Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er Foreldreportalen veeeeeldig PK?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-08, 21:17   #201
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er Foreldreportalen veeeeeldig PK?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Når ble kvinner en svak gruppe i samfunnet?

Omtrent på den tiden vi ble en minoritet, formoder jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 21:17   #202
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sammenlignet med menn er vi vel, tja, i hvert fall litt svakere når det gjelder ting som økonomi eller politisk innflytelse. (I globalt perspektiv gjelder dette selvsagt mye, mye mer enn her i Norge, da.) Og jeg antar at det er denslags ting man tenker på? Det finnes selvsagt andre områder der kvinner er vel så sterke som menn, og individuelt kan man vel finne eksempler på alle mulige maktfordelinger, uten at det beviser så mye. Men samlet er det nok riktig å si at kvinner har mindre formell og økonomisk makt enn menn, ja.

Gammel 15-12-08, 21:19   #203
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

:deltar også:

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 21:20   #204
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sammenlignet med menn er vi vel, tja, i hvert fall litt svakere når det gjelder ting som økonomi eller politisk innflytelse. (I globalt perspektiv gjelder dette selvsagt mye, mye mer enn her i Norge, da.) Og jeg antar at det er denslags ting man tenker på? Det finnes selvsagt andre områder der kvinner er vel så sterke som menn, og individuelt kan man vel finne eksempler på alle mulige maktfordelinger, uten at det beviser så mye. Men samlet er det nok riktig å si at kvinner har mindre formell og økonomisk makt enn menn, ja.

Reell makt, Skilpadda. Det er jo det som er viktig da.

Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 21:21   #205
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reell makt, Skilpadda. Det er jo det som er viktig da.

Økonomisk og politisk makt er ganske reell den også, sånn for å ikke bare være fjasete. Men rent personlig føler jeg meg ikke spesielt maktesløs, nei.

Gammel 15-12-08, 21:23   #206
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fjas til side: Jeg reagerer ikke egentlig på bruken av "svak gruppe" om kvinner, ikke minst hvis man ser det i større perspektiv enn norske enkeltindivid. Jeg er helt enig med Skilpadda: jeg kan tenke meg ganske mange settinger og grupper av kvinner der "svak gruppe" er et ganske dekkende begrep.

Gammel 15-12-08, 21:25   #207
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå nettopp? I Wikipedia?

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 21:25   #208
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det er jo selvsagt relevant å være kritisk dersom sterke, rike, norske kvinner skulle bruke argumentet om marginaliserte kvinner i u-land for å påstå at "vi kvinner" er en svak gruppe og derfor trenger spesialbehandling. For all del.

Gammel 15-12-08, 21:29   #209
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Hmmmm. Men, svak gruppe sammen med handicappede? Det er i hvert fall ikke slik her inne på forumet, da tror jeg snarere menn er den svake gruppen - altså i forhold til begrepet. Utenfor er jeg vel mer i bedaring, ja.

Så da er spørsmålet, når (om noen sinne) er det slik det skal være? Med det mener jeg at det er mer jevnt fordelt - altså at man ikke kan si at kvinner er en svak gruppe.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 21:31   #210
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg vil ikke si menn er en svak gruppe på forumet. Dere er en ganske liten gruppe, men de mennene som er her, er antagelig gjennomsnittlig mer skriveføre og flinke til å hevde meningene sine enn det kvinnebefolkningen er. (Jeg tror på at dere møter et par andre utfordringer enn vi gjør, altså, og at det er en del fordommer som dere ser tydeligere enn vi.)

Den mest åpenbare svake gruppen på et tekstbasert forum er vel folk som sliter med å uttrykke seg skriftlig, tenker jeg.

Gammel 15-12-08, 21:35   #211
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Så da er spørsmålet, når (om noen sinne) er det slik det skal være? Med det mener jeg at det er mer jevnt fordelt.

Mellom menn og kvinner, mener du?

Tja, når vold mot kvinner behandles som overgrep og vold og ikke som "familiebråk" eller "kulturforskjell", når kvinner har like muligheter som menn til lønn og karriere, når menn har like muligheter som kvinner til samvær og omsorg for familie og barn, når jenter og gutter baserer seg på evner og personlighet ved valg av karriere og ikke av kjønnsstereotypier, da har vi kommet noen skritt lenger på veien. Sånn for å nevne akkurat det jeg kom på i forbifarten.

Gammel 15-12-08, 21:36   #212
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Nå nettopp? I Wikipedia?

Fjas til side, så er jeg vanligvis på linje med Teofelia og SKilpadda ang. spørsmålet om kvinner en sterk eller svak gruppe. Særlig kan man si at kvinner stiller svakere både økonomisk og reell makt enn menn. Bare se på noe så enkelt som pensjonspoeng. Før så var det de 20 beste årene som telte, mens nå er det alle årene som teller, og er du så "heldig" å være kvinne, høyt utdannet og fått barn så kommer du stort sett dårligere ut enn menn. Kvinner er ikke "stayere" når det gjelder å være politisk aktive. Noen ja, men de fleste ikke. Ganske mange dropper politikken rett og slett fordi maktkampen kan slite på. Det er mye skjult agenda ute og går, hersketeknikker. Kanskje det er snakk om småbarnsfamilier, og da er det ikke lett å delta der man kan få reell makt. Dette tror jeg er en av mange grunner at man ikke finner mange unge kvinner på toppen av valglister rundt om i Norges land. Er det tilfeldigvis ei ung dyktig kvinne på topp så får man fort høre at stakkars mann som står som nr.2, han hadde jo egentlig fortjent 1.plassen.

Kanskje en liten avsporing ...

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 21:36   #213
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg presiserer at jeg snakker om norske forhold nå; i andre kulturer er det langt mer gravenrende steder å begynne.

Gammel 15-12-08, 21:40   #214
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia

Jeg skjønner selvsagt at det å være nedlatende ikke er bra, men jeg skjønner likevel ikke hvorfor det er galt å være PK.

Hvis jeg aldri snyter på skatten, aldri nasker i butikker, aldri kjører med mine barn usikret i bil, aldri kjøper svart arbeid og dessuten er nedlatende overfor andre som gjør noen av disse tingene, så skjønner jeg at nedlatenheten er dårlig, men jeg synes fortsatt det er bra med alle de andre tingene.

Med andre ord: Jeg synes det er dumt å være nedlatende, men bra å være PK.

Det er jo fordi de som ikke klarer å være like flinke føler seg dumme, vel! Dette har vi vært gjennom før.

Gammel 15-12-08, 21:40   #215
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Fargo: Du bruker nesten all din tid på å forsvare de forsagte, svake og forfulgte: Riktig PK. Det er håp for deg ennå. Hvis du nå bare lærer å bruke ironien litt mer netthendt når gruppen hvis interesser du forsvarer så varmt stort sett består av deg selv, så vil du snart ha vist deg verdig å innlemmes i søsterskapet av opplyste debattanter som så lenge har sammensverget seg mot deg.

Skremmeren: SUV? Har jeg ikke sagt hva jeg mener om det? :tsktsktsk: Hvis du ikke sporenstreks parkerer faenskapet eller dokumenterer at det faktisk går på propan blir jeg nok nødt til å helle rødvin på tanken og spasere over panseret med fotformskoene mine.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 21:46   #216
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Ok, jeg innser at samfunnet har en vei å gå - også innenfor politikken. Nå tror jeg ikke kvinner er ukjent med begrepet maktkamp, det viser vel mange av studiene på kvinnearbeidsplassene nokså klart. Det der med kvinner og arbeid kan man jo ordne slik vi har gjort det hos oss. Vi tar halvparten av permisjonen og sykedagene hver.

Men, igjen, av alle ting jeg kan fjase og tøyse med - så er ikke dette et slikt tema. Jeg har forhåpninger om at selve problemet går over etterhvert som generasjonene vokser til. Så vil det alltid være noen forskjeller, som er så rotfestet i genene at vi ikke kommer til å bli kvitt dem. Nå snakker jeg om slike ting som at kvinner er bedre multitaskere og sliktnoe.

Gammel 15-12-08, 21:50   #217
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er jo fordi de som ikke klarer å være like flinke føler seg dumme, vel! Dette har vi vært gjennom før.

Ja, men jeg er så domm, så jeg må ha det forklart mange ganger, skjønner du vel.

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Nå snakker jeg om slike ting som at kvinner er bedre multitaskere og sliktnoe.

Og at menn er flinkere til å spille Tetris, og sånt?

Gammel 15-12-08, 21:51   #218
Slettet bruker
Passiv

Standard

Menn er da ikke flinkere til å spille Tetris. Hørt sånt tull.

Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 21:52   #219
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Standard

Jeg er i hvert fall bedre til å hugge ved enn dere alle, med et mulig unntak av alfahannen med et islett av ulv i seg. Han har en lei tendens til å ligge på været, og komme seilende inn med noen velvagte strofer. Om han bedriver vedhogging på det viset, så sliter jeg. Og snart ber han meg forklare hva jeg mener.

Gammel 15-12-08, 21:54   #220
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

alfaMale? Ulv? Nå er jeg offisielt forvirret.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, paddemobbing, whisky

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.