Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Ønskes: Strikkeoppskrift på kjole til jente, str 3 år (98)

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-08, 19:06   #1
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Ønskes: Strikkeoppskrift på kjole til jente, str 3 år (98)

Jeg er på jakt etter oppskrift på strikket kjole til snuppa vår.
Det er så deilig med slike hjemmestrikkede plagg, og så kunne jeg tenkt meg ett nytt håndarbeid å henge fingrene i.
Er det noen der ute som har en strikkeoppskrift jeg kan få arve/ kopiere, evnt en link til verdensveven?

Når jeg tenker etter, så kan hekling være vel så aktuelt, så hekleoppskrift på kjole er også velkomment.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 21:23   #2
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønskes: Strikkeoppskrift på kjole til jente, str 3 år (98)

Nøstebarn har to fine hverdagskjoler, om det er det du tenker på.

Gammel 09-11-08, 22:28   #3
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Hverdagskjoler er helt det jeg hadde i tankene. Takk skal du ha!

06, 07, og 12.
Gammel 09-11-08, 23:55   #4
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne synes jeg ser absolutt bedårende ut...

de har den hos dreamweaver yarns - der har jeg handlet endel garn og sånt selv, men jeg aner ikke hvilke størrelser den finnes i. (NB originalgarnet er svindyrt og med perler i)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 07:28   #5
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Denne synes jeg ser absolutt bedårende ut...

de har den hos dreamweaver yarns - der har jeg handlet endel garn og sånt selv, men jeg aner ikke hvilke størrelser den finnes i. (NB originalgarnet er svindyrt og med perler i)

Oh, den var kjempesøt. Dessverre var størrelsene bare opp til 24 mnd, så det blir nok litt snaut til frøkna her. Men takk for tipset.

06, 07, og 12.
Gammel 10-11-08, 08:28   #6
Tante Grønn
Alltid motsatt

Tante Grønn sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b13&d_id=4〈=no

Denne strikka svigermor til jentene mine. Kjempe fin og relativt lettstrikka.

Gammel 10-11-08, 21:34   #7
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes denne er enkel og veldig søt.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-08, 15:05   #8
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Åh, tusen takk, alle sammen!
Nå får jeg litt trøbbel med å velge her, kjenner jeg.

Tar forøvrig fortsatt imot flere, dersom noen skulle ha.

06, 07, og 12.
Gammel 02-12-08, 08:53   #9
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Grønn, her.

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b13&d_id=4〈=no

Denne strikka svigermor til jentene mine. Kjempe fin og relativt lettstrikka.

Denne holder jeg på med nå, men jeg håper noen kan hjelpe en strikkeblondine litt.

Denne delen sliter jeg litt med nemlig:

Sitat:

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner rett.

Mønster: Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.

Felletips (gjelder ermhull): Det felles på innsiden av 3 kantm som strikkes i rille.
Alle fellinger skjer fra retten.
Fell slik etter 3 kantm: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over. Fell slik før 3 kantm: 2 rett sm.

Kjole: Kjolen strikkes rundt nedenfra og opp. Brett den lengste rundp dobbel (evt bruk 2 rundp med samme tykkelse) og legg opp 130-150-170 (190-210) m over 2 pinner nr 4,5 med 1 tråd i hver kvalitet (= 2 tråder) - dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk. Trekk den ene p ut og strikk rundt på p. Strikk 1 omg rett og 1 omg vrang, deretter strikkes M.1. Når M.1 er strikket 2 ganger i høyden fortsettes det med glstrikk. Når arb måler 24-29-34 (39-42) cm strikkes det 1 omg glstrikk samtidig som det felles 48-56-64 (76-84) m jevnt fordelt = 82-94-106 (114-126) m. Strikk 1 omg vr, 2 omg r, 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr. Sett 1 merketråd i hver side av arb = 41-47-53 (57-63) m mellom hver merketråd. På neste omg felles det 6-8-8 (8-8) m i hver side til ermhull (dvs 3-4-4 (4-4) m på hver side av begge merketrådene). For- og bakstk strikkes videre hver for seg, arb måler ca 26-31-36 (41-44) cm.

Forstk: = 35-39-45 (49-55) m. Strikk glstrikk men de 3 ytterste m i hver side fortsettes i rille - se forkl over. Samtidig felles det til ermhull i hver side på hver 2.p - les Felletips: 1 m 4 ganger = 27-31-37 (41-47) m. Når arb måler 32-38-44 (49-53) cm settes de midterste 9-11-11 (11-13) m på 1 tråd til hals. Videre felles det til hals i hver side på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2 ganger = 5-6-9 (11-13) m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 36-42-48 (54-58) cm.

Hvordan skal jeg gå frem for å strikke rillene? Er det liksom strikking på tvers, slik at jeg må tre disse på nytt når jeg er ferdig med glattstrikkingen, og så strikke rillene etterpå? - om noen skjønte hva jeg mente...

06, 07, og 12.
Gammel 02-12-08, 09:07   #10
miamo
ai ai boff

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Asker
miamo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Hvordan skal jeg gå frem for å strikke rillene? Er det liksom strikking på tvers, slik at jeg må tre disse på nytt når jeg er ferdig med glattstrikkingen, og så strikke rillene etterpå? - om noen skjønte hva jeg mente...

Jeg tipper meningen er at du skal strikke tre første og siste maskene med bare rettstrikking. Dvs. rette masker både på retten og vrangen. Da vil du få riller slik som på bildet.

Da blir det altså:
På rettsiden: bare rettmasker over hele.
På vrangen: først tre rettmasker, så vrangmasker helt til det står igjen tre masker, og så tre rettmasker igjen.

Høres det fornuftig ut?
m.

Gammel 02-12-08, 22:07   #11
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av miamo, her.

Jeg tipper meningen er at du skal strikke tre første og siste maskene med bare rettstrikking. Dvs. rette masker både på retten og vrangen. Da vil du få riller slik som på bildet.

Da blir det altså:
På rettsiden: bare rettmasker over hele.
På vrangen: først tre rettmasker, så vrangmasker helt til det står igjen tre masker, og så tre rettmasker igjen.

Høres det fornuftig ut?
m.

Det låter kjempefornuftig. Håper det er rett.

06, 07, og 12.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:45.