Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Nøtt?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-08, 13:42   #1
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nøtt?

Jeg fikk denne på mail i går, og da jeg leverte løsningen fikk jeg høre at "denne er ikke så lett".

Så nå lurer jeg på hvor lett eller vanskelig den er, og tester blant ekspertene her.

I en kirke sitter det tre (3) personer fra menigheten på fremste rad.

Klokkeren (som er en djevel til å løse oppgaver) står og ser ut over forsamlingen og sier til presten, "Jeg lurer på hvor gamle de er, de tre på første rad".

"Jo", sier presten til klokkeren, "summen av deres alder er det dobbelte av din. Og produktet av deres alder er 2450".

Klokkeren går til sitt kammer og tenker. Etter en stund kommer han ut igjen og sier til presten, "Dette klarer jeg ikke å regne ut".

Da svarer presten "Jeg er den eldste i menigheten".

"Ja da vet jeg det" svarer klokkeren.

Spørsmålet til deg er: Hvor gammel er presten...??

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 13:49   #2
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nøtt?

Jeg detter helt ut jeg når jeg ser slike oppgaver, så jeg synes den er vanskelig.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 13:50   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den klarer jeg å løse med en masse, masse innsats... har gjort det før en gang
Den er ikke så vanskelig, men krever at du setter deg ned og regner endel (enkle regnestykker).

Trur eg - det gir hvertfall et fin-fint svar.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 13:57   #4
Albertine
Passiv

Standard

Er dette et lurespørsmål da? For jeg klarer å regne ut hvor gamle de tre på benken er (og dermed også klokkerens alder), men det eneste jeg vet er at presten er eldre enn alle de andre, lizzom.

Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 13:58   #5
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du klarer vel ikke å regne ut alderen til de 3 på benken med bare en løsning uten å vite at presten er eldst
(dvs du ender opp med flere alternativer for de på benken)

Gammel 02-12-08, 14:04   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke et lurespørsmål.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 02-12-08, 14:11   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er et ikke-lukket ligningssett, så jeg får at det kan bli flere svar. Men om det er slik at ingen kan være like gamle?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 14:12   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Du klarer vel ikke å regne ut alderen til de 3 på benken med bare en løsning uten å vite at presten er eldst
(dvs du ender opp med flere alternativer for de på benken)

Det får man selv om man vet at presten er eldst.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 14:18   #9
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ville heller trodd at den ene setningen skulle være sånn:

"Jo", sier presten til klokkeren, "summen av deres alder er det dobbelte av min. Og produktet av deres alder er 2450".

(Ikke det at jeg klarer å regne det ut for det, altså. )

Gammel 02-12-08, 14:20   #10
Albertine
Passiv

Standard

Sue, det var akkurat det jeg mente også.

Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 14:22   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke den var så lett, jeg er ihvertfall vant til at sånne nøtter baserer seg på en rekke ligninger, men her løste jeg det med å faktorisere først, og så utelukke muligheter mer enn å regne.

Jeg fant at de tre personene var 5, 10, 49 med sum 64, produkt 2450, presten er 50 år og klokkeren 32. Tror det skal stemme.

Gammel 02-12-08, 14:25   #12
Albertine
Passiv

Standard

Men hvordan finner du ut presten da, Esme?

Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 14:26   #13
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 14:40   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Men hvordan finner du ut presten da, Esme?

Det er litt implisitt logikk altså. Sånn tenkte jeg:
Produktet er 2450. 2450 er 2*5*5*7*7

Og tre personer med produkt 2450 kan derfor ha disse alderskombinasjonene: (antar heltall da) og summen etterpå:

1: 2, 5, 245=255
2: 2, 25, 49=76
3: 2, 35, 35=72
4: 2, 175, 7=184
5: 10, 5, 49=64
6: 10, 35, 7=52
7: 50, 7,7=64

En av disse kombinasjonene skal være det dobbelte av klokkeren sin alder, og siden han ikke hadde nok til å vite hvilken kombinasjon det kunne være, så må det være noen av de kombinasjonene som har lik sum, altså
eller
7: 50, 7, 7=64
Det vil si at klokkeren er 32 år, og har ikke nok informasjon til å si hvilken av disse to kombinasjonene som er riktig.

Så får han vite at presten er eldre enn alle disse tre personene. Presten har altså en alder som gjør at den ene kombinasjonen blir riktig, og ikke den andre, dvs at presten er 50 år.

Gammel 02-12-08, 14:42   #15
Albertine
Passiv

Standard

Men presten kunne da like gjerne vært 51 eller 70?

Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 14:44   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Men presten kunne da like gjerne vært 51 eller 70?

Nei, for da hadde det ikke skilt på de to kombinasjonene, det hadde ikke vært noen grunn for klokkeren å si aha, jeg har svaret, da måtte han sagt da er det to kombinasjoner som tilfredsstiller det.

Gammel 02-12-08, 14:55   #17
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Esme har rett.

Gammel 02-12-08, 14:59   #18
Albertine
Passiv

Standard

Åh, jeg tviler ikke på at Esme har rett. Jeg bare lurte på det der med presten. Og nå har jeg fått det bekreftet at jeg bør holde meg laaangt unna slike tråder.

Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 15:30   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å si det slik - dette hadde jeg aldri klart å regne ut, om jeg så ble tilbudt en millioon for det.

Gammel 02-12-08, 17:09   #20
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er litt implisitt logikk altså. Sånn tenkte jeg:
Produktet er 2450. 2450 er 2*5*5*7*7

Og tre personer med produkt 2450 kan derfor ha disse alderskombinasjonene: (antar heltall da) og summen etterpå:

1: 2, 5, 245=255
2: 2, 25, 49=76
3: 2, 35, 35=72
4: 2, 175, 7=184
6: 10, 35, 7=52
7: 50, 7,7=64

En av disse kombinasjonene skal være det dobbelte av klokkeren sin alder, og siden han ikke hadde nok til å vite hvilken kombinasjon det kunne være, så må det være noen av de kombinasjonene som har lik sum, altså
eller
7: 50, 7, 7=64
Det vil si at klokkeren er 32 år, og har ikke nok informasjon til å si hvilken av disse to kombinasjonene som er riktig.

Så får han vite at presten er eldre enn alle disse tre personene. Presten har altså en alder som gjør at den ene kombinasjonen blir riktig, og ikke den andre, dvs at presten er 50 år.

Akkurat sånn tenkte jeg også

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.