Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-06, 14:51   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Den kulturelle overklassen i sin politikk (de fleste hører til på den tydelige venstresiden, SV og RV noen Arbeiderpartiet) er spesielt gode på å tale politikk for folk i distriktene. Distriktspolitikk. Alle øyer skal ha en bro, selv om det er 40 mennesker som bor på en øy, alle distrikt skal ha en flyplass ja....

Javisst, dette er jeg fullt klar over. Men dette er det i første rekke politikerne som går inn for (fordi det er veldig mange distriksstemmer å hente på det, og distriktsstemmer er verdt mye mer enn bystemmer), og de fleste av dem oppfatter ikke jeg som deler av den "kulturelle eliten".

(At "kultureliten" for det meste hører til på venstresiden, betyr jo ikke at "kultureliten" kan tas til inntekt for alt som politikerne på venstresiden går inn for.)

Tror du det er tilfeldig at reportasjen om Tangen sitt resultat av undersøkelsen sin kom samtidig som man stilte spørsmålstegn ved Hege Duckert (kulturredaktør i Dagbladet) sitt vennskap med Mette-Marit og Haakon? Det tror ikke jeg, men det er mulig...

Jeg aner ikke om dette er tilfeldig; jeg har ikke fått med meg dette spørsmålstegnet eller hvem som har stilt det. Jeg følger ikke med på dette stoffet. Hva mener du er sammenhengen her, du som har lest det?

Hvorfor stemple Se&Hør sine lesere? De har 650 000 lesere hver uke. Er alle som leser Se&Hør som klumpet sammen under ett, og mener akkurat det samme? Neppe.

Selvsagt ikke. Du misforstår meg tydeligvis. Når du/man snakker om kulturelite og åndssnobber, så er det veldig ofte Se og Hør som nevnes som "motstykket". Altså at en av de tingene som karakteriserer "kultureliten", er at de ser ned på dem som leser Se og Hør. Så jeg påpekte bare at jeg synes det å uttale seg dobbeltmoralsk om kongefamilien er minst like utbredt i Se og Hør som blant "kultureliten", og at dette dermed ikke er noe som er spesielt eller karakteristisk for "kultureliten".

Nei, det er mulig det ikke er dobbeltmoralistisk å handle dyre designmøbler og samtidig oppfordre til gjenbruk, bruktbutikk-innkjøp, økologisk osv. men hvilket ord skal jeg da bruke for å beskrive at man neppe vet eller kan garantere for hvor råvarene og materialene til disse dyre designmøblene er produsert?

OK, da er jeg med. Jeg så bare ikke den åpenbare sammenhengen mellom design og uøkologisk, men nå skjønner jeg hva du mente. (Jeg synes ellers slett ikke det er spesielt miljø-uvennlig å kjøpe dyre ting, ettersom dette nødvendigvis gjør at man kjøper færre ting, noe som helt klart er mer miljøvennlig enn å kjøpe mange og billige ting.)

Kan man da kritisere en som kjøper billige plastleker ,produsert av kanskje barn i Kina, på Nille?

Selvsagt kan man det. Men denne "dobbeltmoral"-diskusjonen har vi hatt for ikke så lenge siden.

Ja, takk begge deler. Det er den "nye overklassen"god på.

Det er helt sant. Men det er de fleste av oss i vår generasjon i det rike Vesten veldig gode på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16.