Sv: Bøker som har gjort varig inntrykk
"Massage in a bottle" hadde jeg kun hørt om i en Sting/Police-kreasjon. Den må letes etter! Tordivelen flyr i skumringen, som Madam Mim nevner, der neglebet jeg meg gjennom som hørespill på radio da jeg var ung. Jeg kjenner ennå spenningen, på samme måte som jeg gjør det ved kjenningsmelodien til krimserien "Huskerikkenavnet" og Helmersen på NRK for lenge siden.
"Ung manns land" av Wilbur Smith fikk meg et bittelite stykke vekk fra Jack London og Disney-bøkene jeg dengang var opptatt av.
"Markens Grøde" av Knud Hamsun, er kanskje den jeg setter høyest. (det med å hogge ved ligger dypt hos meg, og jeg tror pinadø det kommer herfra).
"Anna Karenina" av grev Leo Tolstoy - kjærlighet og denslags.
"Opus pistorum" av Henry Miller fordi den var rå!
"Atlas shrugged" av Ayn Rand fordi den er så tidlig og stor.
"En passend eung mann" av Vikram Seth fordi den var episk i sin tilnæring til India.
Ellers har jeg lest de engelske som Jane Austen og Charlotte Brontë. Elsker den tiden, uten at jeg nok er noen Darcy av den grunn. Apropos Darcy, i en av filmatiseringene bruker de Blenheim palace som kulisse som Darcys hjem. Og det er jo barndomshjemmet til Winston Churchill. Han har jeg planer om å lese alt av.
|