|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Eklektisk
|
![]() Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?
Det er en ypperlig måte å treffe resten av familien på, f.eks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Og, for å fullføre tankerekken min: Hva er egentlig "galt" med å ønske å ha markeringen/feiringen helt privat, uten å blande inn livssynsorganisasjoner eller prester? Altså bare rett og slett å ha et selskap for å feire femtenåringen med gjester og taler og gaver og mat?
![]() |
#43 |
maler
|
Jeg håper jo jeg får lov til å arrangere en fest for guttene mine når de blir ungdommer uansett hva de mener og tror. Jeg håper jo selvfølgelig at de lander på samme livssyn som meg, men uansett vil jeg gjerne feire at de begynner å bli voksne. Er det ikke derfor mange egentlig arrangerer konfirmasjon/ungdomsfester? Jeg ble plutselig litt i tvil om hva de har å velge mellom seremonimessig, de er døpt i Metodistkirken som spedbarn. Det finner vi nok tidsnok ut av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Enig med Skilpadda. (kanskje ikke så veldig overraskende) |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Selvsagt har nok de fleste en annen begrunnelse og motivasjon for dåp/dåpsselskap og konfirmasjon/konfirmasjonsselskap, og om jeg er enig i at begge deler er overgangsriter ... tja, kanskje bittebittelitt, men at man er i nærheten av å bli voksen og ta egne og fornuftige valg når man er 14-15 år er vel alle enige i at ikke stemmer like bra. For mange mange år siden, var man nok mer moden i den alderen, men i dag synes jeg ikke de er det. De tror kanskje selv at de er veldig modne og verdensmestere, men det er en annen diskusjon ...
Jeg er kanskje fordomsfull og skjærer alle over en kam, men dette tror nok jeg også gjelder de fleste. Gavene, pengene og selskapet har jeg inntrykk av er det viktigste for veldig mange som velger borgelig konfirmasjon, men det finnes sikkert unntak.
![]() |
#46 |
flisespikker
|
Det er jeg enig i.
![]() |
#47 |
Ekvilist
|
Vel, når jeg leser dette så er min oppfatning av at du ikke har lest det du siterte.
Det å fortie alternativer til kirkens konfirmasjon er vel ikke akkurat å bidra til å styrke innsikt i egne holdninger, bevissthet til eget livssyn, til selvstendig tekning og toleranse? Du skriver at du vil respektere at barnet ikke konfirmeres, men at du ikke vil støtte ditt barns valg om borgerlig konfirmasjon. Det er vel ikke akkurat å bidra til å oppdra sitt barn til å bli tolerant og selvstendig tenkende? Tvert i mot spør du meg. Jeg kjenner at jeg blir litt sjokkert av den type holdninger. Beklager.
![]() |
#48 |
Ekvilist
|
Du kjenner meg.
![]() |
#49 |
maler
|
Jeg tror nok at det er den viktigste årsaken for mange som konfirmerer seg i kirken også. Det som er litt dumt, er at det ikke ses på som helt greit, mange er vel ikke i nærheten av å være moden nok til å være mer gjennomtenkt i konfirmasjonsalderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Protonterapeut
|
Nei, for min del kan vi godt ha en heidundrande fest bare for å feire at vi er til.
![]() |
#51 |
flisespikker
|
Men igjen: Hva er det som er så ille med det? Hva synes du ville være en "akseptabel" grunn til å velge borgerlig konfirmasjon?
![]() |
#52 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så undervisning i etikk og religion er tull dersom man ikke tror etikken kommer fra gud, og et livssynsvalg ikke er noe å feire dersom det ikke er en bekreftelse av dåpsløftet?
![]() |
![]() |
#53 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Jeg kan, etter diskusjon, helt sikkert gå med på borgerlig konfirmasjon.
![]() |
#54 |
Ekvilist
|
![]() |
#55 |
I gapestokken
Må ærlig innrømme at det synes jeg høres veldig materialistisk ut. Man kan selvfølgelig snu det tilbake til meg og si hvorfor jeg vil blande gaver og penger inn i det, og på samme måte som julen har blitt altfor dominert av dyre og mange gaver, har nok konfirmasjoner også blitt det. Jeg har hørt om besteforeldre som gir 5-sifrete beløp i gave til barnebarna, og at det nærmest er forventet. Det kan selvsagt være fint å få penger, som de kan bruke til noe fornuftig, men jeg er redd at ofte blir disse pengene sløst bort. Og hvis motivasjonen for pengegavene er å gi et bidrag til f.eks. leilighet eller utdannelse, er det kanskje bedre å gi det på et senere tidspunkt i livet og da sørge for at pengene havner dit de er ment i stedet for å bli sløst bort.
![]() |
#56 |
Introvert optimist
|
Nei, de få jeg kjenner som har hatt borgerlig konfirmasjon var vel av den oppfatning at de fikk i pose og sekk. De slapp å gå i kirken og de fikk penger og gaver allikevel.
![]() |
#57 |
I gapestokken
Og når de gjelder bevisstløse ungdommer og grunnen for hva de velger i forhold til konfirmasjon, så er det nok mange som konfirmerer seg i kirken av "feil" grunn. Men det har skjedd flere ganger at ungdom har blitt kristne i løpet av konfirmasjonstiden, så selv om de går dit med en annen motivasjon, kan det komme noe godt ut av det.
![]() |
#58 |
flisespikker
|
Samfunnet er ganske materialistisk, kan man vel si; folk har jevnt over god råd, og de fleste bruker mange penger på de fleste slags feiringer. Hvis man ikke synes konfirmanter (eller nygifte, eller dåpsbarn, eller familien i julen, eller hva du nå har) burde få gaver eller penger, kan man la være å gi dem gaver eller penger, eller gi billigere gaver. Det synes jeg er helt fair og veldig forståelig. Å tenke seg at akkurat femtenåringer skal være mer bevisste og mindre opptatt av gaver og penger enn resten av samfunnet rundt dem (som jeg synes man gjør dersom man har problemer med å svelge at de velger en feiring også delvis på grunn av gavene og pengene), det høres derimot både urettferdig og usannsynlig ut. Skal man begynne å gjøre noe med gavepresset, synes jeg f.eks. brylluper er et mye mer naturlig sted å begynne - brudepar er voksne (i alle fall voksnere enn konfirmanter) og har i mye større grad det meste de trenger allerede.
![]() |
#59 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har selvsagt rett i at det har skjedd mange ganger at ungdom blir kristne om de ikke er det, eller radikalisert om de allerede er det (slik det skjedde med meg i sin tid) under konfirmasjonsopplæringen. Muslimske Madrasaer ser ut til å fungerer så utmerket til sitt formål nettopp ved (enda tyngre bruk av) de samme psykologiske mekanismene.
![]() |
![]() |
#60 |
I gapestokken
Du har selvsagt lov til å tenke det om meg, men hadde du kjent meg irl så hadde du nok ikke ment det samme. Jeg er veldig åpen og veldig tolerant. Jeg presser aldri mitt livssyn på noen. Jeg presser ikke kristendommen på barna mine, men lærer dem om den hjemme og de går på søndagsskole. Og det håper jeg bidrar til at de selv ønsker å bli kristne som voksne.
![]() |
|
|