Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Trenger eksperthjelp - pinnekjøtt

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-08, 16:33   #1
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Trenger eksperthjelp - pinnekjøtt

Jeg er oppvokst med ribbe på julaften, men er ikke lenger særlig begeistret for det. Pinnekjøtt derimot! I år skal julaften feires hjemme, og jeg har lyst til å starte egen tradisjon med pinnekjøtt. Vi blir tilsammen 9 personer rundt bordet og jeg føler et visst husmorpress. Trenger hjelp av noen med god greie på pinnekjøtt

- Hva bør jeg se på når jeg skal kjøpe pinnekjøttet - hvordan sørge for at vi får kvalitetkjøtt?
- Hvor mye kjøtt bør jeg beregne pr. person?
- Hva bør jeg ha som tilbehør (poteter, kålrotstappe. Mer? Hva slags saus)?
- Gode tips til hvordan jeg får et utsøkt måltid? Hva er hemmeligheten?
- Hva kan lages dagen i forveien (kålrotstappa f.eks)?

På forhånd stor takk for alle gode råd!

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 16:38   #2
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger eksperthjelp - pinnekjøtt

Jeg hadde ikke laget kålrotstappa i forveien, men kanskje skrellet potetene?

Vi skal også lage pinnekjøtt hjemme for første gang, så henger meg på her.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 16:42   #3
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja, ekspert er jeg ikke, men jeg prøver å svare.

Jeg er oppvokst med pinnekjøtt som foreldrene mine lager selv. De røyker og salter det selv. Noen liker røkt andre ikke. Prøv f.eks Bjorlimat sitt pinnekjøtt om du finner det. Det er laget på lam som har gått i fjellheimen.
Tipper man bør beregne ca 4-5 pinner pr hode. Spør i butikken hvor mye du bør kjøpe, sørg i alle all for at du kjøper pinnekjøtt av lam og ikke voksen sau.
Jeg har aldri spist pinnekjøtt med saus til. Hemmeligheten ligger i god kålrabistabbe. Bruk meierismør og fløte i.
Av poteter må du bruke fjellmandel.
Tyttebærsyltetøy og godt flatbrød må jeg ha til pinnekjøtt.
Regner med at du i alle fall kan skjære opp kålroten i biter og legge i vann over natta. Koke og stappe ville jeg gjort samme dag som det skal spises. Lykke til!

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 16:44   #4
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Mange gode tips fra Cacaye.
Lurer på om jeg skal innføre tyttebærsylte.

Og finne en god oppskrift på rabbestappe.
Har dere poteter i den? Gulrot? Annet krydder enn salt og pepper?
Noen som lager den uten fett?

Gammel 10-12-08, 16:45   #5
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

jeg må tipse dere om hvit saus laget av fettet av pinnekjøttet! Det gir eb fantastisk god smak, den skal være tykk og god! Mange griner på nesa over dette tilbehøret, men jeg hører flere og flere som tørr å prøve - og jeg har bare hørt positivt av de som ikke har prøvd det før etter tips av meg/andre. Så jeg synes du skal lage litt tykk, smakfull hvitsaus av pinnekjøttfettet jeg

Gammel 10-12-08, 16:46   #6
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg er heller ingen ekspert.
Vi bruker ikke saus, men når pappa er og spiser hos oss så vil han ha "avkoket" etter kjøttet, det som er igjen i kjelen etter kjøttet er tatt opp. Han vil ha det kokende varmt over kjøttet og stappen. Jeg for min del klarer meg meget fint uten det.
Jeg bruker å legge pinnekjøttet litt under grillen i stekovnen før servering.
Har litt muskatnøtt i stappen.

Gammel 10-12-08, 16:47   #7
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Bruker en gulrot per kålhode i stappen.

Gammel 10-12-08, 16:48   #8
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjøper mitt pinnekjøøtt fra en slakter, det er alltid topp kvalitet. Før pleide jeg å følge med i testene som ble gjort, og Eldhus kjøttet kom ofte bra ut, tror jeg. Vet egentlig ikke hvordan man ser på selve kjøttet om det er bra eller ei. Bortsett fra at det må være kjøtt på bena, ikke bare fett.
Følg vannetiden for pinnekjøttet du kjøper.
Husk å legge rist eller bjørkepinner i bunnen av kjelen, slik at pinnekjøttet blir dampkokt.
Og husk å etterfylle kokende vann underveis slik at kjelen ikke koker tørr.

Jeg liker pinnekjøttet best når det er skjerpet litt i ovnene etter koking. Dvs kok helt ferdig, ha pinnekjøtt over i en langpanne, inn høyt i ovnen på høy varme og følg med som en falk slik at det ikke blir brent. Noen ganske få minutter er nok. sikkert 3 - 4- 5 eller så.

Til pinnekjøtt er det super knallgodt med rødkål i tillegg til kålrotstappe og poteter. Jeg har overbevist hele svigerfamilien om at det er et must, og nå er de også avhengig. he he. Den blir aller best hvis man lager den selv, og den kan lages dagen i forveien.

Man/jeg bruker ikke saus til pinnekjøtt. Bare sjyen fra kokingen.

Jeg ville heller ikke laget kålrotstappen dagen før, men kan godt skrelle kålrabien og legge i vann. Et stalltips jeg har fått med meg rundt kålrotstappe er å tilsette litt ribbefett i den. Jeg skal tigge ribbefett hos svigers på julaften til å ha i kålrotstappe på nyttårsaften. Ellers er det lurt å ha en potet i for konsistensen, og en gulerot for farge Muskat er et must ja, som noen andre nevnte her.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 16:52   #9
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Standard

Rødkål har jeg ikke prøvd til pinnekjøttet før, må prøves.

Gammel 10-12-08, 16:53   #10
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

ja, prøv!! Det er fantastisk! Mmmm, som jeg gleder meg.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 16:54   #11
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

ja, prøv!! Det er fantastisk! Mmmm, som jeg gleder meg.

Skal på pinnekjøtt 2'juledag, skal be pappa lage rødkål til.

Gammel 10-12-08, 17:02   #12
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Kokkekunsten er ikke min mors sterkeste side. Hun har bare laget pinnekjøtt én gang, men ut fra den opplevelsen kan man trekke følgende konklusjoner:
1) Det er viktig å vanne ut pinnekjøttet på forhånd.
2) Ikke glem at pinnekjøtt bør vannes ut.
3) Man bør fremfor alt huske å vanne ut pinnekjøttet.

Hvis man likevel glemmer punkt 1,2 eller 3 kan man trøste seg med at faren ved å slikke på metall ute i vinterkulda etterpå har blitt sterkt redusert, da mengden salt antakelig har senket frysepunktet for samtlige kroppsvæsker til ca. -35 grader Celsius.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 17:05   #13
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Standard

oidå

Hvordan vanner man ut pinnekjøtt?

Gammel 10-12-08, 17:09   #14
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

oidå

Hvordan vanner man ut pinnekjøtt?

Det er en hemmelighet som ikke har gått i arv, men jeg tipper at å legge det i kaldt vann fra tidlig dagen før er en sentral del.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pinnekj%C3%B8tt

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 17:14   #15
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Kokkekunsten er ikke min mors sterkeste side. Hun har bare laget pinnekjøtt én gang, men ut fra den opplevelsen kan man trekke følgende konklusjoner:
1) Det er viktig å vanne ut pinnekjøttet på forhånd.
2) Ikke glem at pinnekjøtt bør vannes ut.
3) Man bør fremfor alt huske å vanne ut pinnekjøttet.

Hvis man likevel glemmer punkt 1,2 eller 3 kan man trøste seg med at faren ved å slikke på metall ute i vinterkulda etterpå har blitt sterkt redusert, da mengden salt antakelig har senket frysepunktet for samtlige kroppsvæsker til ca. -35 grader Celsius.

Eller man kan kjøpe gryteklart pinnekjøtt, det skal ikke vannes ut. Gryteklart pinnekjøtt fra Skjeggerød er noe av det beste pinnekjøttet jeg får. Men nå har jeg ikke prøvd meg opp i 200-300 kroners klassen for kiloen, så der kan jeg kanskje tenke meg at det er noe som slår Skjeggerød sitt pinnekjøtt også.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 17:20   #16
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skulle akkurat til å si at du må huske på å vanne det ut. Og passe på at det blir vannet ut godt nok.

Har ingen andre tips, siden jeg ikke har laget pinnekjøtt selv enda. Men jeg har smakt litt for mange middager med dårlig vannet ut pinnekjøtt (og bacalao og alt annet som trenger å vannes ut egentlig..).

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 17:21   #17
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Ha stor nok kjele ! Kjøp ferdige pinnekjøttpinner til å ha i bunnen eller plukk selv.

Bruk økologisk kålrot,så er du garantert mot bitter bismak på stappa. Litt gulrot, litt av vannet fra kokekjelen, fløte, smør, og masse pepper.

Gammel 10-12-08, 17:26   #18
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

400-600 gram per person har jeg sett anbefalt. 600 for storspisere stod det.

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 17:28   #19
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Ha lite vann i bunnen når du koker, og vann heller ofte. Da får du godt sø, som du bruker som saus.
Halv kilo kjøtt per person.

Økologisk kålrot ja! Tyttebærsyltetøy, flatbrød og selvsagt mandelpoteter.

Gammel 10-12-08, 17:36   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ulvefar:

Det er ikke alt pinnekjøtt som skal vannes ut, noe står det «gryteklart» på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:06.