Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Enkel oppskrift på gode pepperkaker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-08, 17:28   #1
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Enkel oppskrift på gode pepperkaker?

Ja, det vil jeg ha. Jeg og storebror skal til en venninne og hennes barn på lørdag for å bake pepperkaker, og jeg har lovd å lage pepperkakedeig. Jeg er ingen mesterbaker,så jeg trenger en som er lettvindt og grei

Gammel 04-12-08, 17:30   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkel oppskrift på gode pepperkaker?

En sånn tråd hadde jeg tenkt å lage, men da hiver jeg meg på din. Sånn blir det når Ikea er for langt unna til å svippe innom.

Gammel 04-12-08, 17:36   #3
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Den på detsoteliv.no de som heter "peppekaker"

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 17:36   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ligger i hvert fall to forskjellige oppskrifter i denne tråden.

Gammel 04-12-08, 17:59   #5
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er de pepperkakene mamma alltid har bakt, og som jeg nå baker. De heter egentlig Tønsberg sirupsnipper, men er nå alikevel pepperkaker for meg. Knallgode! (Dette er en stor porsjon - holder også til pepperkakehus.)

2 dl. fløtemelk
500 gr. sirup (jeg bruker lys sirup)
250 gr. sukker
185 gr. smør

Sett alt sammen over middels varm plate, rør av og til, kok det en stund (15 min.)
Hell over i en bolle og avkjøl det

1 (stor) teskje pepper
1 ts. ingefær
1 ts. kanel
1 ts. natron oppløst i en sp.skje melk eller konjakk
1 kg. hvetemel

Rør kryddder og natron i sirupblandingen, tilsett det siktede melet.
La stå i kjøleskap tildekket til neste dag eller lenger.

Sist redigert av mosol : 04-12-08 kl 17:59. Årsak: skriveleif
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 18:31   #6
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har de siste årene brukt den oppskriften som Mim la inn i tråden Ru linker til. Den er kjempegod og jeg har fått mye skryt for pepperkakene, og den er veldig lett å lage og kjevle ut. Limer den like godt inn her:

Oldemor Hildurs pepperkaker (Kan halveres, det er fremdeles rikelig!)
(250) 500 g lys sirup
(250) 500 g sukker
(2,5) 5 dl fløte
(75) 150 g smør
(1,5) 3 ts kanel
(1,5) 3 ts kardemomme
(1,5) 3 ts ingefær
(1,5) 3 ts nellik
(1/2) 1 ts pepper
(1/2)1 ts natron
(825) 1650 g hvetemel.

Sirup, sukker og fløte kokes opp i en kjele og avkjøles i en diger bolle.Smøret smeltes og has i blandingen.Rør deretter inn alt det tørre.

La deigen stå kjølig over natten.

Pepperkakene kan kjevles ganske tynne, og stekes på 150-175 C (se an ovnen din) i 10-15 minutter.

Deigen kan fryses.

Og, ja, dette er en oppskrift egentlig uten pepper, fordi det egentlig er en sirupsnipp-oppskrift. Men bare ha i en teskje pepper. Det gjør jeg. Hvis du skal bruke den til sirupsnipper skal den kjevles løvtynt, skjæres i ruter, på midten av ruteren festes en skåldet mandel og stekes i 10 minutter

Sist redigert av Harriet Vane : 22-12-08 kl 08:37. Årsak: advarer mot enorm oppskrift
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 18:32   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glemte å si: I fjor halverte jeg oppskriften, siden det ble veldig, veldig mange pepperkaker av en full deig. I år satser jeg på å lage stor prosjon, for jeg får mange ivrige pepperkakebakere på besøk.

Gammel 04-12-08, 18:35   #8
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil lage pepperkaker!!! Men får jeg tak i sirup her? Neeeida. Nå har jeg funnet ut at jeg kan bruke kvas-konsentrat, men jeg er meget skeptisk. Men jeg må jo nesten prøve. Hvis jeg nå bare kan få fatt i kardemomme og malt nellik. : oppgitt:

Gammel 04-12-08, 18:36   #9
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Glemte å si: I fjor halverte jeg oppskriften, siden det ble veldig, veldig mange pepperkaker av en full deig. I år satser jeg på å lage stor prosjon, for jeg får mange ivrige pepperkakebakere på besøk.

Vi er 2 voksne og sikkert 5-6 barn som skal bake. Blir det mye om jeg da lager den originale oppskriften, eller er det lurt og halvere?

Gammel 04-12-08, 18:36   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, du kunne jo endret hvetemel.

Gammel 04-12-08, 18:38   #11
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Vi er 2 voksne og sikkert 5-6 barn som skal bake. Blir det mye om jeg da lager den originale oppskriften, eller er det lurt og halvere?

Når jeg lager stor deig antar jeg det blir mer enn nok til to pepperkakehus, samt pepperkaker nok til både søsteren min og meg i jula.

Gammel 04-12-08, 18:38   #12
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Altså, du kunne jo endret hvetemel.

Jeg kunne sikkert det. Og gjorde det nå som jeg ble gjort oppmerksom på det.

Gammel 04-12-08, 18:42   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg måtte lese det to ganger i den første tråden, for jeg ble brått usikker på om det skulle være hevemel. For gudene vet jo hva folk kaller selvhevende mel.

Gammel 04-12-08, 20:55   #14
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Denne er veldig god å bake med, brukes i en barnehage her. Den smaker godt også, det er viktig det og.

1,5 dl smeltet margarin
1,5 dl mørk sirup (tips: varm den litt i mikroen, så er det lettere å måle opp)
1,5 dl brunt sukker
1,5 dl vanlig sukker
1,5 dl fløte
3 ts kanel
2 ts kardemomme
2 ts nellik
2 ts ingefær
1 ts natron
9-10 dl hvetemel

Bland alle ingrediensene sammen i en passe stor bolle, og arbeid sammen til en jevn og glatt deig. Dekk med folie, og la stå til neste dag.

Steks på 180 grader i 6-8 minutter.

Gammel 04-12-08, 22:13   #15
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det nokre av desse oppskriftene som gir litt seige pepperkaker skal tru?

Gammel 04-12-08, 22:36   #16
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du ikke gidder kan jeg sende deg to pakker Ikeadeig T.
Jeg er nabo med Ikea.
Men alle dagligvarebutikker selger jo ferdigdeig også nå.

Jeg liker ikke pepperkaker så det blir Ikea her. Men jeg har laget selv - til jobb.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 23:21   #17
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Er det nokre av desse oppskriftene som gir litt seige pepperkaker skal tru?

Ikke min, da må du bake de litt tykke tror jeg.

Gammel 05-12-08, 13:26   #18
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg vil lage pepperkaker!!! Men får jeg tak i sirup her? Neeeida. Nå har jeg funnet ut at jeg kan bruke kvas-konsentrat, men jeg er meget skeptisk. Men jeg må jo nesten prøve. Hvis jeg nå bare kan få fatt i kardemomme og malt nellik. : oppgitt:

Jeg har akkurat laget pepperkakedeig! Heldigvis er jeg ikke helt amatør på kjøkkenet, så jeg slo sammen alle oppskriftene her (), brukte kvas-konsentratet i stedet for sirupen, og tilpasset alt sånn at jeg hadde alt. Og, hvis jeg kan dømme etter smaken på deigen; suksess!!

Gammel 05-12-08, 13:40   #19
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Dette minnet meg på at vi skal en tur på Ikea ja.... *lat*

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.