Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan rekke alt om morgenen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-08, 08:17   #21
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekke alt om morgenen?

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Pakke sekk, finne frem klær og lage nista kvelden før.

Og når man finner frem klær på kvelden, så diskuterer man ferdig med dem som selv ønsker et ord med i laget da. Der er det mye tid å spare.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 09:05   #22
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi dropper fellesfrokost. Jeg gjør i stand lunsjpakke til Vesla, frokostpakke til mannen og Vesla og frokostpakke til meg selv om kvelden. Pakker sekker og passer for guds skyld på at Vesla og jeg er enige om hva hun skal ha på seg dagen etter før hun legger seg. Disse klærne legges frem.

På morgenen står jeg opp 6.15 og gjør meg selv helt klar før jeg vekker de andre. Hjelper Vesla i gang med morgenstellet og drar på jobb ca. 6.50. Mannen og Vesla spiser frokost sammen og går til skolen. 07.40 er han tilbake og klar for å dra på jobb.

Det er jo mye enklere med ett barn enn med tre, men jeg tror man tjener mye på å gjøre mest mulig av forberedelsene kvelden før.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 09:20   #23
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sverger også til å gjøre så mye som mulig klart kvelden før.

Ellers vekker jeg jentene 15 minutter før de må stå opp. De er morgensure begge to og et kvarter der de kan våkne langsomt og kanskje lese litt på sengen er gull verd for å ha blidere barn ved frokostbordet.

Vi spiser forøvrig frokost sammen om morgenen, men vi benytter oss også av fleksitid på ettermiddagen for å fylle opp arbeidsdagen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 09:25   #24
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bekymrer meg også en del for hvordan dette skal gå rundt. Mannen jobber turnus, altså enten er han på jobb grytidlig og kan ikke bidra med en drit den morgenen, eller så jobber han sent og kan ta seg av alt sammen. Jeg har to som skal på skolen, en som skal i barnehagen og jeg har ikke lappen. Fra januar av er jeg alene med ungene på hverdagene i et år fremover, da må jeg klare alt selv.

Jeg ser jo at jeg må begynne å få inn rutine på å ha alt klart kvelden før. Pakke sekkene, lage matpakker, legge frem klær.. De må jo ha frokost om morgenen også, det har vi ikke pleid siden de får frokost i barnehagen. Dermed må vi enda tidligere opp. Vesla trenger jo hjelp til påkledning fremdeles, så det tar litt tid med morgenstellet, så skal alle tre kjemmes og pusses tennene på. Fatter ikke hvordan dette skal gå rundt jeg, selv med fleksitid.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 09:32   #25
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Som så mange andre her velges klær dagen før. Det hjelper mye.
Mannen min begynner tidlig på jobb, så jeg har alltid barna alene. Men han har laget ferdig matpakker til alle oss 3. Det hjelper masse.
Jeg vekker barna omtrent samtidig, 0630, og det er en hårfin balanse av påminning og masing for å få stelt oss og spist frokost på en time...
Iblant forsøker jeg å la det gå litt sport i det: "førstemann til å kle på seg" etc.. Men jeg må innrømme at jeg stresser litt.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 12:11   #26
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husk å legge inn en margin på uvillige unger som ikke vil sitte i bilstol, eller slår seg vrang på andre måter. I dag brukte vi 15 minutter på å komme ut døra og sette oss i bilen som står rett på utsiden. Utrolig hvor lang tid det tar og ta på et par jakke og sko, og i tillegg lillebror som står seg fullstendig vrang med at han ikke vil sitte i bilstolen. Etter 10 minutter var det ikke annet enn "tvang" som hjalp. Han kan ikke akkurat kjøre bilen, det var det han ville.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-08, 13:14   #27
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi gjør klart så mye som mulig kvelden før. Mannen smører matpakker til alle mens jeg finner fram klær. Om morgenen trenger jeg en time til meg selv, jeg er ekstremt morgentrøtt og det går i sirup innimellom. Ungene er flinke og vasker og steller og kler på seg selv, frokost spiser de som regel på sfo og i barnehagen. Hadde jeg ikke hatt meg selv å tenke på kunne jeg nok hatt ungene ute av døra 15-20 min. etter at de sto opp, men jeg trenger som sagt litt lengre tid enn som så til meg selv.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 10:36   #28
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har begynt med noe nytt som funker alldeles utmerket! Jeg tar på barna vinterdress og gir de frokost kvelden i forveien. Så når vi våkner om morgenen, er de påkledde, mette og klare til å settes rett ut i bilen. Anbefales!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 10:38   #29
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har begynt med noe nytt som funker alldeles utmerket! Jeg tar på barna vinterdress og gir de frokost kvelden i forveien. Så når vi våkner om morgenen, er de påkledde, mette og klare til å settes rett ut i bilen. Anbefales!

Hørtes ut som en fantastisk løsning.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 10:57   #30
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Våre tre (3, 5 og 8) får kle på seg foran barnetv. (Klær funnet frem kvelden før.)
Det er så enkelt som at dersom en av dem ikke kler på seg, så må denne på badet og kle på seg. Om flere detter ut foran tv-en går denne selvsagt av. Det funker svært bra og de kler på seg kjapt og er fornøyde.

Imens rer jeg senger og smører matpakker og spiser litt selv. Så spiser de det de rekker på 10/15 min. Tv-en går av og det toges til badet for tannpuss og hårkjemming.

Så toges det videre ut i gangen for påkledning.

Det som skal være med i barnehage/ på skolen er lagt frem dagen før.

Vi er aldri to med barna om morgenen, men bytter på å levere/ hente.

PS det som tar lengst tid hos oss er akkurat det med å få dem utav senga. Jeg pleier å stryke dem på ryggen til de er noenlunde våkne. Ofte hjelper det å si noe à la "vil du komme nå, eller skal jeg stryke på deg et halvt minutt til?". Da er et halvt minutt ok. Dersom dagen starter for brått akkurat der går alt skeis. :erfart:

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:02   #31
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Vi har fleksitid begge to og kan derfor somle så mye vi vil om morgenen. Det anbefales også.

(Bør vel også nevne at somlinga lett straffer seg med minustimer og kveldsjobbing, men det er det i grunnen verdt.)

Gammel 11-12-08, 01:10   #32
Handymamma78
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2008
Handymamma78 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi legger frem alt kvelden før. Martpakkene er det eneste vi venter med til morgenen.
Står opp tidlig og gjør det samme hver morgen slik at barna kjenner godt itl sin egen rutine om morgene. Føler det går av seg selv. Vi bruker 1 time og 15 minutt fra vekkerklokka ringer til vi må være ut døra alle 5.

Handymamma78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 01:16   #33
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med dress på kan de jo sove i bilen. Og hvis du skaffer deg en termodress også, så kan dere kjøre bort dit på kvelden.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 01:40   #34
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi prøver å få gjort mest mulig på kvelden, begge voksne her er langt mer opplagte da enn på morgenkvisten. Heldigvis er barna blide og greie om morgenen, om det er noen som somler her i huset er det meg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 20:28   #35
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Med dress på kan de jo sove i bilen. Og hvis du skaffer deg en termodress også, så kan dere kjøre bort dit på kvelden.

I begynnelsen lot jeg dem bli igjen i barnehagen for å slippe hele smørja med levering og sånn i tillegg, men det var visst ikke lov.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 20:44   #36
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I begynnelsen lot jeg dem bli igjen i barnehagen for å slippe hele smørja med levering og sånn i tillegg, men det var visst ikke lov.

Lite fleksibel barnehage, altså.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.