|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Absolut ateist
|
De skyter og de dreperNår politi avfyrer skudd, om man skal tro nyhetene.
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: De skyter og de dreperDet der har jeg og mannen lurt på mange ganger. Hvorfor må de på død og liv skyte for å drepe? Jeg skjønner jo at enkelte situasjoner krever det og at man ofte må handle svært raskt, men jeg er sikker på at politiet i mange tilfeller kunne ha valgt et bein istedetfor hodet eller magen når de skyter en person. Men så er jeg ikke politi og har sørgelig lite peiling på dette.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Sv: De skyter og de dreperFordi torsoen er lettere å treffe vil jeg tro.
|
|
|
#4 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: De skyter og de dreperJeg tenkte på akkurat det samme selv nettopp, da jeg leste artikkelen om 15-åringen utstyrt med kniv som ble skutt i Australia.
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Sv: De skyter og de dreper
Altså, den skjønner jo jeg også. Og hadde det vært meg, så hadde jeg ikke hatt kompetanse nok til å prøve å treffe noe annet enn den største delen. Men skal ikke disse folkene være proffe i sånt da? De utstyrer vel ikke hvem som helst med våpen?
|
|
|
#6 |
|
<*(((<
|
Sv: De skyter og de dreperJeg aner ikke, men har tenkt at det er lett å treffe et bein om man står nært og skyter med pistol, men vanskelig om man står langt unna? Og det gjør man kanskje i slike situasjoner? :babler: |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Ikke?
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Sv: De skyter og de dreperJeg antar at man generelt og prinsipielt bare skyter når det virkelig er snakk om alvorlig fare for seg selv eller andre, og at det da har veldig høy prioritet å stoppe vedkommende. Og at det er lett å bomme om man sikter på bena, og at i en situasjon som er så kritisk at man velger å skyte, så har man ikke råd til å ta risikoen på å bomme. (Og så tror jeg det er ekstremt vanskelig å sikte godt i en så dramatisk og kritisk og stresset situasjon, samme hvor proff man er.)
|
|
|
#9 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: De skyter og de dreperNår angriperen har kniv og er på avstand kan du prøve å skyte mot bena. Men politiet bruker stort sett helmantlede kuler så vidt jeg vet, ikke ekspanderende som lager store sårkratre inne i kroppen der de river opp vev. Men en slik kule i en muskel stanser ikke nødvendigvis en sinna, kansje rusa, mann. Selv om du skulle være så treffsikker og kaldblodig at du faktisk treffer bein i bevegelse (glem armer, det er umulig om du ikke er Lucky Luke). Har angriperen skytevåpen er det i alle fall dumt å sikte på bena, h*n er nesten like farlig om du treffer.
|
|
|
|
#10 |
|
Bare sær
Sv: De skyter og de dreperEt annet poeng med helmantlede kuler er at de går gjennom mer. Treffer man noe lite, kan kulen gå tvers igjennom og skade ting bak også.
|
|
|
#11 |
|
Absolut ateist
|
Dette var jo ganske forståelig. Men når et barn med kniv truer, altså med ord, burde man da ikke kunne forsøke å skyte han i kneet først? Generelt sett, altså? Og enkelte (type saker fra USA) er jo pepret full i 43 kuler, trenger mer enn en person fyre av?
|
|
|
#12 |
|
I menneskeham
Takk. En tenåring med kniv kan sikkert være ille nok (stikk nedenfra og oppover er jo verst), men generelt sett: Det må for f*** gå an å prøve batongen først. En kniv er ikke alltid så forbannet farlig, i alle fall ikke om man har en kevlarvest og er flere trente voksne sammen mot en. Om det går an å prøve kneet eller ikke kommer nok mye an på avstand og hva som er i bakgrunnen... Men 43 kuler er aldri nødvendig. Panikkslåtte politifolk med mye innestengte frustrasjoner, hat og en viss avstumpethet?
|
|
|
|
#13 |
|
Absolut ateist
|
Sv: De skyter og de dreperNei, jeg ser hva du mener og skjønner jo at det er av og til slik det må være. Det er vel mest denne saken her der jeg ser for meg en drittunge med stormannsfakter (uten at jeg har noen bevis i det hele tatt for at det var slik) og da måtte jeg bare stille spørsmålet om ting kan gjøres annerledes. Likevel, det understreker bare skepsisen min til at politiet bærer våpen som en dagligdags greie.
|
|
|
#14 |
|
I menneskeham
Enig. Du setter fingeren på akkurat hvorfor jeg (og heldigvis størsteparten av norsk politi) er ytterst skeptisk til at de skal begynne å ha med våpen på en større del av oppdragene sine, til tross for at FrP foreslår det stadig vekk.
|
|
![]() |
|
|