Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 14:12   #101
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Jeg synes det kan virke rart at ikke-kristne velger dåp for barna sine, og lurer noen ganger på motivasjonen. Men som kristen er det greit for meg at folk kommer til kirken for å døpe og gifte seg, om enn med uklare motiver. Ordet vender aldri tomt tilbake, sies det. Jeg tror ikke man trenger å frykte å håne kirken på noe vis, i den forstand?

Gammel 24-11-08, 14:12   #102
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg bare skjønner ikke hva man baserer troen, eller sitt kristne verdigrunnlag på, om det er nok å stille opp en gang i blant og si "joa, fint med gud og Jesus og være snille mot hverandre", vet man egentlig hva man snakker om? Har man lest bibelen? Er det et reelt valg, eller er det mer tradisjon og ?

Jeg tror nok "tradisjon" og "religion" glir ganske mye over i hverandre for de fleste, ja. Hvis det altså er det du spør om.

Gammel 24-11-08, 14:13   #103
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes det kan virke rart at ikke-kristne velger dåp for barna sine, og lurer noen ganger på motivasjonen.

Motivet er at det er fint.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:13   #104
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Samtidig så er det jammen meg enkelte som egentlig ikke tror på noe annet enn den personlige lille guden som alltid er enige i hva de gjør. Og det er vel noe av grunnen til at mennesker med høy moral og godhet finner man i like stor grad utenfor som innenfor de religiøse systemene.

Ja. Nettopp. Det er de! De som bruker det som en slags blankosjekk.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Synes ikke du at trossamfunn og religioner skal få bestemme sånt selv, altså? Jeg synes liksom det må være noe av vitsen ved å være en religion, jeg.

Jeg synes de skal holde seg til det de har sagt og ikke være så populistiske.

Jada, det har du. Jeg synes bare det er så pussig å ha slike kjepphester på andres vegne, på en måte.

Hm. Jo. Men det er egentlig ikke på andres vegne, det er på egne. Tro&Håp og denslags er big deal for meg. Hva andre gjør er forsåvidt klinkende likegyldig, men jeg forbeholder meg retten til å TenkeMitt™

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:15   #105
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg ville altså vært en frustrert og ensom svovelpredikant... Ja, ja, jeg hadde vel fått tiden til å gå ved å rocke litt med alterringen og røyke en orgelpipe eller to...

:ser for meg Embs røyke orgelpipene:

Tror du skal gå for å røyke fra noen benpiper isteden jeg. :makaber:

De gjør sikkert litt for å få opp salget i kirkekretser også.
:Ser for meg handshakes ala T5PC ved alterringen:
Da kan man ikke være kresen på klientellet. Også er det vel ikke så lett å få opp salget uten å ha litt kontakt med de som er potensielle nye kunder heller, så da må man ta de imot i litt mer romslig tone.

Selv er jeg antikristen, men jeg har vært noen turer i kirka der jeg bor og sett på de satanistiske tegningene. Også klarer jeg å sitte kontrollert i bryllup, begravelse eller dåp hvis jeg må. Men jeg synger ikke - det er grenser....

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:15   #106
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Motivet er at det er fint.

*lurer fremdeles*

Gammel 24-11-08, 14:15   #107
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da teller vel ikke "ateismen" sånn egentlig. Hadde du vært utmeldt derimot, så hadde det vel ikke gått. Her snakker vi kontigent.

Hm? Hvordan da mener du?

At det at jeg er ateist ikke vises på statistikken? Det er helt ok det, det bryr jeg meg ikke om.

At "kirkeskattepengene" mine går til Den norske kirken? Det synes jeg også er helt ok, fordi de har en enorm byrde med vedlikehold av bygninger, fordi de utfører også tjenester for min familie som begravelser etc, og fordi jeg absolutt ikke har mer sansen for hedningesamfunnet eller humanetisk forbund, og om jeg ikke melder meg inn i noen av disse (og det er ikke aktuelt, for der er det mange gærne fanatikere der) så går pengene uansett til kirken.

Gammel 24-11-08, 14:15   #108
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så fine emneord! Jeg FP-diskusjoner.

Jeg synes at det må være opp til det enkelte trossamfunn hvor sterk tro/tydelig trosbekjennelse de "krever" for at folk skal få delta. Det er ikke uvanlig at folk som selv ikke definerer seg som kristne synes at mange andre har en for "lettvint" innstilling til det å f.eks. bruke kirken til jul og bryllup og dåp, men jeg synes at så lenge man er åpen om hva man mener og ønsker, så må det være opp til kirken og den enkelte prest om den bruken man ønsker seg er akseptabel eller ikke. Den norske kirke er ganske romslig på den måten, slik jeg opplever den (det er også en viktig del av grunnen til at jeg syntes det var OK å gifte meg der, og til at jeg er såvidt velvillig innstilt til barnedåp).

Og der er vi altså uenige. Kirkens ritualer når det gjelder dåp, vielse, nattverd og begravelse er slik jeg ser det for troende. Å være med på gudstjenester, konserter og andre aktiviteter i kirken ser jeg anderledes på.

Gammel 24-11-08, 14:16   #109
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes det kan virke rart at ikke-kristne velger dåp for barna sine, og lurer noen ganger på motivasjonen.

Det er nok litt fordi gamle grandtanter og besteforeldre forventer det, fordi man vil ha en "legitim" feiring, og kanskje litt "for sikkerhets skyld"?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:16   #110
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Hm? Hvordan da mener du?

Du kan ikke være gudmor om du er utmeldt av statskirken.

Gammel 24-11-08, 14:16   #111
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så fine emneord! Jeg FP-diskusjoner.

Gammel 24-11-08, 14:17   #112
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jo, det kan man. Men man kan ikke tilhøre et trossamfunn som forkaster barnedåp.

Gammel 24-11-08, 14:18   #113
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samtidig så er det jammen meg enkelte som egentlig ikke tror på noe annet enn den personlige lille guden som alltid er enige i hva de gjør. Og det er vel noe av grunnen til at mennesker med høy moral og godhet finner man i like stor grad utenfor som innenfor de religiøse systemene.

Amen.

Gammel 24-11-08, 14:19   #114
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og der er vi altså uenige. Kirkens ritualer når det gjelder dåp, vielse, nattverd og begravelse er slik jeg ser det for troende. Å være med på gudstjenester, konserter og andre aktiviteter i kirken ser jeg anderledes på.

Dåp og nattverd er sakramenter, og er sånn sett i en annen kategori enn vielse og begravelse. Vielse og konfirmasjon er velsignelser/forbønnshandlinger, og som troende kan man jo godt velsigne og be for ikke-troende, jeg ser ikke noe galt i det - så lenge kirken altså ser slik på det selv, og det gjør den jo, såvidt jeg forstår. (Og under en gudstjeneste blir vel også de tilstedeværende velsignet av presten, så den helt store forskjellen, teologisk sett, ser jeg ikke mellom gudstjeneste og vielse.)

Gammel 24-11-08, 14:19   #115
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Kirkens ritualer når det gjelder dåp, vielse, nattverd og begravelse er slik jeg ser det for troende.

Hvilken kirke snakker vi om nå?

Hint: I Den norske kirke er altså de 4 ritualene du nevner ikke i samme klasse; vielse og begravelse hører ikke sammen med de andre, men i Den katolske kirke gjør de vel det.

Ben "teologisk reality check" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:19   #116
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Du ønsker altså at tro skal være et valg på bakgrunn av premisser du selv har lagt til grunn for ditt livssynsvalg?

Jeg skjønner poenget ditt, men jeg mener at det er preget av en måte å tenke religion og tro på som ikke nødvendigvis er den eneste rette.

Det blir på en måte fariseerisk for å bruke et bilde fra Bibelen.

Skal det ikke være rom for tvil, undring, osv. uten at man bør komme seg på hodet ut?

For min del opererer jeg ut i fra det syn at det er Gud som kjenner den enkelte og det holder for meg.
Kirken har regler, dogmer og annet og det skal den ha, men det må være opp til den enkelte å selv vurdere hvilken stilling man skal ha i forhold til det.

Oh. Hun kalte meg fariseer.

Jeg er stor, stor fan av tvil og undring og at det skal være lov å ytre det uten å bli sett på som en dårligere kristen eller [enter alternativ trosretning] av den grunn. Og jeg skjønner at jeg virker svært bastant og firkantet. Det jeg nok savner er et mer bevisst forhold til hva ens tro og livssyn egentlig går ut på. Litt research.

(og jeg må si, ikke bare for å smiske, at det er ikke manges uttalelser om tro, kirke og livssyn jeg respekterer mer enn dine, Fnatten.)

Gammel 24-11-08, 14:21   #117
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja, sånn ja, i forhold til å være fadder ja.

Men da snakket vi jo om at det å være ateist og fadder var å lyve, og da fortalte jeg om at man trenger ikke å lyve om det, det kan godt være at presten syntes det var ok uansett. Man er jo ikke ateist utfra om man er medlem av statskirken eller ei.

Gammel 24-11-08, 14:21   #118
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er nok litt fordi gamle grandtanter og besteforeldre forventer det, fordi man vil ha en "legitim" feiring, og kanskje litt "for sikkerhets skyld"?

Kjenner jeg blir litt , selv om jeg vet at det er sånn. Det er bare så viktige valg for meg, som slekta overhode ikke har noe med.

Gammel 24-11-08, 14:21   #119
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg bare skjønner ikke hva man baserer troen, eller sitt kristne verdigrunnlag på, om det er nok å stille opp en gang i blant og si "joa, fint med gud og Jesus og være snille mot hverandre", vet man egentlig hva man snakker om? Har man lest bibelen? Er det et reelt valg, eller er det mer tradisjon og ?

Akkurat når det gjelder å gifte seg hadde det ikke så mye med tradisjon å gjøre. Når vi valgte å døpe gutta var det en blandig av tro og tradisjon for min del.

Og ja, jeg har lest bibelen. Jeg gikk til og med på en kristen folkehøgskole for å prøve å finne ut av ting. Ikke det at jeg ble noe klokere..... Men det betyr noe mer enn tradsjon for meg hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg vet bare ikke helt hva.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:22   #120
Dronningen
Pauset

Standard

Åja, sånn ja, i forhold til å være fadder ja.

Men da snakket vi jo om at det å være ateist og fadder var å lyve, og da fortalte jeg om at man trenger ikke å lyve om det, det kan godt være at presten syntes det var ok uansett. Man er jo ikke ateist utfra om man er medlem av statskirken eller ei.

Nei men hadde du vært ateist og utmeldt så hadde det ikke gått, selv om du ønsket det. Det er noe med den formelle koblingen.

Svar

Emneord
kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.