Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva betyr julen for dere?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Hva betyr julen for dere?
Fering av Jesu fødsel. 29 17,79%
En høytid hvor man koser seg med familie og venner. 133 81,60%
Tradisjoner som pakker, god mat og pynt. 92 56,44%
Ikke så mye - en nødvendighet som må gjennomføres 14 8,59%
Feirer ikke jul 3 1,84%
Annet 5 3,07%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 163. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-08, 21:43   #41
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva betyr julen for dere?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Her hos oss er det Jesus som feires i jula. For meg er det inkarnasjonens mysterium som er det sentrale med julehøytiden. Jeg bryr meg lite om stæsjet som jula fører med seg.

Jeg liker god mat og kos i jula, men jeg synes det blir for mye ståk og styr. Jeg liker påska bedre på den måten.

Hva er det spm står nederst i signaturen din på gresk?

Inkarnasjonen (ikjøting, det at Gud blir menneske) er julens flotte mysterium. Vi leser juleevangeliet og har adventstund med lystenning, julekrybbeoppsetting, historien om da Jesus ble født og pepperkake hele desember. Alle tre digger det.
Jula feires sammen med familien min i år.

Gammel 21-11-08, 21:49   #42
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg krysset av på de tre første alternativene, jeg. Vi feirer jul for å feire Jesu fødsel, og familie, venner, god mat og pakker er viktige ingredienser. Jeg er skikkelig juleglad.

Jepp. Det nolo sa.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 21:52   #43
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Familie, venner, god mat og kos.
Pakker er ikke så viktig for meg heller.

Barnebibel kan godt komme i hus her og, etter hvert. Selv om hverken jeg eller Frank anser oss for kristne.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 23:17   #44
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er lite religiøst innhold i vårt julehus, men jeg vil vel kanskje si at vi (rettere sagt jeg) etterstreber en slags harmonisk ro og fred i sjela i juletiden. Utover det dreier det seg om tradisjoner, mat, familie og venner osv.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 23:19   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Hva er det spm står nederst i signaturen din på gresk?

Størst av alt er kjærligheten.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 23:24   #46
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Nødvendighet som må gjennomførast.

Våre foreldre jobba alle døgnets vakne timar i desember månad. Sånn har det alltid vore, så desember er ikkje noko eg forbinder med kos. Har som mål å gjere det betre for våre barn, men sliter litt med å finne inspirasjon, gitt.

Hadde det vore heilt opp til meg, hadde me reist bort i denne perioden.

Gammel 21-11-08, 23:28   #47
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er ikke religiøs, og for meg er julen en hyggelig tradisjon, knyttet til rolig samvær med familie, god (jule-)mat, gaver og (jule-)pynt. Jeg har ingen problemer med å gå med på at julen i utgangspunktet er en religiøs høytid, og at dette gjenspeiles i f.eks. en del av den tradisjonelle pynten og i musikken, men for meg er dette tradisjon og ikke religion.

Godt sagt - slik er det her også.

Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 23:33   #48
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg krysset av på de tre første alternativene, jeg. Vi feirer jul for å feire Jesu fødsel, og familie, venner, god mat og pakker er viktige ingredienser. Jeg er skikkelig juleglad.

Gammel 22-11-08, 00:24   #49
Røsslyng
Fullverdig medlem

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sørvestlandet
Røsslyng har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi feirer at Jesus ble født og kom som en gave til oss mennesker. Derfor gir vi gaver til hverandre. Det er det viktigste for meg. Men det utelukker ikke kos, god mat, familiebesøk. Vi pleier også å ha nisse og går i kirken på julaften.

Røsslyng er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 00:31   #50
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hva betyr julen for dere?

Vi feirer ikke jul, vi er jo ikke religiøse. Er mer på linje med aC.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 00:51   #51
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Vi er muslimer, så vi feirer ikke jul. Vi har jo Eid to ganger i året da vi gir barna gaver og penger. Har også god mat som vi koser oss med. Barna storgleder seg til hver Eid!! Besøk hos venner er også en tradisjon.

Gammel 22-11-08, 00:52   #52
Solblomst
Passiv

Standard

Vi feirer at sola snur, og at det går mot lysere tider.
Julen betyr glede og en hyggelig tid med familien

Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 01:30   #53
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg stemmer for alternativ 1 og 2. Julen for oss er å ha god tid til å være sammen. Tenke litt over hvorfor vi feirer jul samtidig som kose faktoren er høy

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 01:39   #54
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ingen gode minner fra julen selv men gubben er svært julete så vi feirer alltid med hans familie. Masse kos, mye besøk og litt så-som så med ryddighet og spise-rytmer..

Gammel 22-11-08, 01:42   #55
TBM
Passiv

Standard

Jul er en flott avslutning på et år og at vi snart går et nytt i møte.

Samtidig synes jeg desember - hvor dagene blir kortere og kveldene mørkere - gir en god avslappet stemning med god tid til å være sammen!

Når juledagene er ferdig feiret kommer det som oftes mer snø og dermed synes jeg alltid det virker lysere ute. I tillegg går tiden raskt til midten av januar - og plutselig er dagene lengre og jeg kan ofte få vårfornemmelser allerede i februar!

Så for meg er julen en viktig milepæl i årets rotasjon. Siden vi ikke tror på Gud blir det lite religiøst innhold, men mannen min leser som oftest juleevangeliet på julaften for oss og barna. Da går vi ut og tenner bål, og spiser mandariner. Vi har ingen problemer med å anerkjenne at denne historien er et utgangspunkt for religionen kristendom, men selv om jeg nok tror at Jesus har levd (Bibelen er ingen dårligere kilde enn andre kilder) så kan jeg ikke tenke meg at han var noe mer enn en klok mann.

Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 11:10   #56
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er enhver grunn til å gjøre noe ekstra ut av en dag eller en periode grunn god nok.
Hadde feiret jul (markert på min egen måte) om jeg ikke hadde vært religiøs, synes det er morsomt at småtrollene fryder seg under heksehatter og med neven i en godtepose på Halloween, selv om vi ikke har fokus på avdøde sjeler, vi koser oss med mors- og farsdagsfeiringer selv om det er "handelsstandsstyrt" og likeså med Valentine's Day.

Vi har mange nok hverdager - ja til fest og feiring!

Det er stor stas med forventningsfulle barn.
Men jeg finner også stor glede i rolige før- og romjulskvelder med vakker julemusikk, en kopp julete, en god bok og levende lys i en julepyntet stue.

Sist redigert av Pebbles : 22-11-08 kl 13:07.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:03   #57
Maiamathilde
fersking

Maiamathilde sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bergen
Maiamathilde har et hav av muligheter foran seg
Standard

Lys og kos, men ingen Jesus.

Maiamathilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:18   #58
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

En høytid med familie og kos og litt kristendom for meg/oss her.. hører gjerne på julemusikk med kristent budskap og tenker litt ekstra over slikt i julen, men går ikke i kirken og sånn.. men syns det er kjempe kos med julen. det beste er å kose seg med familie og være glade og snille med hverandre.
jeg griner alltid i julen for det er så mange gode minner og det å se forventningene og gleden i sine barn er jo bare helt bedårende..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:42   #59
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi feirer jesu fødsel. Og det er en familehøytid med mat og kos i mørketiden.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:50   #60
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi feirer med et godt gammelt midtvintersblot her i huset.
Med mye mat, julepynt overalt, men bare en eneste engel, juletre og masse, masse pakker.

Den viktigste ingrediensen er dog tid. Vi løper ikke rundt til slekten og besøker eller får noe videre med besøk, og heller ikke til venner. Vi er sammen bare vi fire og faren min på julaften. Og vi får endelig god tid til å ta langsomme timer foran peisen, se på julemorgen på sofaen i pysjen, drikke et lite glass konjakk foran peisen på kvelden, brenne tusen (ca) stearinlys og gå tur sammen.

Jeg elsker jula fordi det er kvalitetstid for vår lille rare kjernefamilie

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.