|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Leser
|
![]() Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?
Nå har jeg greid å legge til noe i innlegget mitt etter at du siterte det. Så vi kommer litt skjevt ut i diskusjonen.
Det er dette jeg ikke kan skjønne. Lufta trenger seg gjennom helt uavhengig av størrelsen på hullene. Jeg prøvde å eksemplifisere dette med at vann lett vil fylle vogna gjennom et helseteppe. Jeg synes det er veldig rart at gass (som luft er) lar seg stoppe av helsetepper. Andre tettere stoffer, ja.
![]() |
#82 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lufta trenger mer effektivt gjennom store hull enn gjennom små (mindre friksjon -luftpartiklene kolliderer med "teppepartiklene" og bremses opp eller skifter retning i stedet for å strømme uhindret inn). I tillegg til at det totale åpningsarealet reduseres så mindre volum luft kan transporteres igjennom åpningen på en gang. Prøv å helle vann ut av to like store flasker hvor den ene har liten åpning og den andre har stor åpning og se hvem som tømmes først!
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 04-12-06 kl 10:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Leser
|
Ja, selvfølgelig, men det må være en viss tetthet for at det skal merkes i praktisk forstand. Spørsmålet her blir: så du mener at hvis jeg tømmer en liter vann rett ned på bakken og en liter vann gjennom et helseteppe vil det bli en vesentlig forsinkelse og mengdeforskjell på vannet som går gjennom helseteppet? Det tror ikke jeg noe som helst på. Jeg er sikker på om jeg tar et litersmål og heller over et helseteppe vil nesten alt vannet gå rett gjennom.
Ja, jeg er klar over det. Poenget mitt er at jeg tror ikke et helseteppet stenger noe særlig.
Ja, jeg er klar over at barn og voksne produserer karbondioksid og at at man derfor bruker opp oksygenet i luften hvis mengden oksygen er begrenset. Poenget mitt er at jeg kan ikke skjønne at et helseteppet er så tett at det hindrer oksygen å komme inn i vogna. Jfr hva jeg sier om vann.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 04-12-06 kl 11:17. Årsak: komma og la til mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Semiaktiv
Nei man kan jo alltids ta sjansen, og stole på det man selv tror. Det går jo som regel bra likevel.
![]() |
#85 |
Leser
|
Ja, selvfølgelig. Men nå diskuterte vi jo ikke dette med utgangspunkt i tro. I alle fall gjorde ikke jeg det. Jeg diskuterte det ut fra et fysikkspørsmål - om helseteppet faktisk stengte for tilførselen av oksygenmolekyler slik som jeg har forstått at du mener. Jeg bruker vann for å eksemplifisere hvordan stoffer oppfører seg og jeg lurte på om du trodde et helseteppet kom til å stoppe eller bremse vesentlige deler av en liter vann. Gjør du det?
Har jeg sagt at helsepersonell har frarådet bruk av helseteppet fordi de er slemme med mødrene? Jeg håper da virkelig ikke det. Jeg tror da altså at dette er en anbefaling som de kommer med på grunn av vameutvikling og ikke oksygenmangel.
![]() |
#86 |
Semiaktiv
Ok da, så fortsetter jeg på vannanalogen din: Jo, helseteppevogna ville fylles langsommere med vann enn den uten når du senket dem. Men det ville være så liten forskjell at det er neppe målbart på grunn av tetthetsforskjellen mellom vann og luft som ville føre til en enorm trykkforskjell, som gjør at vannet vil presses inn i vogna veldig fort. Det samme gjelder når man heller vann over et helseteppe, da vil tyngdekrafta drive vannet så fort igjennom at forskjellen (som likevel vil være der) blir minimal. I ei vogn som står i vanlig luft er det ingen slik drivkraft som presser lufta like effektivt igjennom hullene (hvis man ikke har en åpning bak i kalesjen), men den spres ved hjelp av diffusjon og svake strømninger i lufta. Effekten av nedbremsing vil derfor være mye større.
De fraråder det på grunn av en kombinasjon av varmeutvikling og redusert luftkvalitet. Nei du har ikke sagt det. Jeg siterte ikke deg på det. Jeg mente bare å si at det er en grunn til at de fraråder det. Var bare en litt flåsete kommentar fra min side.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 04-12-06 kl 12:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Semiaktiv
![]() Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Når jeg leser innleggene her er det forresten veldig mange som skriver at de bruker helseteppe for å skjerme mot vind, så en helt håpløs påstand kan det da ikke være, at den merkbart bremser opp lufta.
![]() |
#88 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Har dere gardinene for på rommet når dere sover med vinduet oppe da? Vil ikke det utgjøre det samme? Det hjelper ikke å ha vinduene oppe dersom man har gardiner foran? JEg mener at luftkvaliteten på rommet blir dårligere av at det er gardiner der ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Jeg har aldri gardinene helt igjen eller persiennen helt nede. Jeg får fnatt om ikke det er god tilstrøming av frisk luft om natten.
![]() |
#90 |
Alltid like optimist
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Har aldri brukt teppe for å dekke hele åpningen, men kanskje litt mer enn halve (som solskjermfunsjon).
![]() |
#92 |
Absolut ateist
|
Du kan tro det er vanskelig når høststormene herjer.
![]() |
#93 |
Erfaren nok
|
Og det har det gjort mye i høst
![]() |
#94 |
Ser lyst på livet
|
Vi har også balansertventilasjon, men ventilene er så toskete plassert at luften forvinner rett ut under døren på rommene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Semiaktiv
Dersom det er vind blafrer gjerne gardinene såpass at det kommer litt luft inn, men ellers stenger de ute mye luft ja. Jeg har takvindu med rullegardiner som bare akkurat dekker vindusruta. Når jeg åpner vinduet blir rullegardinene med, så de dekker derfor ikke åpningen, og det kommer luft (og lys) inn. Et soverom er dessuten større enn en vognkalesje og inneholder derfor mer luft, så det tar lengre tid før oksygenet er brukt opp og man behøver ikke lufte riktig så ofte. Jo mindre rom, desto viktigere med god lufting.
![]() |
#96 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Jeg har lite soverom og seriøs skallebank de morgenene jeg våkner etter å ha vært nødt til å sove med vinduet igjen grunnet været.
![]() |
#97 |
Protonterapeut
|
:blander seg inn:
![]() |
#98 |
Juba Juba
Hvor: Oslo
Jeg pleier også å følge anbefalinger fra helsepersonell, men jeg har altså aldri fått noe informasjon om at det frarådes. Og det er det jo tydeligvis mange andre som ikke har også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Semiaktiv
Det er ganske nylig at de har begynt å ta tak i dette (det er jo også et relativt nytt fenomen), så det er nok ikke alle som gjør det nei. Om det er offentlige retningslinjer vet jeg ikke, det kan jo godt være, som du sier, noen helsesøstres kjepphest. Jeg og alle på min barselgruppe fikk denne beskjeden, og vi hadde forskjellige helsesøstre (riktignok på samme helsestasjon, så de har nok samme praksis). De lerde strides sikkert her også som overalt ellers.
![]() |
#100 |
Juba Juba
Hvor: Oslo
![]() Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?Jeg synes det er litt ubehagelig, for jeg brukte også helseteppe over kalesjen til begge mine barn. I god tro. Jeg husker da denne diskusjonen kom opp på NM så spurte jeg flere av mine venner om de hadde fått høre om at dette var farlig og ingen hadde det. I min barselgruppe var det motsatt av din, vi brukte tepper alle mann når ungene skulle sove. Jeg ser også at de fortsatt gjør det i flere barnehager i området. Nå er det jo over tre år siden Lillebror ble født, så det kan jo selvfølgelig hende at de har endret praksis og advarer mot å bruke helseteppe. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|