|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Vaklende
|
![]() Sv: Bursdagsfeiring eller "lignende" i barnehagen - mulig inkluderende for Jehovas viI tilfelle jeg var litt utydelig, så ordner vi vanlig feiring nå. Men jeg tenkte at problemstillingen kommer nok opp senere både i barnehage og skole, og det er greit å ha litt informasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lykkelig nygift.
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bursdagsfeiring eller "lignende" i barnehagen - mulig inkluderende for Jehovas viJeg er ped.leder på ei avdeling med et par Jehovas vitne-barn. Nå har jeg lært meg å jobbe med det, men til å begynne med var det veldig vanskelig. Man skulle huske på alt, kunne ikke synge bursdagssang til en kollega spontant.. Alle bursdagsfeiringer måtte forberedes nøye, siden de måtte ha et tilbud ved siden av. Nå i jula er det mye de ikke kan være med på, og de er faste kjøkkensjefer. Det blir mange ganger at de må være et annet sted, mens faste, tradisjonsrike ting blir gjort i barnehagen. Veldig synd, men sånn er det.
![]() |
#3 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Bursdagsfeiring eller "lignende" i barnehagen - mulig inkluderende for Jehovas viVi har snakket med JV-foreldrene på forhånd de gangene det har vært aktuelt å invitere barn fra menigheten i bursdag. Vi har spurt om de ønsker en invitasjon, eller om vi skal la være å be barnet. Da har vi sagt fra om at barnet selvfølgelig er velkommen hos oss både i bursdag og ellers. Foreldrene har alltid vært glade for at vi spør, og ikke bare tror at de vil ha det på den ene eller andre måten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Lykkelig nygift.
![]() Sv: Bursdagsfeiring eller "lignende" i barnehagen - mulig inkluderende for Jehovas vi
Ja, det er viktig å imøtekomme foreldrenes ønsker, de har faktisk krav på å få tilbud om noe annet. Når det er sagt, har vi laget to månedsplaner i desember, en for de to JV og en for resten. På månedsplanen til JV, står det hvilke aktiviteter de skal være med på i stedet for adventsstund f.eks. Og baking, kinodag og julegavelaging er de med på, bare at vi ikke kaller det julegaver for de.
![]() |
#5 |
Vaklende
|
![]() Sv: Bursdagsfeiring eller "lignende" i barnehagen - mulig inkluderende for Jehovas vi
Jeg synes det er litt leit å lese deg som at du generaliserer utfra den ene (?) erfaringen du har. Skal jeg bidra med min erfaring så er foreldreparet i vår barnehage er reflekterte, hyggelige og sosiale mennesker. De bidrar i barnehagen mer enn mange andre, blant annet via FAU, og virker å være veldig tolerante i forhold til det manglende mangfoldet som preger lokalsamfunnet her. Barna er vanlige barn, og populære lekekamerater. Her jeg bor er det veldig lite flerkulturelt, og de få som ikke hører til en protestantisk kristen tradisjon "vasser" veldig oppi den kulturen. Jeg har også hatt klassekamerater selv som har vært JV, og selv om de var litt tilbakeholdne var de tolerante og hyggelige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Lykkelig nygift.
Jeg skrev vel ikke at JV ikke er hyggelige og sosiale? Jeg kjenner sekten ganske godt, vi var naboer med noen JV før. I barnehagen min har vi barn fra mange ulike land, som har ulike kulturer og trosretninger. Og av disse er det kun JV som ikke kan være med på ulike feiringer. Og selvfølgelig er menneskene i JV like ulike som oss, men det ligger noen skrevne og uskrevne regler i bunn.
![]() |
|
|