Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er du bevisst på hva maten din inneholder?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-08, 11:35   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du bevisst på hva maten din inneholder?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men er "problemet" til de som kjøper ferdigpizza iblant, at de rett og slett ikke vet hvordan man lager hjemmelaget pizza og må derfor reddes? Jeg får litt sånn assosiasjoner når noen "innrømmer" at de liker Grandiosa og til tross for sunnere alternativer lager dette innimellom.

'

Nei, overhodet ikke. Jeg liker Grandiosa selv og kjøper det av og til. Dette var bare ment som et svar til dette med at sønnen din Honda kun likte Grandiosa siden den var så mild. Det var ment som et tips.

Gammel 09-12-08, 11:36   #22
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Selvsagt er det sånn, Skremmern.
Fri noen fra fortapelsen det er å spise Grandiosa.

Vil-ikke-bli-fri-liker-Grandiosa.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 11:37   #23
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

'

Nei, overhodet ikke. Jeg liker Grandiosa selv og kjøper det av og til. Dette var bare ment som et svar til dette med at sønnen din Honda kun likte Grandiosa siden den var så mild. Det var ment som et tips.

OK. Jeg har tenkt litt på dette, og synes det er litt morsomt at slike oppslag får stor oppmerksomhet. Som at alle ikke er klar over at det er usunt, liksom.

Gammel 09-12-08, 11:38   #24
Skvetten
Passiv

Standard

Vil-ikke-bli-fri-liker-Grandiosa.

Prøve-å-frelse-Skremmern-er-feilslått.

Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 11:41   #25
Skvetten
Passiv

Standard

OK. Jeg har tenkt litt på dette, og synes det er litt morsomt at slike oppslag får stor oppmerksomhet. Som at alle ikke er klar over at det er usunt, liksom.

Du har helt rett, det er jo akkurat sånn. Akkurat som vi tenker at andre er imbesiler bare fordi de liker noe usunt. Selv har jeg en svakhet for hanburgere fra Thank Good It`s Friday, av typen med masse bacon, cheddar som er feit som pokker, majones og pickles, for ikke å snakke om pommes frites som er hjemmelaget der. :går i skammekroken:

Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 11:47   #26
Slettet bruker
Passiv

Standard

Apropos svakheter - jeg starter ofte dagen med en kopp kakao laget på ren kremfløte jeg. Riktignok med sukrin istedenfor sukker, men likevel.

Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 11:56   #27
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Du har helt rett, det er jo akkurat sånn. Akkurat som vi tenker at andre er imbesiler bare fordi de liker noe usunt. Selv har jeg en svakhet for hanburgere fra Thank Good It`s Friday, av typen med masse bacon, cheddar som er feit som pokker, majones og pickles, for ikke å snakke om pommes frites som er hjemmelaget der. :går i skammekroken:

Jeg eter alt som er, jeg. Glad i Toro Tomatsuppe, Grandiosa og hamburgere. Jeg spiser i hovedsak sunne ting, noe som gir meg null problemo når valget faller på Grandiosa en gang i blant.

Gammel 09-12-08, 12:01   #28
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er i overkant opptatt av hva maten inneholder, og lager all mat fra grunnen av. Etter noen år på denne måten, klarer jeg ikke smaken av Toro, noe jeg fant ut da jeg satt der med brukket finger i sommer, og slet med å både lage og spise mat. Men heller brødskive enn halvfabrikata for min del.

Gammel 09-12-08, 12:08   #29
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten Grandiosa hadde jeg dødd i fjor vinter.

Vi lager det aller aller meste fra bunnen av, men Grandiosaen slipper inn i hjemmet likevel.
Hadde jeg hatt større fryser skulle jeg lett ha bunkret opp pizza og lasagne, men det har vi ikke plass til sånn det er i dag. Så da blir det grandis. Og Knorr-lasagne. (Jeg har laget lasagne fra bunnen av en gang og reagerte på et eller annet, så det gjør jeg ikke igjen. Jeg synes ikke elveblest er kjempegøy.)

Gammel 09-12-08, 12:13   #30
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På grunn av allergier og intoleranser i familien så har jeg hatt et bevisst forhold til hva maten vår inneholder i årevis. Jeg lager det meste fra bunnen og har gjort det også i årevis. Det hender dog at det kommer både ferdigpizza og toro-saus på bordet til tross for at jeg vet hva det inneholder. Så lenge det ikke gir allergisjokk så tar vi sjansen på å besudle kroppen en gang i blant. Jeg tror veldig på at hverdagskostholdet er det viktigste og at vi tåler noen unntak en gang i blant.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 12:42   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier å lese innholdsfortegnelser, og vurderer gjerne innholdet i ulike ting mot hverandre før jeg bestemmer hva jeg skal kjøpe. Vi er heldige nok til at ingen i familien er allergiske eller intolerante for noen matvarer, og vi kjøper ikke mye ferdigmat, men når jeg kjøper ferdigmat eller halvfabrikata, ser jeg på ting som sukkerinnhold, kjøtt-/proteininnhold og slikt for å finne ut hva som er sunnest (eller minst usunt).

Gammel 09-12-08, 16:10   #32
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Innlegget tok for seg mer enn bare grandiosa, da. Og ikke alle er klar over at maten inneholder mye rare greier, tilsetningsstoffer og andre morsomme greier.

Gammel 09-12-08, 19:38   #33
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Innlegget tok for seg mer enn bare grandiosa, da. Og ikke alle er klar over at maten inneholder mye rare greier, tilsetningsstoffer og andre morsomme greier.

Det er klart, men alle (hvert fall på FP) er klar over at Grandiosa inneholder mye rart. Hadde vært mer oppsiktsvekkende hvis de frarådet oss å spise grønnsakssuppe, f.eks.

Gammel 09-12-08, 19:40   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg visste ikke at Grandiosa-kjøttet var fullt av feks. soya. Jeg trodde det var skinke.

Gammel 10-12-08, 11:39   #35
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes grandis er helt ok. Vomfyll i farta på ekstemdager mellom sfo, trening og huskaos en gang i blandt. Vi har alltid noe grønt attåt.
Vi lager det meste av mat fra bunnen av, jeg bruker gjerne økologiske matvarer og alt som spises av ferdimat må studeres nøye så ikke guttungen får i seg noe han ikke tåler. Vi har middag hver dag, vi spiser mye frukt og grønt og grovt. Jeg eier ikke et snev av dårlig samvittighet for at ungene får en grandis max 1 gang i mnd.

Gammel 10-12-08, 12:02   #36
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Grandiosa er en god pizza, synes jeg, men det blir sjelden stekt her i huset grunnet barn som bare liker mammas hjemmelagde.

Men smøreosten, da - den trodde jeg var ganske ok, men der var det visst mye rart.

Gammel 11-12-08, 03:32   #37
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Er du bevisst på hva maten din inneholder?

Ja, det er vi. Og vi lager all mat fra bunnen av. Ferdigmat er jo verken godt eller sunt.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.