|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Barn er ikke altJeg har litt problemer med å forstå denne kronikken. Hva er det som er tabu?
|
|
|
#82 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn er ikke alt
Ja alle har vi jo stunder i livet som i aller høyeste grad kunne vært bedre. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Passiv
|
Det forsto ikke jeg heller først. Men da jeg gikk tilbake til Åmås grunnkronikk, som hun referer til, ble det klarere for meg.
|
|
|
|
#84 |
|
Multitaskingmaniac
|
Men det virker ikke som Anniken Strømøy savner et annet liv iblandt. Hun virker jo skikkelig misfornøyd med livet sitt (selv om hun presiserer at hun elsker datteren).
|
|
|
#87 |
|
Leser
|
Sv: Barn er ikke altKaskis: Ja, hvis tabuet er at man rett og slett angrer på at man har fått barn er jeg enig i at det virkelig er et tabu. Det er uhyre sjeldent man hører om det, og det er noe helt annet enn jeg oppfattet kronikken (og HI her). Jeg oppfattet kronikken mer som en beskrivelse av savnet av et barnløst liv, ikke direkte anger.
|
|
|
#88 |
|
Passiv
|
Sv: Barn er ikke altJeg oppfattet det som anger og ble ganske satt ut pga det. Eller, ikke at hun angret nå, men at hun hadde angret da datteren var liten. Det er godt mulig jeg feil-leste den altså. Men siden hun sier hun svarer på Åmås´ kronikk. Ja, da vet jeg ikke. Fikk ikke helt tak i kronikken og hva hun prøver å formidle. |
|
|
|
#89 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn er ikke altNå har jeg lest kronikken og jeg får ikke helt tak i budskapet hennes jeg heller. Utover at hun har veldig sammensatte følelser knyttet til det å være forelder.
|
|
|
#91 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvordan vil datteren hennes oppfatte kronikken, tro? Bra å sette ord på følelser, men det skal vel godt gjøres at datteren ikke oppfatter at det er hennes skyld at moren ble fratatt "livet" sitt. Det er den skumle biten av dette.
|
|
|
|
#92 |
|
maler
|
Sv: Barn er ikke altHm jeg tror Mamma hadde det litt som henne. Og hun sa det rett ut også. At det å bli mor var noe av det beste og største som har hendt, men at hun følte seg veldig fanget og godt kunne valgt bort den delen av foreldrerollen. Selv om hun ikke ville valgt bort å bli mor. Jeg har aldri hatt noen skyldfølelse eller følt meg uønsket som person, men jeg har vært veldig klar over at valget å få barn da hun fikk meg kanskje ikke hadde blitt gjort om igjen om hun hadde tatt inn over seg ufriheten. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn er ikke altDet som slår meg når jeg leser innlegget er at forfatteren (har allerede glemt navnet gitt) har en del negative tanker og erfaringer rundt selve fødselen og barseltiden. Hun fokuserer ikke så mye på det "negative" rundt foreldrerollen nå når datteren har blitt eldre. Jeg må nesten si meg enig i de som tidligere har skrevet at det høres litt patologisk ut. Den beskrivelsen fra barseltiden høres ut som en aldri så liten fødselsdepresjon. Altså, jeg tror at mange / de fleste kan føle det overveldene å bli foreldre, men at hennes beskrivelser tippet litt mot depresjon. Og at hun kanskje var preget av høye forventninger til seg selv og graden av morskjærlighet som skulle slå inn over henne. Og i tillegg beskriver hun jo at fødslen var relativt opprivende, noe som sikkert ikke hjalp på. |
|
|
|
![]() |
|
|