Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Trenger eksperthjelp - pinnekjøtt

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-08, 17:55   #21
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger eksperthjelp - pinnekjøtt

Helst ferskspikkede bjørkepinner i bunnen, hvis du har ei bjørk i nærheten!

Gammel 10-12-08, 19:09   #22
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Kokkekunsten er ikke min mors sterkeste side. Hun har bare laget pinnekjøtt én gang, men ut fra den opplevelsen kan man trekke følgende konklusjoner:
1) Det er viktig å vanne ut pinnekjøttet på forhånd.
2) Ikke glem at pinnekjøtt bør vannes ut.
3) Man bør fremfor alt huske å vanne ut pinnekjøttet.

Hvis man likevel glemmer punkt 1,2 eller 3 kan man trøste seg med at faren ved å slikke på metall ute i vinterkulda etterpå har blitt sterkt redusert, da mengden salt antakelig har senket frysepunktet for samtlige kroppsvæsker til ca. -35 grader Celsius.

Haha

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 19:16   #23
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Tusen takk for gode tips, folkens. Jeg noterer følgende viktige momenter:
- pinnekjøttet må vannes ut. Meget viktig
- Ca. halvkilo kjøtt pr. person
- økologisk kålrot, samt ha i gulrot, salt, pepper og muskat, fløte og meierismør
- tilsette vann etterhvert, ha i trepinner i bunn
- tyttebærsyltetøy, flatbrød, rødkål, mandelpotet

Da gjenstår det vel bare å si "velbekomme, håper det smaker. Og riktig god jul". ( håper jeg)

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 19:55   #24
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

1 svær kålrot gir ikke nok stappe til 4 voksne. Kjøp to!
Det går også mer pinnekjøtt enn du kanskje tror på forhånd, en del av stykkene er ikke så fine.
De beste stykken er selvsagt de som er trekantete med mye kjøtt... jeg saumfarer pakkene for å finne flest slike.
Ikke glem å handle inn akevitt!

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 19:59   #25
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Mange gode tips fra Cacaye.
Lurer på om jeg skal innføre tyttebærsylte.

Og finne en god oppskrift på rabbestappe.
Har dere poteter i den? Gulrot? Annet krydder enn salt og pepper?
Noen som lager den uten fett?

Vi bruker meierismør, fløte og poteter. Hvit pepper (ikke nødvendig med hvit, jeg liker smaken bedre på den svarte) og salt. Tror saltet skal i til slutt pga stivelsen eller noe...

Uten fett? Ikke på julaften!

Pinnekjøtt er enkelt å lage! Jeg kjøper bjørkepinner i butikken.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 20:01   #26
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også rødkål som tilbehør og bruker sjyen som saus, ikke egen saus. Jeg spiser ikke rødlkål selv da.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 20:06   #27
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Fett ja, absolutt.
Liker å helle fettsøet over potetene også, jeg.

Forresten tror jeg ikke det er gunstig å tømme resten av fettvannet ned i vasken. Jeg venter til det er størknet og plukker av "lokket" og hiver det i søpla. Eller tømmer det over i en tom melkekartong og bærer den ut i søplekassen.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:37.