Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Risboller

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-08, 12:43   #1
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Risboller

Har noen ei god oppskrift på risboller, som de vil dele med oss andre?

Gammel 13-12-08, 12:45   #2
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Risboller

Tante Gerds risboller

2 egg
2 dl melis
1 plate kokesjokolade, gjerne mørk
3 ss. kaffe
2 ts. vaniljesukker
1/2 pakke delfiafett
1/2 pose ris (+ litt mer for å få den fastere, det gjør i hvertfall tante G.)
Litt sjokoladepulver (O'boy eller Nesquick)
muffinsformer

Lag eggedosis av egg og melis.
Brekk opp sjokoladen og smelt den i vannbad. Ha kaffen oppi den smelta sjokoladen. Delfiafettet og.

Bland eggedosis, smelta sjokkis, smelta fett og alt det andre og form boller og ha i muffinsformene. Sett de kaldt så de stivner.

Det står ris i oppskrifta, eg går utifrå at alle skjønner at det er puffa ris det er snakk om ?

Sist redigert av Hjertensfryd : 15-12-08 kl 20:04.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 12:47   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Disse anbefaler jeg. De er knallgode.

Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 12:49   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager etter den oppskriften som står på puffet ris-pakken.

Gammel 13-12-08, 12:50   #5
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Tusen takk Urt! Den virker kjempebra. Lurt med melis, det har jeg ikke sett i risboller før. Damå jeg bare handle inn sjokolade, så er jeg klar for risboller. Skal også lage brente mandler i dag, og da er jeg ferdig med kaker og julegodter.

Gammel 13-12-08, 12:53   #6
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Mannen elsker desse. Usikker når eg får laga dei til han i år. ( har eg puffa ris så kan eg kanskje lage dei i dag ? )

Gammel 13-12-08, 12:56   #7
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Mannen elsker desse. Usikker når eg får laga dei til han i år. ( har eg puffa ris så kan eg kanskje lage dei i dag ? )

Har vært litt vel ivrig i år jeg. Det er blitt maaange sorter. Tror vi trenger masse besøk, hvis ikke kommer vi ikke ut døra når jula er over

Gammel 13-12-08, 12:57   #8
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Det pleier å bli masse her i huset og. Men i år har eg vist merkelig nok klart å begrense meg. Eg har rett og slett ikkje begynt enno

Gammel 13-12-08, 12:57   #9
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Oi, så kjekt. Jeg skulle akkurat lage risboller, men fant ikke den gode oppskriften fra i fjor. Satser på at Urt sin oppskrift er bra. Takk!

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 13:04   #10
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker ferdigpakken fra Tau Mølle.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 13:09   #11
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Disse skal jeg også lage i dag! Tante Gerds, altså.
"Problemet" er bare at jeg ikke har kakeboks (så må nok sette brettet rett i kjøleskapet og spise fortløpende ). Alternativt stikke og handle en kakeboks. *pønsker*

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 13:12   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

"Problemet" er bare at jeg ikke har kakeboks (så må nok sette brettet rett i kjøleskapet og spise fortløpende ). Alternativt stikke og handle en kakeboks. *pønsker*

Det lureste er nok å kjøpe en litt for liten kakeboks, så kan du få begge deler.

Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 13:24   #13
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

1 pk. kokosfett (delfiafett)
200 g kokesjokolade
2 stk. egg
2 dl sukker
3 ss sterk kaffe
100 g puffet ris

Fremgangsmåte
Risboller
1. Smelt delfiafett og sjokolade i vannbad
2. Pisk eggedosis av egg og sukker.
3. Rør inn kaffe og delfiafett/sjokolade
4. Rør lett inn puffet ris.
5. Fyll risbollene i muffinsformer.
6. Avkjøl i kjøleskap

Jeg pleier noen ganger å bytte ut kokesjokolade med melkesjokolade, synes de er best da.

Gammel 13-12-08, 13:37   #14
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Pleier å lage så mange at jeg legger en del i plastposer og putter de i fryseren jeg.

Gammel 14-12-08, 14:06   #15
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Standard

Da står 50 risboller klare og bare venter på å stivne slik at de kan legges i kakebokser

Gammel 14-12-08, 14:25   #16
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

*følgermed*

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 14:35   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte kakebokser på Oasen hageland for to år siden. Krumkakebokser. Da er det plass til m a n g e risboller.

Gammel 14-12-08, 14:46   #18
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg testet "Urtetantebollene". De ble kjempegode og absolutt godkjent av mannen, som har prøvesmakt en del. Jeg var nok litt for gavmild med pufferisen, og skal jeg lage dem en gang til kommer jeg ikke til å ta mer enn en halv pakke ris. Mine ble litt for løse pga. rismengden.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 15:06   #19
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg bruker ferdigpakken fra Tau Mølle.

Den kjøpte jeg å, og småsmakte på sjokoladen før jeg skulle begynne. Og vips, så hadde jeg igjen masse puffet ris, og ikke no sjokolade..

Gammel 15-12-08, 18:42   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Tante Gerds risboller står nå til avkjøling i vinterhagen. Jeg kjenner at det nok må til en porsjon til før jul ...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:16.