|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Ekvilist
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?
Så det er etisk greit at man velger kirkelig konfirmasjon på tross av at man gjør det for penger og fest, fordi at man da er tilgjengelig for å "omvendes" til kristendommen? HEF er jo også en livssynsorganisasjon, hvorfor er det verre at noen velger HEF-konfirmasjon av samme nøyaktig samme grunner? Fordi du har de riktige svarene for alle?
|
|
|
#62 |
|
flisespikker
|
Her får du det nesten til å høre ut som om pengene og gavene er noe man får fordi man har vært så flink og gått i kirken, og hvis man ikke "gidder" å gå i kirken, så fortjener man det ikke.
Og det synes du er en god begrunnelse for hvorfor du heller vil gi gaver/penger til en kirkelig konfirmant enn en borgerlig konfirmant? Jeg synes ærlig talt det er langt mer tvilsomt å "betale" ungene for å gå til en religiøs opplæring enn det er å bare si rett ut at man ønsker et selskap og gaver bare fordi det er hyggelig med et selskap og gaver.
|
|
|
#63 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg helt enig i. Man må begynne et sted for å endre dette, og bryllup, og ikke minst utdrikninslag, er et godt sted å begynne. Jeg skal i to bryllup neste år, og det er nesten fristende å gi dem et fadderbarn gjennom plan norge som gave. Det føles helt feil at vi skal velte oss i gaver og penger, og gjerne gaver som snart blir kastet og penger som blir sløst bort, mens det samtidig dør barn og voksne over hele verden pga sult.
|
|
|
#64 |
|
Ekvilist
|
Selvsagt skal du få snakke om det du vil. Det er holdningene dine til folk som velger annerledes jeg reagerer på, ikke at du ikke kommer til å tale HEF sin sak overfor barna. Du sier at du ikke vil respektere deres valg dersom de velger annen konfirmasjon enn kirkelig, det er etter mitt syn ganske sneversynt. Du sprer i denne tråden rimelig firkantede fordommer, og viser liten toleranse overfor folk som har et annet livssyn enn deg. Jeg synes det er usjarmerende, og langt i fra humanistiske verdier som du påpekte at du ville forsøke å lære barna dine hjemme.
|
|
|
#65 |
|
I gapestokken
Hmf, nå som jeg trodde at vi begynte å nærme oss samme bølgelengde.
|
|
|
#66 |
|
I gapestokken
Ja, hvis mine barna hadde blitt humanister måtte jeg nok vurdert å sette dem ut på gata.
|
|
|
#67 |
|
Introvert optimist
|
Jeg mener ikke det, jeg tror du leser noe annet inn i mitt svar enn det som stod der fordi du vet at jeg tidligere har uttalt at jeg ikke har noe til overs for borgerlig konfirmasjon. Uansett, det var i hvert fall i mitt konfirmantkull en del som bare konfirmerte seg for å få gaver og penger. De var ikke nysgjerrige, de gjorde det ikke fordi det var en hyggelig tradisjon, de var etter eget utsagn bare "in it for the money". De som da valgte borgerlig konfirmasjon med samme begrunnelse syntes som sagt de hadde vært skikkelig smarte, som fikk alt uten å gå i kirken.
|
|
|
#68 |
|
flisespikker
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Argumentene dine for å ikke gi masse penger til konfirmanter har jeg ingen problemer med, Tito. De gjelder jo også begge/alle "gruppene" vi snakker om? Det jeg ikke skjønner, er hvorfor du høres ut til å synes det er mindre tiltalende å gi gaver til (eller å feire, om du vil) dem som konfirmerer seg borgerlig enn dem som konfirmerer seg kirkelig.
|
|
|
#69 |
|
I gapestokken
|
|
|
#70 |
|
I gapestokken
Det er enkelt å svare på: Det er fordi jeg ikke har troen på borgelig konfirmasjon, og mener det er unødvendig. Men jeg har vært i borgelig konfirmasjon til en kusine av mannen min, og hun fikk til og med gave av oss.
|
|
|
#71 |
|
flisespikker
|
Det kan det sikkert være noe i.
|
|
|
#72 |
|
Ekvilist
|
Jeg opplever at du legger deg opp i det. For du står fortsatt standhaftig ved at kirkelig konfirmasjon er det eneste ene, at så lenge det er kirkelig konfirmasjon som velges når man er ute etter penger og gaver - så er det greit. En handling man mener er uetisk, er vel uetisk uansett hva handlingen ender opp i? Jeg skulle ønske du kunne si litt mer om hvorfor det å ende opp som kristen kan forsvare en uetisk handling, men ikke når det gjelder andre trosretninger? Jeg er seriøst nysgjerrig.
|
|
|
#73 |
|
Tittel og tittel....
|
|
|
|
|
#74 |
|
I gapestokken
I en perfekt verden hadde alle konfirmert seg pga selve handlingen, ikke gavene og pengene. Og jeg synes ikke at man trenger å velte konfirmantbarnet i penger og gaver. Jeg hadde vært sprekkeferdig av stolthet hvis mine barn hadde sagt at de ikke ønsket å få det, men enten hadde droppet penger og gaver eller heller bedt folk gi noe til en veldedighets organisasjon i stedet.
|
|
|
#75 |
|
flisespikker
|
Jeg har fortsatt ikke fått med meg hva det er du mener er uetisk ved å konfirmere seg på grunn av presanger og selskap. OK, hvis man absolutt ikke er kristen eller interessert i det kristne aspektet ved seremonien, så kan jeg skjønne at det kan oppfattes som uetisk å konfirmere seg kirkelig, men hvilket moralprinsipp mener du man bryter ved å konfirmere seg borgerlig på grunn av gavene og selskapet? Eller for å spørre om igjen som jeg gjorde tidligere: Hva synes du ville være en akseptabel grunn for å konfirmere seg?
|
|
|
#76 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Jeg kan selvfølgelig ikke svare for hvorfor andre valgte og velger å konfirmere seg. Jeg vet veldig godt hvorfor jeg selv valgte en borgerlig konfirmasjon. Det var fordi jeg var ung og i ekstremt sterk protest og hadde et behov for å gjøre noe som den konservative og kristne delen av familien min ville ta enda sterkere opp enn om jeg lot være å konfirmere meg. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Absolute Beginner
|
Jeg er som sagt ikke religiøs, og vi har ikke døpt barna våre. Men dette betyr ikke at jeg lærer opp barna mine til å ikke tro på en Gud, jeg vil at de skal stå så fritt som mulig da de blir eldre. Om ett av barna mine velger å konfirmere seg i kirken kommer jeg til å være utrolig stolt, da er det virkelig et valg de har tatt selv, og jeg ville synes det ville være veldig dårlig gjort av meg å forsøke å endre den beslutningen. Sist redigert av Bokormen : 12-12-08 kl 19:19. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
heimføing
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Jeg er konfirmet i 1979, og lovet ingenting da jeg ble konfirmert. Ikke foreldrene mine heller ;-)
Det er min erfaring også, av de ungdommene jeg har vært i konfirmasjon til. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Min erfaring er at mange (men selvsagt ikke alle) som velger kirkens seremonier ikke engang vet hva de lover eller hva som er tanken bak. Bare i nærmeste omgangskrets er det mange som har trodd at barnet får navnet i dåpen, eller at fadderne er de som skal ta seg av barnet om noe skulle skje med foreldrene. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hmm, kan det være at du undervurderer dine medmennesker en smule her? |