|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn er ikke alt
Nei. Mannen tar mer enn det jeg gjør, faktisk. Han er en helt annen person enn meg, han takler press galant og blir ALDRI stressa. Jeg har vært sammen med ham i over 11 år og har sett ham stressa kanskje 2 ganger på alle de årene. I tillegg har han en tålmodighet som ikke er sann. Jeg er nesten motsatt, men jobber endel med det nå.
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Jeg registrerte at hun gjorde et sånt skille i kronikken, men jeg fikk ikke tak i det likevel. For hva betyr det? "Det er ikke deg, det er meg." Men for all del, det er jo Strømøy og datterens forhold i hverdagen som betyr noe for hvordan hun oppfatter forholdet mellom dem og ikke denne kronikken. |
|
|
|
#23 |
|
Absolute Beginner
|
Her i huset er det mannen som har mest lyst på fler. Det er han som er desidert flinkest til å ha barna alene, han tar det på strak arm, jeg synes det er nokså slitsomt. Han kan fikse seg og to barn og få alle ut i bilen på null komma niks, jeg blir stresset og utålmodig og bruker mye lenger tid. (Jeg har til tider stor sympati med småbarnsfedre som får passet sitt påskrevet da de ikke gjør nok husarbeid og glemmer å ta med regnbuksen til barnehagen - der har du meg. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Wooohhoooooo
Sv: Barn er ikke altJeg kjenner meg veldig godt igjen.
|
|
|
|
#25 |
|
guru advisor
|
Sv: Barn er ikke altTil dere som har en svært ansvarsfull mann, der har dere meg også, og jeg føler at han til tider har taklet overgangen til foreldrerollen bedre enn meg. Han står på hele kvelden med rydding, fiksing og jobbing mens jeg bare vil kose meg (med FP |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Epikur
|
Sv: Barn er ikke altHadde det ikke væt for de medinsiske og økonomiske utfordringene som gjør det vanskelig å få barn, så hadde jeg vært gravid igjen med nummer tre for lengst. (Nummer 2 er 11 uker i dag). Det er helt fantastisk å være tobarnsmor, nå føler jeg meg for første gang som ordentlig mamma. Jeg føler meg hjemme i morsrollen og er kanskje blitt en slags voksen i en alder av 34.
|
|
|
#27 |
|
Bare sær
Det tror jeg han har veldig rett i, og jeg har tenkt det mange ganger selv. Jeg trøster meg med det når jeg ikke klarer å rydde alle ubehageligheter unna veien for ungene mine - at det at de må takle små ubehageligheter i dag faktisk ruster dem for å vite at smerte går over, og at livet ikke er slutt fordi man har det vondt akkurat nå.
|
|
|
#28 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Barn er ikke altJeg kjenner igjen følelsen av manglende morslykke når man får barn. Jeg var skikkelig deppa etter fødsel, slet med ammingen og følte jeg bare satt der på vent til det var tid for mat igjen. Men det gikk seg til og jeg fant meg til rette i rollen etterhvert. Det kan fortsatt være et slit og jeg takler søvnmangel dårlig, men jeg er nok en av de som synes livet med barn er herlig! Det å ha blitt en familie på tre (snart 4 )gir meg en skikkelig ro som jeg ikke hadde før jeg fikk barn. Klart jeg savner en tur på byen, men alt til sin tid.
|
|
|
#29 |
|
Etylbarbital
Sv: Barn er ikke altDet som overrasker meg mest med kronikken er Den Dårlige Samvittigheten. Den høres overveldende ut og i min målestokk litt patologisk.
|
|
|
#30 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Det er jeg helt enig i, og for meg dreier det seg heldigvis overhodet ikke om det. Her går det mer på det overveldende ansvaret. Jeg har aldri vært noe festemenneske og har ikke noen slik fortid som jeg går rundt og savner og vil ha tilbake. Livet som tobarnsmamma med en mann jeg elsker er tross alt det livet jeg VIL ha.
|
|
|
#31 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Dec 2008
![]() |
Sv: Barn er ikke altSer det var en del som reagerte på kronikken i Aftenpostens debattinnlegg. Det er vel faktisk bare slik at enkelte takler overgangen fra barnløs til mor på en "lettere" måte enn andre. Sist redigert av Maia : 12-12-08 kl 13:05. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Barn er ikke altSelv føler jeg absolutt at det er slitsomt, spesielt etter at vi fikk to små der krangelen dem imellom nesten framstår som et eget vesen. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
For meg handler ikke dette om å være ung, kul og singel. Det var jeg ferdig med flere år før jeg fikk barn. Det handler mer om å ha egentid, om ikke å måtte stille opp for andre når man hangler med influensa selv, eller om bare å kunne drikke en kopp kaffe i fred. Om å slippe å tilpasse alt til barna hele tiden. Jeg har virkelig hatt min tid som med uteliv, festing og moro, det er ikke det jeg lengter etter. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Ja.
Og ja.
|
|
|
|
#35 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Barn er ikke altJeg oppfatter forøvrig heller ikke at det handler om å ønske å være ung, kul og singel. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn er ikke altArtikkelforfatteren har et viktig poeng i at det er viktig å ha noe mer enn barn i livet sitt. For noen utgjør barna/barnet hele livsinnholdet, noe som kan bli et overveldende ansvar for barna/barnet når det er stort nok til å oppfatte det. Det kan gjøre en mer sårbar enn om man har flere ben å stå på, flere viktige ting i livet sitt.
|
|
|
|
#37 |
|
|
Sv: Barn er ikke altJeg vil være ung, kul & singel. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Barn er ikke altDu er ung, kul & singel, aC. Slutt å syt.
|
|
|
#39 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Barn er ikke altKanskje det å erkjenne overfor barnet sitt at barnet ikke er den eneste kilden til din lykke i livet, ikke er ditt ett og alt, faktisk kan frigjøre barnet? Å skulle bære ansvaret for hele livsgrunnlaget til sin mor kan være en forferdelig tung byrde å bære, enten de små har naturlig brede skuldre eller har fått utlevert beskyttende skulderputer i en eller annen form.
|
|
|
#40 |
|
Introvert optimist
|
Jeg må si meg helt enig med him her. Det er klart jeg i blaff savner å kunne gjøre ting spontant og uten tanke for andre. Kunne hoppe 15 år tilbake i tid for en kveld og vært sammen med alle studievenner og bare hatt det moro, men jeg ville jo ikke byttet bort livet mitt med noe annet for alt i verden.
|
![]() |
|
|