Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør asylsøkere få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-08, 16:15   #61
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Sv: Bør asylsøkere få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?

Hva vet vi om han var i psykose på det tidspunkt da han besluttet å ikke ta pillene?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 16:33   #62
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør asylsøkene få oppholdstillatelse når de begår kriminelle handlinger?

Opprinnelig lagt inn av Matir, her.

De bør eskortes ut av Norge og nektes innreise igjen.

Det samme synes jeg skal gjelde nordmenn i utlandet.

Nordmenn vil vel i veldig få tilfeller søke asyl i andre land, så det synes jeg blir totalt irrelevant.

Asylreglene er ganske strenge, og dreier seg vel om man risikerer forfølgelse i hjemlandet eller ikke. Jeg synes ikke det at man har begått et lovbrudd burde ha noe med den vurderingen å gjøre eller ikke. Og det er klart at det er tragisk med drapssaker som den i Bodø, men som Sitron sier, det er ikke hvor vedkommende kommer fra som er problemet her, men (sannsynligvis, jeg kjenner ikke saken ut over nyhetene) det at han ikke har fått god nok oppfølging - og slikt skjer med nordmenn også.

Gammel 17-12-08, 16:43   #63
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Poenget ditt BURDE være at slike mennesker går løs fordi de ikke behandles skikkelig. Ene og alene statens feil. Når folk sender folk med en seriøs psykose HJEM og med beskjed om å ta riktig pille til riktig tid og se om de ikke føler seg bedre, da er det rett og slett å forvente at slikt skjer. Det skjer med nordmenn og det skjer med mennesker med utenlandsk opprinnelse.

Dessverre blir det slått stort opp i media når det gjelder asylsøkere som begår slike handlinger.
I denne saken later det til at den norske psykriatrien svikter igjen.
Her er det bare tapere.
Bedre hjelp til de som trenger det, bruk ressursene her og send utlendinger som ikke vil inrette seg i det Norske samfunnet ut av landet.

Sist redigert av Dinochef : 17-12-08 kl 17:58.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 16:51   #64
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med sitron. *lat i dag*

Gammel 17-12-08, 18:13   #65
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Det skjer at nordmenn begår slike handlinger også, men de kan vi tross alt ikke sende ut av landet. Det kan vi derimot gjøre med asylsøkere. Det er vel det diskusjonen dreier seg om. Når det er sagt, så er ikke gjerningsmannen i Bodø asylsøker. Han kom til Norge i 1990, men er et godt eksempel på at mennesker som får innvilget opphold her har store problemer.

Gammel 17-12-08, 18:42   #66
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Det skjer at nordmenn begår slike handlinger også, men de kan vi tross alt ikke sende ut av landet. Det kan vi derimot gjøre med asylsøkere. Det er vel det diskusjonen dreier seg om. Når det er sagt, så er ikke gjerningsmannen i Bodø asylsøker. Han kom til Norge i 1990, men er et godt eksempel på at mennesker som får innvilget opphold her har store problemer.

Da er han jo Norsk statsborger og kan selvsagt ikke sendes ut av landet.

Gammel 17-12-08, 18:47   #67
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Vet du at grunnen til at han har disse problemene er fordi han er fra Iran? At det kan relateres til det at han muligens kom til landet som asylsøker?

Gammel 17-12-08, 18:53   #68
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dinochef, her.

Da er han jo Norsk statsborger og kan selvsagt ikke sendes ut av landet.

Ja, gjerningsmannen i Bodø må være norsk statsborger - jeg har aldri hevdet noe annet. Jeg brukte ham kun som et eksempel på folk som ikke burde gått fritt rundt. Hvis du leser mine tidligere innlegg, så er brodden i mitt synspunkt at Norge må yte skikkelig oppfølging til asylsøkere som får oppholdstilatelse. Hvis ikke må vi spørre oss selv om vi kan gi dem det. Hvis vi først skal hjelpe, så får vi gjøre det til gangs, også av hensyn til oss selv.

Gammel 17-12-08, 18:54   #69
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok aldri helsetilbudet her i landet vil bli så bra at det vil kunne fange opp alle som trenger hjelp fordi de er psykisk syke. Iallefall ikke til å følge opp. Tragisk og negativt tenkt av meg kanskje, men noe sier meg at det er realiteten. Derfor tror jeg også vi vil ha "tikkende bomber" gående rundt oss, uavhengig av nasjonalitet.

Ellers så kjenner jeg også meg litt lat idag, og sier meg enig i det Sitronen sier her.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 18:58   #70
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men, Jentemamma, skal vi da ikke ta inn asylsøkere som har/ står i fare for å få psykiske problemer før vi kan garantere at psykiatrien er optimal? Som forebygging, liksom?

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 20:34   #71
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Standard

Faktum er at mange asylsøkere har problemer, mange er traumatiserte. Faktum er at tilbudet per i dag er for dårlig. Å innvilge asylsøkere opphold i Norge forplikter.

Om f.eks psykiatrien noen gang kan blir optimal tviler jeg på (jeg er realist), men jaggu kan den bli mye bedre.

Gammel 18-12-08, 08:19   #72
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg vet ikke, jeg vet bare at asylsøkere som senere har fått avslag har hatt midlertidig arbeidstillatelse.

Ville bare oute en prikk som jeg fikk på innlegget mitt. (Vedkommende hadde ikke lyst til å skrive i tråden, i og med h*n sier hvor h*n jobber) Da har jeg lært noe i dag også.

Opprinnelig lagt inn av fra prikk

Jeg jobber i asylavdelingen i UDI, og vi gir midlertidige arbeidstillatelser så tidlig i søknadsprosessen vi kan, for at de som vil og kan, har mulighet til å ta seg jobb.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:02.