Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Waterresistant - hva betyr det?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-08, 11:16   #1
Left
Passiv

Standard

Waterresistant - hva betyr det?

Pr. min definisjon betyr det at noe er vanntett. (Skrev feil - waterresistant = waterproof)
Vi har kjøpt et ekstra par med vintersko til storebror fra Skofus, og har god erfaring med disse fra tidligere. De kostet 499,- så ikke spesielt billige heller, men vi fikk dem til halv pris pga. fjorårsmodell. Et godt kjøp.
Når jeg skulle betale, poengterer damen bak kassen på Skoringen, at nei - vanntette var de ikke! Men det står da visselig det her sier jeg, og viser henne lappen. Ja, sier hun, men de er ikke vanntette, og hun ville gjøre oss oppmerksom på det, for vi vil ikke få byttet dem om vi skulle finne ut at at de ikke var vanntette.
Da er spørsmålet mitt:
Når produsenten merker produktet sitt med waterresistant, skal det ikke da være vanntett? De holder jo ikke det de lover, og da må man jo få bytte dem til noe som fungerer? Eller få igjen pengene sine? Har denne damen lov til å nekte oss å returnere et par sko som ikke holder det de lover? Påtross av at hun har "opplyst" oss om at de ikke er vanntette ved kjøp? Det var jo uansett mitt valg å kjøpe dem altså.
Jeg bryr meg forsåvidt ikke så mye om pengene, det er mer et prinsipp. Varen holder ikke det den lover, og da bør ikke produsenten love det heller? Det er jo strengt tatt en sak mellom produsent og forhandler?

Sist redigert av Left : 22-12-08 kl 11:21. Årsak: Skrivefeil!
  Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 11:17   #2
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Waterresistant - hva betyr det?

Vannavstøtende, ikke vanntett. Waterproof er vanntett. Akkurat samme greia på armbåndsur.

Gammel 22-12-08, 11:20   #3
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Vannavstøtende, ikke vanntett. Waterproof er vanntett. Akkurat samme greia på armbåndsur.

Det var selvsagt det jeg mente
Det står waterproof!

Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 11:20   #4
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enig med Mauser.

Gammel 22-12-08, 11:23   #5
Left
Passiv

Standard

Det hadde jeg vært også - enig med Mauser ja
Men det står Waterproof på skoene, jeg skrev feil.

Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 11:23   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om de skaper seg, så har jeg kommet til å tatt kontakt direkte med Skofus. Vanntett skal være vanntett.

Gammel 22-12-08, 11:26   #7
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Om de skaper seg, så har jeg kommet til å tatt kontakt direkte med Skofus. Vanntett skal være vanntett.

Ja, jeg kommer ikke til å kjøpe sko der mer, for alt er så vanskelig.
Kjøpte et par Viking gore-tex høstsko til junior, som var merket med waterproof, og jeg måtte rett og slett krangle meg til et nytt par. Vanntette var de i hvert fall ikke, han var klissvåt på den ene foten. Måtte vente ei hel uke til sjefen kom tilbake, før de kunne gjøre noe med det.

Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 11:29   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Ja, jeg kommer ikke til å kjøpe sko der mer, for alt er så vanskelig.
Kjøpte et par Viking gore-tex høstsko til junior, som var merket med waterproof, og jeg måtte rett og slett krangle meg til et nytt par. Vanntette var de i hvert fall ikke, han var klissvåt på den ene foten. Måtte vente ei hel uke til sjefen kom tilbake, før de kunne gjøre noe med det.

Du bør tipse sjefen der om et servicekurs til sin ansatte

Gammel 22-12-08, 11:44   #9
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Du bør tipse sjefen der om et servicekurs til sin ansatte

Det er nok hun som har lært dem opp tror jeg. Til ikke å gjøre noe uten at hun har et ord med i laget. Jeg fikk i hvert fall beskjed om at reklamasjoner var det kun sjefen som kunne håndtere.
Og kranglingen var ikke over da hun var tilbake for å si det slik.

Svar med sitat
Gammel 24-01-09, 15:46   #10
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drar opp en gammel tråd.

Jeg var på jakt etter et nytt vinterskopar til den unge mannen før jul. Den ansatte i skoforretningen gikk etter meg da jeg kikket og kommenterte skoene jeg plukket opp. "Det er bare cherrox som er vanntette. Alle de andre du ser her er bare vannavstøtende." Jeg pekte på en sko som var merket med "waterproof" og kommenterte at det sto at den var vanntett, men neida, det var bare noe de sa, for vanntett var den absolutt ikke. Blir litt småsprø av slike inkompetente butikkansatte. Jeg endte opp med å kjøpe et fantastisk Ecco-par med gore-tex. ("Gore-tex er ikke vanntett - det er bare vannavstøtende.") Jeg gadd ikke å krangle med damen, men sende en e-post til Ecco:

Sitat:

Hei,

jeg kjøpte nylig en Eccosko til sønnen min (str. 30) som vi er veldig fornøyd med så langt. Det ser ut som modellen heter Rubber Tec (men jeg finner den ikke på nettsidene deres). Det står Ecco Gore Tex på utsiden.

Spørsmålet mitt er hva jeg kan forvente av skoen på generelt grunnlag når det er Gore Tex? I skobutikken sa de at gore tex ikke er vanntett - bare vannavvisende. Stemmer dette? (Grunnen til at jeg spør er at den samme skobutikken sa at et annet par som var merket med "waterproof" kun var vannavstøtende, så jeg er ikke helt sikker på om de ansatte i denne skoforretningen denne dagen var helt kompetente.)

Hilsen Veronal

Svaret jeg fikk:

Sitat:

Hei Veronal!

Takk for Din henvendelse!

Hvis det står gore-tex på utsiden av Din sønns ECCO sko er de vanntette.

Med vennlig hilsen
Customer Service
ECCO Norge AS

Greit å ha i bakhånd hvis jeg skulle ende opp med å reklamere en gang - uten denne ville jeg vel hatt problemer med å få skobutikken i tale, ja.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:09.