Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 19:53   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Jeg blir litt skuffet over holdningene enkelte har til det å tro. Det virker som de ekstreme kristne er målestokken for enkelte her. Husk at det finns mange kristne her i landet som ikke er aktive i noen kristne miljøer, men som har en tro. Jeg vil tro det er de fleste av de som tror.

Føler at mange ateister har en frykt mot religion av en eller annen grunn. (pssst... ikke kom med alle skrekkeksemplene nå. De har vi hørt).

For mange mennesker er religion et trygt og godt ståsted. De som ikke tror trenger ikke å forstå det, men de kan i det minste respektere at noen tror og at det gir dem noe.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:57   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg blir litt skuffet over holdningene enkelte har til det å tro. Det virker som de ekstreme kristne er målestokken for enkelte her. Husk at det finns mange kristne her i landet som ikke er aktive i noen kristne miljøer, men som har en tro. Jeg vil tro det er de fleste av de som tror.

Føler at mange ateister har en frykt mot religion av en eller annen grunn. (pssst... ikke kom med alle skrekkeksemplene nå. De har vi hørt).

For mange mennesker er religion et trygt og godt ståsted. De som ikke tror trenger ikke å forstå det, men de kan i det minste respektere at noen tror og at det gir dem noe.

:gjentar meg selv til deg kjedsommelige:

Problemet er ikke at noen tror. Det er en Fin Ting™. Problemet er at man ikke blir respektert på et likeverdig nivå i disse situasjonene hvis man ikke tror. (Og så synes jeg du leser mye vrangvilje der det ikke er noe, Jessica. Eller at du bare tror (pun not intended) verre om andre (oss) enn de (vi) fortjener.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:00   #3
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

:gjentar meg selv til deg kjedsommelige:

Problemet er ikke at noen tror. Det er en Fin Ting™. Problemet er at man ikke blir respektert på et likeverdig nivå i disse situasjonene hvis man ikke tror. (Og så synes jeg du leser mye vrangvilje der det ikke er noe, Jessica. Eller at du bare tror (pun not intended) verre om andre (oss) enn de (vi) fortjener.)

Kanskje det...

Apropos "enkelte" så hva mener du jeg i så fall skal skrive? Gå til angrep på med nick på de som har sagt noe om... osv.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:39   #4
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg er klar over at de fleste "kristne" i Norge (og andre land og rleigioner også har jeg inntrykk av, til tross for betydelig variasjon) er ganske lunkne og beholder sin versjon av religionen mest ut fra en varm og ullen følelse som blir truet når noen går dem inn på klingen og ber dem beskrive hva de egentlig tror på og hvorfor. Så det er ufint (TM).

Jeg kan ikke snakke for alle ateister, men jeg har ingen frykt for religion. Sant, enkelte religiøse skremmer vannet av meg men det er ikke skrekkeksemplene jeg snakker om nå. Det som gjør at det stritter i meg når folk som rine kjører frem sine varianter av "ingen har da vondt av litt forkynnelse, se, jeg er helt fin" kan kansje best oversettes med følelsen en ingeniør-mor ville få om poden kom hjem og fortalte at høyspentledninger ble satt opp fordi reinsdyra likte lyden av vind gjennom trådene, eller en forfatterfar hvis barn ble fortalt at Ibsen var den største forfatteren USA hadde fostret siden krimkrigen. Absurde, vakre, stort sett harmløse historier (helt til barnet vil klatre i en høyspentmast -tilsvarende å møte en ekstremist som kan spinne videre på de slumrende overbevisningene) som likevel ikke helt føles bra begrunnet av et "pft, unger har alltid lært løgner på skolen, at sykdom skyldes det onde øyet er en viktig del av vår kulturarv, og det gikk bra med dem som trodde det".

(Jessica: Unnskyld. Jeg tillegger ikke deg disse meningene så klart, men benyttet anledningen til å skrive av meg oppsamlet frustrasjon. Unnskyld?)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
religion, tro

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:40.