Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva legger du i ordene "white trash"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 21:06   #21
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i ordene "white trash"?

Jeg vet helt klart hva det er jeg ser for meg når noen bruker begrepet "white trash", men jeg ville ikke brukt det selv. Og personlig syns jeg at det er et begrep som er minst like nedlatende som en del andre rasespesifikke begrep som en mye mer uaktseptabelt å benytte. Da er det å være "harry" et mye mindre ladet begrep.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:09   #22
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Når ordene "white trash" brukes, så tenker jeg "uvitende, fordømmende fjols". Og da er det ikke de som omtales jeg tenker på, men den som presterer å kalle andre mennesker for søppel.

Veldig bra oppsummert Kie!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:37   #23
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Nå er man jo harry eller white trash hvis man ikke går med Odd Molly, er miljøvennlig, økologisk og ikke røyker.

Bare på FP, da vel?

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Joda, men du skal vel ikke akkurat ha millioner i banken? Det handler vel også om at det er fattige, ofte boende i "trailer-park" (campingvogn eller noe)

Ja, derav null økonomisk kapital.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 22:01   #24
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg vet helt klart hva det er jeg ser for meg når noen bruker begrepet "white trash", men jeg ville ikke brukt det selv. Og personlig syns jeg at det er et begrep som er minst like nedlatende som en del andre rasespesifikke begrep som en mye mer uaktseptabelt å benytte. Da er det å være "harry" et mye mindre ladet begrep.

For meg er ikke det å være harry det samme som å være white trash. White trash er et forferdelig begrep, og jeg bruker det ikke aktivt, men det jeg ser for meg er folk som ofte mangler ressurser, både økonomisk, mentalt, familiemessig og kulturelt, at de har et element av tragedie i livet.

Jeg kjenner mange mennesker som opplagt er "harry" og som handler i sverige, drar til syden, bruker kinakål og thousand island, har lav utdannelse og slikt, men samtidig er veldig ressurssterke, gode samfunnsborgere og gode foreldre. Altså det er folk som det absolutt ikke er synd på, de har bare en smak som blir ansett som harry av kultureliten.

Sist redigert av Esme : 24-11-08 kl 22:08.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 22:04   #25
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det er et amerikansk begrep som beskriver sosial klasse. Det er snakk om fattige hvite mennesker. Jeg har alltid reagert negativt på begrepet siden jeg syns det er ganske horribelt å referere til mennesker som søppel.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 22:05   #26
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg har aldri visst hva som legges i dette begrepet før jeg leste denne tråden.
Syns det er utrolig at det blir brukt, da. Vanvittig nedsettende måte å omtale mennesker på.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 22:06   #27
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

White trash er et forferdelig begrep, som jeg aldri bruker.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 22:09   #28
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg helt enig i Esme. Men jeg tror at noen, dessverre, bruker begrep som "white trash" når det de egentlig mener er "harry", ref. hovedinnlegget.

Dessuten så syns jeg begrepet vanskelig kan overføres til norske forhold. Som 18-åring var jeg i USA, først i Michigan og så på roadtrip i West Virginia, og der traff jeg mennesker som var ressurssvake på en måte som jeg aldri har sett i Norge. Og det er vel denne kategorien mennesker som dette begrepet i utgangspunktet er myntet på.

Gammel 24-11-08, 22:25   #29
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Teofelia, kie, Esme og Gaia har alle sagt det bedre enn jeg klarer å skrive det i kveld.

Da jeg bodde i USA en periode ble det benyttet svært negativt, og det har festet seg i meg, så jeg tror ikke jeg har vært i situasjon som berettiger bruken av det.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 22:31   #30
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg kjenner mange mennesker som opplagt er "harry" og som handler i sverige, drar til syden, bruker kinakål og thousand island, har lav utdannelse og slikt, men samtidig er veldig ressurssterke, gode samfunnsborgere og gode foreldre. Altså det er folk som det absolutt ikke er synd på, de har bare en smak som blir ansett som harry av kultureliten.

Jeg reiser til syden, handler i Sverige men bruker ikke kinakål/thousand island og har høy utdannelse. Da er jeg vel ikke harry?

Gammel 24-11-08, 22:32   #31
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det er jeg helt enig i Esme. Men jeg tror at noen, dessverre, bruker begrep som "white trash" når det de egentlig mener er "harry", ref. hovedinnlegget.

Dessuten så syns jeg begrepet vanskelig kan overføres til norske forhold. Som 18-åring var jeg i USA, først i Michigan og så på roadtrip i West Virginia, og der traff jeg mennesker som var ressurssvake på en måte som jeg aldri har sett i Norge. Og det er vel denne kategorien mennesker som dette begrepet i utgangspunktet er myntet på.

Ja, det er jeg veldig enig i, folk i Norge har stort sett ressurser på et eller annet vis. Men noen er det, og her er det så få at de blir helt usynlige altså. Det var et sjokk å komme fra en vanlig familie og universitet til å begynne å jobbe som lege, for da møter man dem. Familier hvor de ikke greier å la være å røyke i samme rom som astmatiske barn, hvor de ikke greier å bruke minibanken fordi det er for komplisert, lar døde dyr ligge på gårdsplassen og lar småbarn leke rett ved dem, sånne ting. Men de fortjener ikke en betegnelse som white trash.

Gammel 24-11-08, 22:33   #32
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Når ordene "white trash" brukes, så tenker jeg "uvitende, fordømmende fjols". Og da er det ikke de som omtales jeg tenker på, men den som presterer å kalle andre mennesker for søppel.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 22:33   #33
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Jeg reiser til syden, handler i Sverige men bruker ikke kinakål/thousand island og har høy utdannelse. Da er jeg vel ikke harry?

Neppe. I høyden "gladharry" som ei jeg kjenner omtaler seg selv som.

Gammel 24-11-08, 22:55   #34
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det synes jeg var et fint uttrykk. Et lett fandenivoldsk, jeg gjør som det passer meg-uttrykk.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 23:08   #35
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gladharry kan jeg definitvt leve med!

Gammel 24-11-08, 23:15   #36
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det synes jeg var et fint uttrykk. Et lett fandenivoldsk, jeg gjør som det passer meg-uttrykk.

Jepp, det er akkurat sånn hun er, hun er virkelig en super dame og ordentlig tøff, og hun er virkelig harry altså.

Gammel 24-11-08, 23:27   #37
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg "bruker" begrepet slik som Wikipedia bruker det, ser jeg: "lower social class white people with poor prospects and/or low levels of education [...] economically, educationally and/or culturally bankrupt".

Jeg bruker det helst ikke da, for jeg oppfatter det som en svært nedsettende og meget nedlatende beskrivelse.

Teofelia sa det godt.

Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 20:21   #38
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Familier hvor de ikke greier å la være å røyke i samme rom som astmatiske barn, hvor de ikke greier å bruke minibanken fordi det er for komplisert, lar døde dyr ligge på gårdsplassen og lar småbarn leke rett ved dem, sånne ting. Men de fortjener ikke en betegnelse som white trash.

Og selv disse familiene tror jeg på ett eller annet vis har mer ressurser enn et par av de menneskene jeg traff på min ferd på "bøgda" i USA. Jeg tror faktisk ikke det er mulig å helt forstå hvor viktig velferdssamfunnet vi har her i Norge er for de som er dårligst stilt.

Uansett er jeg enig i at ingen fortjener å kalles "søppel". Og at de aller fleste er jo enige i at begrepet "white trash" er veldig stygt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:44.