Sv: Det siste tabu?
Jeg synes hverken de som får barn eller de som ikke får barn er egoistiske, det er et helt ok valg å ta uansett. Jeg fikk barn sent, og det er klart at det valget provoserer ganske mange altså, og jeg skjønner ikke helt den. At folk som har barn kan bli fyret opp dersom barnfrie legger ut om at det er egoistisk å få barn på denne overfylte planeten skjønner jeg. Men som sagt, det er en del som blir sint på tanken over at folk kan være frivillig barnløse også.
Jeg har en del venninner som vurderer å la være å få barn, og de spør meg da, siden ammetåken var tynn og jeg ikke er sånn Moder Jord-type. Jeg synes ikke at det å få barn var noe annet enn hva jeg hadde sett for meg, ingen overraskelser faktisk, ingen skjellsettende forandring i følelseslivet eller noe sånt.
Livet med barn er heller ikke mer fantastisk enn å ikke ha barn, det er mange ulemper med det også, og en del mer kjedelig blir livet med barn synes jeg. Men selve barnet greier jo på et vis å gjøre det sånn at det blir verdt det. Jeg tror ikke at de som er skeptiske til å få barn gjør noen stor tabbe i å ikke få dem, antagelig er de som meg, de hadde sikkert syntes det var ok å leve med barn, og ok å leve uten. Hver livsstil sine fordeler og ulemper.