|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Jeg tror at mange gjør det, ja. Gjerne under flagget "tradisjon".
![]() |
#22 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Jeg kjenner også flere som har giftet seg i kirken på grunn av det ja.
![]() |
#23 |
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Jeg synes det er rart. (og siden jeg er rar, synes jeg det er litt respektløst ovenfor de som har sterke følelser for bygget og den opprinnelige måten det er ment brukt for.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
flisespikker
|
De fleste erklærte ateister jeg kjenner har "skrupler", eller hva man skal kalle det, med å delta i religiøse ritualer uten å være religiøs selv. De fleste som velger å gifte seg kirkelig, eller døpe barna, uten å egentlig regne seg som religiøse ("personlige kristne"), kaller seg ikke ateister, etter min erfaring. Det er vel noe med at det å kalle seg ateist oppleves som å ta "religiøst standpunkt", og det gjør man kanskje ikke uten å virkelig mene det - og da velger man også gjerne aktivt bort deltagelse i religiøse ritualer og tradisjoner.
![]() |
#25 |
This is normal!
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Vi giftet oss i kirken vi sogner til, men uten andre gjester enn forloverne vår + barna. Vi ønsket en velsignelse av ekteskapet og valgte en sermoni i kirken fordi vi tror. Hadde vi ikke vært medlemmer av statskirken/ikketroende ville vi ikke giftet oss i en kirke.
Hadde jeg vært prest, ville jeg ikke viet et par som kom med et slikt ønske.
Jo, men sermonien har jo et kristent budskap og vielsen gjennomføres av en prest, og da virker det rart for meg at noen velger dette hvis de ikke tror på det som blir sagt.
![]() |
![]() |
#26 |
flisespikker
|
Hvorfor i all verden ikke?
![]() |
#27 |
Mother of Dragons
|
Jo, og det er en god grunn, men litt på siden. Jeg skal prøve å forklare. En agnostiker ville kanskje ikke ønske å stå i en kirke og ikke være 100 % oppriktig. Altså man har kanskje en personlig følelse av byggets hellighet. Om man er fullstendig ateistisk, så har man jo ikke en følelse av at en kirke er hellig i seg selv.
![]() |
#28 |
|
Da er vi jo enige. Hm. Kjedelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Hadde jeg vært prest i et tilfelle som Fadese nevner, ville jeg ikke latt være å vie, men jeg hadde nok ikke respektert ønsket fullt ut. I krikebryllup er det vel vanlig at presten sier en del om hva Bibelen sier om kjærlighet/ekteskap, det er da ikke så fryktelig annerledes annet enn at "dette sier Bibelen/Jesus/etc". Og såpass må man da tåle av religiøsitet når man først velger kirkebryllup, synes jeg.
![]() |
#30 |
flisespikker
|
Ja, det henger selvsagt sammen med hvilken bakgrunn man har.
![]() |
#31 |
Mother of Dragons
|
Men ganske sjokkerende at det skulle være sånn en gang også!
![]() |
#32 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Esme: det kan jeg godt være enig i. Derimot er det en helt annen grunn som kan forklare hvorfor ateister holder seg unna kirker i slike sammenhenger. Av respekt for de som faktisk tror. Min mann ble spurt om å være fadder i en dåp, og siden han er ateist syntes han at det ville være både hyklersk og respektløst overfor kirken. For hans egen del kunne han jo godt gått med på noe som han uansett ikke tror på betydningen av, men å stå og lyve for andre mennesker er ikke særlig fint, religiøs eller ei.
![]() |
#33 |
flisespikker
|
Det er vanlig å lese noen utvalgte bibelsitater, og vi for vår del valgte ut dem vi ville ha i samarbeid med presten på forhånd. (Og fjernet de som står i det vanlige forslaget, om å forlate sin far og sin mor og bli mange og oppfylle jorden, og sånt.) Presten sa at i prinsippet kunne vi fjerne alt unntatt selve den offisielle ekteskapsinngåelsen, og legge til hva vi ville, og hun var altså veldig opptatt av at det skulle bli en seremoni slik vi ville ha den, og at hun skulle si ting som var viktige og gav mening for oss. (Jeg antar at hun også ville kuttet ut bibelvers i det hele tatt dersom vi hadde bedt henne om det; jeg er forsåvidt enig med deg i at såpass religiøsitet må man "tåle", men samtidig synes jeg det er fint om det kan være opp til hver enkelt hvordan man skal føle og flagge religiøsiteten sin.)
![]() |
#34 |
This is normal!
|
Må det det?
![]() |
![]() |
#35 |
flisespikker
|
Enig.
![]() |
#36 |
Sviiisj!!
|
Bare for å understreke at vi aldri ville ha valgt å gifte oss i kirken pga all orgelmusikk i verden. Jeg har selvsagt ikke noe i mot at folk gifter seg i kirken hvis de føler at det er riktig for dem.
![]() |
#37 |
Mother of Dragons
|
Jeg er ateist og fadder for min niese. Vi spurte presten om det var et problem, og jeg sa at jeg kom til å prøve å hjelpe til å oppdra barnet i takt med kristne verdier (for de er så sammenfallende med mine siden jeg er vokst opp i en kristen familie), men ikke aktivt i den kristne tro og det syntes han var helt ok.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 24-11-08 kl 13:13. Årsak: total feil smiley |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
![]() |
#39 |
|
Den skjønner jeg ikke. Er ikke dåp egentlig en av de Ultimate Kristne Handlingene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Sviiisj!!
|
Men er det ikke også en forpliktelse overfor Gud? Og det vil i alle fall føles unatrlig å inngå en slik forpliktelse med en gud som vitne, når man overhode ikke tror?
![]() |
Emneord |
kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse |
|
|