Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsikring i "gamle dager"

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-08, 21:41   #41
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsikring i "gamle dager"

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Men de røkte i bilen under alle våre ferder gjennom Norge på langs. Massivt. :husker kvalmen:

Mamma og pappa røykte også som svin i bilen. Vi satt baki og hostet overdrevent og skrek på frisk luft, og de bare fnyste. Synes det er umåtelig morsomt å minne dem på det nå og se skamrødmen bre seg

Barnesikring... Njæææ, de brukte boxette og etter det var det vel rett på pute, tror jeg. Hvis jeg ble trett da tok de bare av meg selen og så kunne jeg legge meg ned og sove litt i baksetet. Frem til min bror kom da.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 21:52   #42
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hadde også svart klamt sete med oransje seler (født i 76), ble skikkelig varmt om sommeren. Broren min la de i bag i bagasjerommet. En gang ble mamma påkjørt skikkelig bakfra, men på den turen var han heldigvis ikke med. Foreldrene mine har full respekt for at det er andre tider nå, og ba oss om å plukke ut sete til bilen deres.

Husker imidertid mange turer til skolen der vi klarte å skvies inn ca 10 barn som ikke gadd gå.

Gammel 08-12-08, 22:02   #43
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg er født i 82. Fikk bil og bilstol da jeg var et par år gammel, da hadde jeg en svart isoporstol med orange magepute. Søsteren min som ble født i 86 hadde maxi cosi babystol faktisk. Da hun ble noen år fikk hun bobob fremovervendt barnestol med 5 pkt sele. Den var så avansert at den faktisk hadde en spake på siden slik at stolen kunne vippes i liggestilling. Da jeg var rundt 6 år satt jeg på vanlig pute i midten. Pappa hadde montert 4 pkt sele i bilen.
i 92 var vi en søskenflokk på 4. Da yngste ble ferdig med babystolen satt han og nest yngste i hver sin bobob stol på siden, jeg og søstern min satt på tvillingpute i midten. Dvs en litt ekstra lang pute som ble festet med hoftebeltet i bilen. Fastmontert i denne puten var to stk hoftebelter.

Gammel 08-12-08, 22:06   #44
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Da jeg var liten kjøpte foreldrene mine "state of the art" bilsikring. (74-modell)

Fra boken min:

Dette ligner på det setet jeg hadde som barn (født 1975), men mitt stod framovervendt. Foreldrene mine kjørte til Sverige for å få tak i det, og pappa sveiset fast festene i karosseriet på bilen. Jeg kjente ingen andre som satt i sete, og var skrekkelig misunnelig på alle barn som fikk sitte henslengt mellom forsetene og se på trafikken.

Broren min (født 1983) brukte også dette setet en stund da han var ferdig med vognbagen (som selvsagt stod løst i baksetet). Siden fikk vi puter, og det føltes fantastisk!

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 22:14   #45
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er svært streng på barnesikring i dag og har heldigvis foreldre og svigerforeldre på min side. Barnesikringen når jeg var liten derimot, den var ikke-eksisterende (født i 1975)! Jeg satt alltid og hang mellom forsetene, for jeg måtte jo høre hva de voksne snakket om! På langturer satte de store kjølebager bak hvert av forsetene og la teppeposer oppå så vi fikk stort baksete og kunne legge oss å sove om vi ville. Det var deilig! Jeg har også sittet på kne i baksetet med lukkede øyne og latt meg rive overende i hver sving, det var kjempeartig, spesielt når pappa svingte litt ekstra på rette strekninger når det ikke var andre biler å se!

Mine brødre ble født i 1982 og da ble det trangere, for de fikk ligge i bagen og da måtte jeg sitte på siden frem til de ble store nok til å sitte selv. De hadde heller ikke barneseter noen gang. Jeg husker en gang mamma kjørte og alle vi tre barna satt baki. ene broren min var så urolig at hun tok ham på fanget mens hun kjørte hjem!

Også var det deilig å sitte på de kjølige mattene på gulvet bak forsetene og lese Donald, når det var stekende varmt i bilen. Da ble jeg ikke så nikotinforgiftet heller. :kjenner halsen snører seg sammen fortsatt:

Vi hadde forøvrig ikke bilbelter bak i bilen før i 1990! Og jeg tok over bilen vi hadde hatt før det i 1994, så jeg kjørte faktisk rundt med en bil uten bilbelter bak helt til 1999! Var ikke ofte jeg hadde passasjerer da annet enn min kjære i forsetet!

Gammel 08-12-08, 22:14   #46
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ciela, her.

Jeg er snart 33 år og jeg hadde fremovervendt bilstol da jeg var liten . En fryktelig klam stol i svart skai/plastikk med knall oransje seler . Absolut ikke det minste komfortabel , men sikkert mye bedre enn ingenting . Da jeg vokste ut av stolen måtte vi alltid bruke bilbelte .

Det høres ut som den stolen vi hadde. Den minste av barna satt i den, de eldste satt ved siden av. Bilene våre hadde i mange år ikke belte i baksetet, så pappa måtte skjære hull i hattehylla for å feste stolen i bagasjerommet.

Husker naboen vår hadde en haug med unger, 9 endte det med. I mange år kjørte de rundt i en stasjonsvogn, og plasserte ungene det ikke var plass til i baksetet i bagasjerommet.

Gammel 08-12-08, 22:14   #47
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er også så gammel at bilene ikke hadde sikkerhetsbelte bak da jeg var barn. Ikke hadde vi dører bak heller, så det trengte vi ikke bekymre oss for. Men vi hadde fritt spillerom for lek og slossing baki der, vi tre - og undulaten. Jeg husker så vidt at lillebroren min, født i -71, en kort stund hadde et slag sete som ble festet over seteryggen foran - et slags plastikkskjell med tynne stropper som også kunne brukes som stol inne. Babybaggen sto løst baki. Men vi fikk ikke sitte bak i venners stasjonsvogner - det var visst veldig mye farligere, forstå det den som kan. Men har sittet en del ganger oppi "dumpa" bak i gamle folkevogner. Der var det fint.

Gammel 08-12-08, 22:14   #48
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg hadde "bilsete" når jeg var liten, det ble bare hektet på setet i bilen med to kroker over seteryggen og jeg satt løs i dette setet som hang på bilens seter med en bøyle rundt magen.

Slik hadde jeg også! Sannsynligvis mye verre enn ikke noe sete.... Men mest hang jeg enten mellom setene, eller med nesa ut gjennom vindet om moren min hadde på gløtt mens de røyka... Det var tider ja

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 00:28   #49
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Husker da 2 mødre og 4 barn kjørte hjem fra hytta. En av de voksne tok snuppa på ca 2 på fanget bak, mens jeg på 12 fikk sitte foran. *jadda*

Gammel 09-12-08, 00:35   #50
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klippan er da en sofa! Jeg digger foreldrene dine Veronal, som tar vare på minnene på en så fin måte.

Jeg er født i -77 og minnes en sort stol og en orange pute på fanget. Tror jeg. Skal spørre mamma mer om dette med bilsikring senere. Vi hadde gamle hauger av biler, men jeg mener da at det var seler bak?

Gammel 09-12-08, 00:40   #51
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Men de mener at dersom man var opptatt av sikkerhet, så var det intet problem å få kjøpt bilseter.

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Dette ligner på det setet jeg hadde som barn (født 1975), men mitt stod framovervendt. Foreldrene mine kjørte til Sverige for å få tak i det, og pappa sveiset fast festene i karosseriet på bilen.

Pappan min var veldig sint på mammaen min. Han ble tvunget til å lage hull i gulvet på bilen for å bolte fast bilsete til meg. Ellers så nekta mamma at jeg skulle få kjøre bil. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang satt løst i baksetet. Vi satt på pute og hadde belte på oss. Jeg er født i 76 men vokste opp i Sverige. De var litt tidligere ute med belter og bilstoler der tror jeg.

Gammel 09-12-08, 00:47   #52
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Jeg minnes en gul plastikksak med hvite stropper. Den ble sannsynligvis kjøpt til broren min som er født i -76, for det finnes et bilde av meg der jeg sitter i den i sofaen og er selvfølgelig alt for stor for den. Jeg var da maks 5 år.

Bilturer til Sverige ble det noen av, broren min i baksetet og jeg i bagasjeromdelen i stasjonsvogna. Satt vi sammen i baksetet kranglet og bråkte vi bare, så da var det bedre å skille oss.

Gammel 09-12-08, 08:48   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det beste med denne tråden er at vi får se hvor gamle alle er.
Jeg er født i januar 1980 og aner ikke om jeg hadde bilsete eller ei. Helt sikkert ikke. Jeg satt i hvertfall mye på med mormor og morfar (som røyket som svamper i bilen med lukkede vinduer, forresten) som liten, husker den ene bilturen som 4-åring og da hadde jeg i hvertfall ikke noe sete.

Gammel 09-12-08, 09:43   #54
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Da jeg var liten kjøpte foreldrene mine "state of the art" bilsikring. (74-modell)

Fra boken min:

Jeg er 34 år og hadde også bakovervendt bilstol da jeg var liten, fra Klippan. Det satt jeg i til jeg ble nesten tre år og søsteren min overtok setet. Setet var boltet fast i bilen så ikke noe man flyttet på.

Gammel 09-12-08, 10:07   #55
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er født i -82, og erindrer også noe om et sort sete med orange magepute. Hvis vi bare kjørte en bil (vi var syv i familien og hadde vanligvis to biler), var plassen min i bagasjerommet.

Gammel 09-12-08, 10:35   #56
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg og min bror hadde hvert vårt barnesete. Det var svart, var festet i bilens sete. Femovervendt. Det var et sete med grønne plastputer i og et med oransjeplastputer. Det var også vippefunksjon på det. Da min søster kom, fikk hun et svart sete i isopor med oransje pute på magen. Da min aller yngste søster kom, måtte vi ha ny bil. Minstesøsters sete ble montert fast i bilen bak. Ikke noe slurving med sikkerheten der. Utenom den gangen vi var 8 stk på ferie i en volvo 240.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 10:51   #57
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ingen barnebilseter da jeg var liten. Det var ikke bilbelter i baksetet en gang. Det gikk fint an å putte to unger i bagasjerommet så lenge man hadde kupe som var åpen mot baksetet eller stasjonvogn. Det var ingenting som var farlig da. Vi pleide å kjøre til Danmark på nattestid sovende i bagasjerommet med nedslått bakre seterad. Dyner og puter og sov godt barn.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 10:55   #58
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det var morsomt å ligge i hattehyllen når foreldrene mine kjørte. Jeg fikk lov til det... De som kjørte bak oss pleide også å synes det var morsomt, de vinket alltid til meg.

Gammel 09-12-08, 13:11   #59
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det var ingen barnebilseter da jeg var liten. Det var ikke bilbelter i baksetet en gang. Det gikk fint an å putte to unger i bagasjerommet så lenge man hadde kupe som var åpen mot baksetet eller stasjonvogn. Det var ingenting som var farlig da. Vi pleide å kjøre til Danmark på nattestid sovende i bagasjerommet med nedslått bakre seterad. Dyner og puter og sov godt barn.

Det var andre tider. Men veldig praktisk da.

Min mann mener å minnes at faren hadde en stasjonsvogn, eller en bil uten seter bak, hvor de tre ungene satt på sofaputer baki. Bakovervendt da.

Gammel 09-12-08, 13:31   #60
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg husker at jeg fikk en bilpute ... slik at jeg satt litt høyere, kunne se ut av vinduet, og bli litt mindre bilsyk. Ikke noe sikkerhetshensyn der i gården, nei ...

Jeg mener forresten å erindre et svart plastsete med oransje seler ...

Jeg har noen av de samme minnene. Det var et svart plastsete i bilen, men om jeg satt i det vites ikke. Det var muligens (en av) brødrene mine?

(Tilleggsinfo: Jeg er 30, yngstemann er 26.)

Sist redigert av Ru : 09-12-08 kl 13:58.
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.