Sv: Adventstid... snart Julaften
Opprinnelig lagt inn av 007, her.
Selvfølgelig kommer trosspørsmål frem når det er snakk om julens budskap og Jesus som vår frelser.
Jepp, vi har fortsatt en statskirke, men det er ikke alle som er medlem av den. Noen er passive medlemmer, andre er aktive og hvor mye en vektlegger Jesu fødsel og bibelen nå i førjulstiden (og ellers i året) er vel opp til hver enkelt ut fra hva de tror på?
Selvfølgelig er det opp til hver enkelt hvor mye de vektlegger kristendommen og bibelen. Både nå i førjulstiden og ellers i året.
Det er også noe av bakgrunnen for spørsmålet.
Vi er et sammensatt samfunn med troende kristne, tvilere, ikketroende og et utall andre religioner.
Spørmålet om hvor mye man vektlegger det kristne julebudskapet synes jeg likevel er aktuelt, i og med at det er kristendommen som er mest utbredt i Norge.
Man trenger jo ikke være kristen for å forklare sine barn om hvorfor man feirer jul. For noen er juleevangeliet bare en historie, for andre er det noe man tror på.
Den moderne julefeiringen er jo en blanding av gammel norrøn tradisjon, kristne tradisjoner og nye moderne vaner.
Det er det kristne fokuset som enda har best fotfeste, og som vanligvis blir brukt som forklaringen til hvorfor vi feirer jul.
Selv synes jeg det er viktig for mine barn at de har et forhold til betydningen av de forskjellige høytidene som kommer gjennom året.
Den mest nærliggende høytiden nå er jo Julen, og derfor kom også spørsmålet nå.