:36   #249
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Esme: Har jeg glemt alt av barnelærdommen når jeg mener å huske at meningitt er en fellesbetegnelse på betennelser i hinnene rundt hjerne og ryggmarg? I så fall, hvorfor skulle en pneumokokkinfeksjon her ikke være noe å bekymre seg for bare man er mer enn to år? Sier ikke at jeg vet det er feil, men, no pun intended, ryggmargsrefleksen min er å sjekke det nærmere før jeg tror det..?

Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 23:36   #250
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Mannen mener det var det de sa til oss. Men jeg sjekker for all del opp i det en gang til.

Sitat:

Hos større barn og voksne er det noe andre typer pneumokokkbakterier som oftest gir sykdom enn de som gir sykdom hos barn under 2 år. Vi har i en del år hatt en egen vaksine mot disse pneumokokkbakteriene. Denne vaksinen inngår ikke i barnevaksinasjonsprogrammet, men anbefales til alle over 65 år og til spesielle risikogrupper.

Men ser det ikke ut til at siden hun er over 2 år så er det ikke en vaksine som ikke gjelder henne?

Gammel 17-11-08, 23:40   #251
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Men ser det ikke ut til at siden hun er over 2 år så er det ikke en vaksine som ikke gjelder henne?

Dersom du går inn under vaksinasjoner så kommer vaksinasjonsprogrammene opp der også.

Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 23:41   #252
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Takk!
Som jeg leser dette er det altså slett ikke slik at pneumokokk-meninigitt er mindre farlig for barn over to år. Det er bare en mindre vanlig årsak (enten absolutt eller i forhold til andre årsaker)?

Gammel 17-11-08, 23:48   #253
Skvetten
Passiv

Standard

Takk!
Som jeg leser dette er det altså slett ikke slik at pneumokokk-meninigitt er mindre farlig for barn over to år. Det er bare en mindre vanlig årsak (enten absolutt eller i forhold til andre årsaker)?

Jeg leste det også slik, Ulvefar.

Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 23:55   #254
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Esme: Jeg er enig i at web-siden ser amatøraktig ut.
Denne siden er kanskje mer oversiktlig.

Forøvrig på Dokument 2 (TV2) nå kl 2230 er temaet vaksineskader. (meningittvaksine-forsøket 1988-1992)

Gammel 18-11-08, 00:00   #255
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.

Forøvrig på Dokument 2 (TV2) nå kl 2230 er temaet vaksineskader. (meningittvaksine-forsøket 1988-1992)

Jeg fikk den vaksinen.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-08, 00:05   #256
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Fra tidsskriftet for Den Norske Legeforeningen.no:
"I USA har man vist en overhyppighet av invasiv pneumokokksykdom hos barn under to år (7) og hos barn i barnehage, barn med hyppige otitter og barn som ofte har fått antibiotika (8). I en finsk studie fra 1995 fant man en sammenheng mellom invasiv pneumokokksykdom og barn som går i barnehage samt mellom invasiv pneumokokksykdom og barn som har hyppige otitter (9). Endelig har man i en tredje studie fra USA vist at premature (< 38 uker) og spedbarn med lav fødselsvekt (< 2,5 kg) hadde økt risiko for invasiv pneumokokksykdom (10)."
Epidemiologi

Insidensen av alvorlig pneumokokksykdom er høyest i aldersgruppen 9 - 11 måneder. Den avtar raskt blant barn over to år. Dette gjelder også i Skandinavia (14, 15)."

Gammel 18-11-08, 00:10   #257
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Amelie: Det er ikke bare hensynet til ditt eget barn å ta. Vaksinasjoner er allmennpreventive når det kommer til en rekke sykdommer som kan være alvorlige.

Det er jeg selvfølgelig klar over.

Gammel 18-11-08, 11:04   #258
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

(...) Insidensen av alvorlig pneumokokksykdom er høyest i aldersgruppen 9 - 11 måneder. Den avtar raskt blant barn over to år. Dette gjelder også i Skandinavia (14, 15)."

Mao, pneumokokk-meningitt intreffer oftest hos barn under to år, men det er noe annet enn å si at den ikke er farlig når den først inntreffer hos barn (eller voksne) over to. Takker.

Gammel 18-11-08, 11:04   #259
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg fikk den vaksinen.

Jeg også.

Gammel 18-11-08, 11:41   #260
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Har han fått ny nå?

Nei, han er ikke vaksinert mot pnemokokker/meningitt.

Jeg har for øvrig en venninne som fikk den berømte forsøksvaksinen, og som er 1 av 4 som har fått erstatning pga. skader påført etter den.

Hun var nok litt av årsaken til at vi takket nei til vannkoppvaksineforsøket.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:27.