Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Har dere pinnekjøttet i ovnen før servering?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-08, 13:45   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dere pinnekjøttet i ovnen før servering?

Jeg synes det høres mye ut med 20 minutter under grillen ja. Grillen svir ting VELDIG fort. Jeg tror jeg har det liggende i maks 6-7 minutter eller litt lengre under vanlig varme. Bare for å få vekk det slafsete preget.

Gammel 13-12-08, 13:59   #42
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har dere pinnekjøttet i ovenen før servering?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg tror grunnen til at jeg liker ovn-kjøtt best er at jeg syns fettet smaker bedre når det har vært i ovnen. Jeg fikser ikke fårefett, og får dermed ødelagt hele middagen om jeg er så uheldig å tygge på noe sånt, men av en eller annen grunn skjer det aldri når kjøttet har vært i ovnen -mot hver gang når det kommer rett fra gryta.

Que? Det er jo i fettet smaken sitter! Fårefett er bare best. Svinefett, derimot - det er en grunn til at vi ikke har ribbe på julaften.

Grilling av pinnekjøtt har jeg begrenset erfaring med, og er ikke så langt overbevist om at det har livets rett her i huset. Pinnekjøtt skal være fett og slafsete.

Ellers kan jeg opplyse om følgende: Det er ikke noe sjakktrekk å hevde, med sterk og klar røst på sedvanlig bastant vis, at "Fett er godt!" i en matdiskusjon - hvis diskusjonen finner sted i Nord-Norge.

... jeg kan jo bare prise meg lykkelig for at jeg ikke sa sauefett med det samme.

Gammel 13-12-08, 14:06   #43
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

I begge familiene her dampes det i ovnen leeenge etter at det har blitt kokt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 14:12   #44
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke vant med å ha pinnekjøttet i ovnen før servering, men vi skal ha pinnekjøtt i morgen, og da skal jeg jammen teste. 10 minutter under grillen burde gjøre susen, eller hva?

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 14:13   #45
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

I ovnen ca 10 min på 180-200 grader. (På rist.)

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 14:14   #46
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Jeg er ikke vant med å ha pinnekjøttet i ovnen før servering, men vi skal ha pinnekjøtt i morgen, og da skal jeg jammen teste. 10 minutter under grillen burde gjøre susen, eller hva?

10 minutt høres greit ut, men ville ikke tatt det under grillen. Er redd det kan bli tørt da.
Vi har det 10 minutt i ovnen på rist på 180-200 grader. (Lar det heller stå 5 minutt lengre hvis det er nødvendig, men som regel er det ikke det.)

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 14:53   #47
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det hender at vi har det.

Gammel 13-12-08, 15:00   #48
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jepp. Pinnekjøttet må på rist under grillen noen minutter før servering. Usikker på akkurat hvor lenge. Følger nøye med og tar det ut når det begynner å få farge. Pinnekjøtt med sprø overflate er bare nam.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 16:35   #49
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

10 minutter under grillen høres altfor lenge ut.

Pleier bare å skjerpe det i vanlig ovn jeg, sammen med ribba og alt det andre de siste ti minuttene.

Skulle jeg tatt det under grillen ville jeg nøyd med med 3 - 5 minutter tror jeg.

Gammel 13-12-08, 16:51   #50
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har en teori om at bergensere ikke har det i ovnen.

Jeg tror du har rett i det

Gammel 14-12-08, 15:56   #51
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har det også kun i ovnen, med bittelitt vann i langpannen. Det blir utrolig godt og ikke tørt i det hele tatt. Jeg har det ca 3 t på 130 grader. Nam, nam....

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 15:59   #52
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi skjerper det litt i ovnen før servering - syns det er best da.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 16:00   #53
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har dere pinnekjøttet i ovenen før servering?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns det er mye, mye bedre når det har fått en liten tur under grillen.

Gammel 14-12-08, 16:07   #54
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her skjerpes det inoen få minutter under grillen.

Gammel 14-12-08, 16:09   #55
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar bestandig og serverer både rett fra gryte og noe som har vært i ovnen av pinnekjøttet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 18:25   #56
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, vi har det i ovnen. Ingen av oss er oppvokst med pinnekjøttradisjon, så vi føler oss frie til å eksperimentere så mye vi ønsker. Til Honeybunnys store fortvilelse.

Gammel 15-12-08, 00:14   #57
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Interessant! Hva slags honning?

Vanlig norsk lynghonning.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 00:26   #58
Laura
Aktiv

Laura sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Laura har et hav av muligheter foran seg
Standard

I ovnen!!!

Gammel 15-12-08, 09:55   #59
Picasso
Fullverdig medlem

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: ut mot havet
Picasso har et hav av muligheter foran seg
Standard

Pinnekjøttet må skjerpes 5 minutter under grillen før servering ja

Gammel 15-12-08, 10:42   #60
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg er en ganske fersk pinnekjøtt-kokk, men har fått noen gode tips av min gamle sjef fra Ålesund.
Han legger de alltid litt stekeovnen under grillen, noe jeg også gjør , da jeg slavisk følger hans råd.
Det blir skikkelig deilig.

Gleder meg til pinnekjøtt!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.