Sv: Plan-fadder eller SOS barnebyer-fadder?
Anbefaler SOS barnebyer. Jeg har hatt fadderbarn i Sør-Korea via dem siden studiedagene, og føler meg svært sikker på at pengene jeg betaler faktisk når fram til han. Jeg synes også at jeg får god tilbakemelding om hvordan det går med han.
Noe av det jeg har mest sans for ifbm. SOS barnebyer er at de legger vekt på at barna skal vokse opp i familier som tilsvarer gjennomsnittsfamilien i området barnebyen ligger. Det gjelder både antall barn, størrelse på hus, materielle goder (såfremt snittet ikke er ekstremt fattig, selvsagt), og ikke minst religion. Det betyr at barnebyer i sterkt religiøse områder med bare en religion oppdrar barna i denne religionen, mens det finnes andre barnebyer der barna kan ha ulike religioner - og andre igjen der religion ikke spiller noen sentral rolle. Jeg innbiller meg at dette gjør det lettere for barna å integreres i det ordinære samfunnet utenfor barnebyen når de blir voksne. Jeg liker oså at godene i barnebyen også er tilgjengelige for andre i nærområdet.