Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Wikipedia som kilde?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-08, 11:58   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Wikipedia som kilde?

Jeg leste en artikkel på helsenett.no og så der at de brukte Wikipedia som kilde. Er det som står i Wikipedia ansett som så sant at det kan brukes som kilde i seriøse artikler?

Jeg kjenner jeg ble litt sånn: av å se det, men det kan igjen være meg som er utdatert.

Gammel 16-12-08, 12:00   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Wikipedia som kilde?

NEINEINEI!

På universitetene sliter man skikkelig med å få studentene til å skjønne at det å referere til Wikipedia er omtrent like gyldig som å referere til noe mamma har sagt. Det er jo ikke veldig rart om studentene sliter med å fatte det, når "seriøse" forskere ikke skjønner det en gang.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 12:02   #3
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Jeg tilhører en yrkesgruppe som vel stort sett utelukkende jobber med kilder, og jeg bruker wikipedia fra tid til annen. Det var vel en tid for et par år siden at flere av artiklene der var lit frynsete, men det meste er vel ryddet opp i nå. Jeg ville ikke stolt blindt på wikipedia, men som et oppslagsverk fungerer det greit. Og jeg ser at eksempelvis Aftenposten også bruker wikipedia som kilde.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 12:03   #4
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Jeg tilhører en yrkesgruppe som vel stort sett utelukkende jobber med kilder, og jeg bruker wikipedia fra tid til annen. Det var vel en tid for et par år siden at flere av artiklene der var lit frynsete, men det meste er vel ryddet opp i nå. Jeg ville ikke stolt blindt på wikipedia, men som et oppslagsverk fungerer det greit. Og jeg ser at eksempelvis Aftenposten også bruker wikipedia som kilde.

Og forresten, bruker du wipipedia som støttekilde, så for guds skyld gjør oppmerksom på det.

Gammel 16-12-08, 12:04   #5
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I artikkelen jeg leste var dette kildene:

Sitat:

Tidsskrift for Den norske legeforening
PedWeb, Norsk barnelegeforening
Børnepsykologisk Rådgivning
Wikipedia
Web MD

Og Wikipedia ser dermed ut som en like god kilde som de andre her.

Gammel 16-12-08, 12:04   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke lov til det på Høgskolen i hvertfall.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 12:12   #7
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette har jeg sett avisen også(men det som står i avisene trenger jo nødvendigvis ikke å være helt seriøse/sanne artikler..), Kilde: Wikipedia.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 12:13   #8
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Dette har jeg sett avisen også(men det som står i avisene trenger jo nødvendigvis ikke å være helt seriøse/sanne artikler..), Kilde: Wikipedia.

Enig i dette. Om Wikipedia er eneste kilde, da hopper jeg over.

Gammel 16-12-08, 12:14   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Nå er vel ikke din yrkesgruppe kjent for å drive ubetinget god kildekritikk alltid, og det er uansett ganske stor forskjell på de kravene som stilles til det å lære av en kilde* og det å referere til en kilde på vitenskapelig vis.

Wikipedia er ubrukelig som vitenskapelig kilde, fordi det som står der ikke gjennomgår noen form for saklig kvalitetskontroll. Hvis man er uenig i en artikkel, så kan man skrive den om, og man kan forfatte egne artikler. Særlig norsk Wikipedia er håpløst full av feil, unøyaktigheter og mangler. Den engelske utgaven er langt bedre, men fremdeles ikke vitenskapelig holdbar.

* som Wikipedia kan fungere greit til – hvis man kan det man skal lære om fra før og kan vurdere sannhetsgehalten selv

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 12:23   #10
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Som informasjonskilde er Wikipedia helt suveren. Populærvitenskapelige emner blir gjennomgående gjort veldig tilgjengelig for ikke-eksperter, og jeg har ofte klikket meg gjennom link etter link og endt opp med helt andre artikler enn den jeg søkte på opprinnelig.

Fellene ligger i overforenklinger og utelatelser, slik jeg ser det - det er mer eller mindre tilfeldig hvilke deler av helheten som kommer frem. Faktafeil har ikke jeg funnet mange av de (få) gangene det har vært aktuelt å verifisere informasjonen via andre kilder.

Gammel 16-12-08, 12:32   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En lege fikk vel advarsel av helsetilsynet etter å ha startet behandling på grunnlag av wikipedia. Wikipedia er genial for å få en slags peiling på hva noe dreier seg om i en fei, men det er vel ikke kilde god nok for vitenskaplige artikler eller behandlingsgrunnlag.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 12:35   #12
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Som informasjonskilde fungerer det vel greit, men ikke jeg ville aldri brukt Wikipedia som eneste kilde. Bruker den sammen med snl.no.

Gammel 16-12-08, 14:29   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På UiS er vi blitt advart mot å bruke norske Wikipedia som kilde, hvertfall.

Gammel 16-12-08, 14:31   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Wikipedia duger til kjappe sjekker når man vet en del om tingenes tilstand fra før. Ja visst er det mye bra der, men det er ingen faktakontrollører der; hvem som helst kan skrive en artikkel.

Som kilde ... Nei.

Gammel 16-12-08, 14:40   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vi har ikke lov til det på Høgskolen i hvertfall.

Mens vi får lov.

Gammel 16-12-08, 14:42   #16
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi får ikke lov på min høyskole.

Gammel 16-12-08, 14:48   #17
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Flott å sjekke på Wikipedia om man ikke aner hvor man skal starte eller bare trenger en generell oppfrisking i noe allment. Jeg starter ofte der om det er noe bakgrunnsstoff jeg trenger. Mye flotte sammendrag.
Men kan du ikke sjekke kildene videre i en vitenskaplig artikkel kan du like gjerne sitere det som Larsen, 1989, Journal of Pub Conversations, vol. 3 beers, 1 gin.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 16-12-08 kl 15:05.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 14:48   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Wikipedia som kilde. Denne diskusjonen har jeg vært i før. Da forsvant jeg fra et forum.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 14:49   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har til og med blitt oppfordret til å bruke Wiki.

Gammel 16-12-08, 14:54   #20
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Wikipedia som kilde. Denne diskusjonen har jeg vært i før. Da forsvant jeg fra et forum.

Det kan vi ikke risikere. Hvorfor?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.