|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?
Mener hva?
|
|
|
#22 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg synes rusmisbrukere blir behandlet dårlig i vårt samfunn, og jeg tror som Ben en gang sa at en gang i fremtiden kan det være at vi i dag blir dømt for den dårlig måten rusmisbrukere blir behandlet på.
|
|
|
#23 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg og mannen diskuterte dette her en dag. Sikkert etter noe vi så på tv vil jeg tro. Jeg mener og tror at de aller aller fleste rusmisbrukere ikke ønsker å være det. At det på en måte er en sykdom det også, som så mye annet. At de har tråkket litt feil i livet og tatt noen uheldige beslutningen som ble fatale.
|
|
|
#24 |
|
Borte
|
Det er jo en litt urimelig argumentasjon som indikerer at rusmisbrukere enten er så dumme at de ikke skjønner at narkotika er skadelig eller at de selv velger et liv i nedrighet fordi de har lyst til å være rusmisbrukere.
|
|
|
#25 |
|
Erfaren nok
|
Jeg er ikke uenig med deg altså. Og det er nok ikke han heller.
|
|
|
#26 |
|
Tankefull
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg kjenner rusmisbrukere av ulike typer: han på gatehjørnet som selger blad, hun på discoteket med store pupiller, hun med angst som ikke er utenfor døren og popper altfor mye valium og han med den gode jobben som alltid har så mye energi.
|
|
|
#27 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg kjenner at min største angst er at noen av mine barn skal bli avhengig av narkotiske stoffer. Tror det er en hard, grusom og hjelpesløs kamp.
|
|
|
#28 |
|
Borte
|
Livsstilssykdommer som diabetes 2, hjertesykdommer o.l er et større samfunnsproblem og en større samfunnskostnad enn rusmisbruk. Det er flere som dør av slike sykdommer også. I mine øyne er det like "dumt" å påføre seg selv skader ved å spise usunn mat som det er å påføre seg selv skader ved å ruse seg. Det er like stor tilgang på informasjon om begge deler. Forskjellen ligger i hva som er sosialt akseptert, og den forskjellen er gigantisk. Narkomane vet jo også at de ikke umiddelbart dør av å ruse seg, akkurat som du ikke dør umiddelbart av å spise en sjokolade.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 25-11-08 kl 11:05. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er tildels enig i at noen av rusmisbrukerne, som starter med stoff av nysgjerrighet gjør det rett og slett pga dumme valg. Men en stor gruppe er f.eks jenter som blir seksuelt misbrukt hjemme og som ikke har noe annet sted å gjøre av seg enn på gata, og starter med stoff for at livet på gata skal bli lettere. Og selv om de "egentlig" har et valg, så er det svært forståelig at en 16-åring som har store traumer ikke greier å ta kontakt med hjelpeapparatet og fikse det sånn at det får et ok liv. Det er jo virkelig ikke som at hjelpeapparatet står parat for å hjelpe dem heller.
|
|
|
#30 |
|
Tankefull
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Veldig mange rusmisbrukere tror jeg sliter med psykiske problemer, og jeg tror ofte det er det som gjør at de havner utpå. Narkotika er en "fin" måte å flykte fra virkeligheten på.
|
|
|
#31 |
|
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Mhm, den der "valg eller ikke valg"-diskusjonen har vi hatt før husker jeg, og jeg står fortsatt på mitt at man ikke er spesielt kreativ eller empatisk hvis man ikke klarer å innse at i noen situasjoner er det ikke et reelt valg om man skal ruse seg eller ikke. Når den virkelige verden kan være så intenst jævlig, er enhver vei ut en redning, og hvis man i tillegg er vant til rus hjemmefra og et dårlig støtteapparat, er det en logisk vei å gå. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Mother of Dragons
|
Selvmedisinering er en årsak til rusmisbruk ja. Noen gjør det mot angst, fordi de har traumer, og jeg har også vært borte i mennesker som, om de hadde vært født 20 år senere, fått diagnosen ADHD og Ritalinbehandling, har medisinert seg selv på amfetamin. Jeg var borte i en en gang som bodde i "Gokkfjord", som gikk på amfetamin, og det var så tungvint fordi det var ikke noe særlig amfetaminmarked i Gokkfjord, og han hadde helt åpenbart en ADHD som responderte veldig bra på amfetamin. Jeg henviste til psykiater for å vurdere oppstart av Ritalin, men jeg tror det skar seg fordi han var rusmisbruker, eller noe annet regeldrit.
|
|
|
#33 |
|
intro
|
Ja, og like ofte er det kanskje omvendt - at de får psykiske problemer som en følge av misbruket. Ofte er det nok en vekselvirkning og vanskelig å si hva som kom først.
|
|
|
|
#34 |
|
Passiv
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg synes det er vanskelig å definere holdning til rusmisbrukere fordi det er en så vidtfavnende gruppe. En alkoholisert gammel dame er jo ikke det skumleste, men en sterk mann på førti med alkoholabstinens kan jeg bli redd for. Eller en desperat narkoman med kraftig noia. |
|
|
|
#35 |
|
Ustabil
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jevnt over ser jeg på rusmisbrukere som tapere. De har på ett eller annet tidspunkt i livet, på en eller annen måte, tapt. Mange av dem har vært skoletapere, en god del har også vært sosiale tapere lenge før de ble rusmisbrukere. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Tankefull
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg er veldig skeptisk til tvanginnlegging, fordi jeg mener en selv må være motivert for å greie overgangen til ett rusfritt liv. Jeg tror vi vil bruke fryktelig mye penger uten resultater dersom vi tillater tvangsinnlegging.
|
|
|
#37 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg kjenner 3 rusmisbrukere, 2 av dem fra velfungerene hjem der foreldrene var høyskoleutdanna, mens den 3. kom fra et hjem med rus fra før. De to fra velstående hjem ruset seg for å flykte, de følte seg uønsket i familien, fordi foreldrene hadde aldri tid til dem. De er heldigvis på rett kjøl igjen etter innleggelser og avrusning. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Borte
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg syns binas innlegg viser en holdning til narkomane som er ganske gjengs i samfunnet. Jeg tror det er denne holdningen som gjør at narkomane jevnt over behandles som mindreverdige mennesker og møtes med nedrighet og forakt. Narkomane er vår tids pariakaste, utstøtt fra samfunnet og gjenstand for utskjelling. Litt som tatere, sigøynere, foreldreløse og fattige var for noen år siden.
|
|
|
#39 |
|
Erfaren nok
|
Til dels enig.
|
|
|
#40 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg ble litt uvel av Binas innlegg. At man ikke klarer å ha empati med rusmisbrukere er for meg veldig kaldt. Du sier du har empati med familien, men i mange tilfeller er det nettopp de som må dele skyld for situasjonen. Jeg tenker på ungdom som vokste opp på samme sted som meg, med psykisk syke foreldre, hele familien var alkoholikere/rusmisbrukere etc. Hvem ga de en fair sjanse i livet? Hvem ga dem god omsorg, fulgte opp lekselesing, sjekket at de var på skolen, ga de innetider og regler, hvem hjalp dem hjemme når de hadde det vanskelig? Ingen ga dem god ballast til å stå imot press fra dårlige miljøer og ruspress. Ingen ga dem selvtillitt eller selvfølelse hjemme. Det er ikke alle gitt å bli født så sterke at de klarer å bryte et mønster i familien, det er det som blir normalen. Sånne synes jeg veldig synd på, og selv om valgene er selvvalgte, så er det ingen som har hjulpet dem til å ta riktige beslutninger før i livet.
|
![]() |
| Emneord |
| rusmisbrukere |
|
|