Sv: Spinoff fra plastikktre m.fl
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Jeg også, det er derfor juletreet vårt alltid ser så fænsi ut.
Men jeg synes mer og mer at barna skal få bli med og bestemme sånt, det skaper gode minner for dem. Så jeg synes ikke lenger at FULL råderett over julepyntingen er noe stas.
Tja, jeg tror gode minner handler mer om gode stemninger og tradisjoner enn om den rent materielle pyntingen. Har du lest "Jul i Bakkebygrenda" for jenta di? Der er det en scene som handler om at barna går og legger seg lille julaften og føler seg litt engstelige for at det skal bli ordentlig jul. De syns ikke moren virker å ha kontroll og syns ikke alt virker å være på plass. Men så om morgenen så er det jul overalt likevel. I boka vår er det et helt nydelig bilde av tre barn som står på tærne og kikker inn på et skinnende juletre. Alt er som det skal være og det poengteres at den frykten var grunnløs. Jeg husker godt den følelsen fra jeg var liten og det var julaften og at alt føltes så riktig og så stemningsfullt, og følelsen av at mamma og pappa hadde stelt i stand og ordnet for at jeg skulle få den gode følelsen var så uendelig mye verdt for meg. Noe man virkelig kunne sette pris på.
Litt vanskelig å forklare. Og Vesla får selvsagt delta som bare det i julepyntingen, men jeg prøver å holde igjen på det rent materielle og heller bruke pynten og pyntingen til å skape gode følelser og tradisjoner. Gjenkjennelse og forutsigbarhet er noe barn setter pris på, og mine gode minner er knyttet til sånt som at fruktfatet alltid var fullt i julen, at en helt spesiell nisse satt ved peisen, at jeg fikk henge den blå favorittkula i treet og slike ting som egentlig ikke handlet om selve tingene, men om stemningen jeg fikk av å se dem fordi de symboliserte jul og den gode følelsen jeg fikk av jul.
Klart det er stas og moro for barn med fine, nye, lysende ting, men for meg er det viktig at julestemningen ikke er drevet av det.
Dette ble mye lengre enn jeg hadde tenkt og er ikke bare svar til deg, Iset. Jeg tviler ikke på at dere har julestemning i bøtter og spann. 
|