Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Amming og alder

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-08, 15:39   #21
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Sv: Amming og alder

Jeg synes det er ubehagelig å se et så stort barn amme. Ikke ser jeg poenget med å amme så lenge heller. Jeg håper ikke barnas klassekamerater og venner vet om det.

Gammel 22-12-08, 15:42   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg reagerer, og jeg tror det er litt sånn som Teofelia beskriver. Det føles veldig, veldig fjernt for meg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 15:46   #23
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper ikke barnas venner ser den filmen, eller at de tegner de tegningene på skolen. De har kanskje hjemmeskole. Jenta er 8 år - hun kan godt komme i puberteten innen et år eller to. Gitt at hun vokser opp i et vanlig miljø, er det nesten rart om hun ikke får en eller annen form for tanker rundt det etterhvert. Når hun om et år eller to selv får bryster og begynner å fantasere om gutter, og samtidig har den ammingen i hukommelsen... men klart, det virker som hele miljøet rundt de ungene er rimelig alternativt, så det kan jo godt være de fortsatt synes dette er naturlig når de kommer i puberteten?

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 15:54   #24
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg blir dette merkelig og rart. Jeg ville ikke på noen måte følt meg komfortabel med å amme en så stor unge. Å skulle ta noen av mine tre på fanget for amming nå ville ha vært helt unaturlig.

Jeg tenkte på dette med erting fra jevnaldrende jeg også. De kan ikke ha mye kontakt med omverdenen hvis ikke dette vekker oppsikt blant ungenes venner.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 16:56   #25
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg tror nesten ALLE vil reagere på en eller annen måte. Men jeg syns det er interessant å kjenne litt etter HVA det er vi reagerer på. Er det et irrasjonelt tabu, eller noe det er en forstand i?

Gammel 22-12-08, 17:07   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snuppa vår er ikke blitt 4 engang, men vi har allerede begynt å måtte få leksjoner om seksualitet (at man ikke koser med tissen sin mens andre ser på, at man ikke får leke med tissen til lillebror osv). Pupper er for meg i hovedsak en ting forbudet med kvinnelighet og også delvis seksualitet. Med unntak av en liten periode hvor de brukes til å gi barna næring, men de to periodene bør ikke overlappe. Noe jeg ville følt at det gjorde i dette tilfellet når man ammer et pre-pubertalt barn.

Morsmelk er noe jeg gir barna mine i "mangel" på ordentlig mat.

Gammel 22-12-08, 18:07   #27
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er helt greit at folk gjør som de selv ønsker, jeg ble faktisk ikke støtt eller flau i det heletatt. Mulig jeg hadde reagert annerledes om jeg såg dette IRL.
Tror ikke jeg hadde vært comfortabel med å amme så lenge selv.

Gammel 22-12-08, 18:59   #28
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

For meg blir dette merkelig og rart. Jeg ville ikke på noen måte følt meg komfortabel med å amme en så stor unge. Å skulle ta noen av mine tre på fanget for amming nå ville ha vært helt unaturlig.

Uten å si så mye om det vi så på filmen, tør jeg påstå at det ikke er sammenlignbart. Det er noe helt annet å amme sammenhengende over flere år, mens barnet vokser, og plutselig begynne å amme en to-tre-fire-åring.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 19:10   #29
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Uten å si så mye om det vi så på filmen, tør jeg påstå at det ikke er sammenlignbart. Det er noe helt annet å amme sammenhengende over flere år, mens barnet vokser, og plutselig begynne å amme en to-tre-fire-åring.

Det er jeg veldig enig i. Mange sier at de umulig kunne ammet en 2-åring, men de som sier det har gjerne sluttet å amme da barnet var i 1-årsalderen. Klart det blir unaturlig å skulle begynne å amme et stort barn i motsetning til å fortsette noe som begynte for lenge siden. Likevel har vel de fleste en innebygd forståelse av når det er på tide å slutte som er uavhengig av praktiske forhold.

Gammel 22-12-08, 19:13   #30
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Selv om det ikke er noe seksuelt i ammesituasjonen for mor eller barn tenker jeg at dette kan være svært tiltrekkende for pedofile. Når det er laget program av dette så er det samtidig tilgjengelig for alle. Vi vet at pedofile søker seg inn på diverse babyforum og kan stjele bilder, så jeg lurer på motivet til dem som er med i programmet. Har de ikke tenkt på at dette kan misbrukes?

Gammel 22-12-08, 19:26   #31
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg trur hovudårsaka til at eg reagerer er at ein allereie i 5-6 års alderen er i stand til å begynne å tenke seksuelle tankar, onanere m.m. Og når ein begynner med sånt så synest eg det vert uheldig å knytte seksuelle delar av kroppen til foreldra sine. Eg fryktar rett og slett at det kan ha uheldige seinverknader på seksuallivet i form av skuldkjensle over å ha hatt "seksuelle" tankar og gjort "seksuelle" handlingar med foreldre.

Jeg tror jeg tenker omtrent i samme baner. Og jeg må innrømme at jeg ble litt uvel av å se klippet.

Gammel 22-12-08, 19:26   #32
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg blir dette veldig fjernt også. Jeg mener, barn trenger vel ikke morsmelk i en alder av åtte år?
Jeg hadde kun melk i 2 mnd til Hannah, med Peder fullammet jeg i 6 mnd, og jeg ammer enda. Det er jeg fornøyd med.
Men en del av meg gleder seg veldig til det er over. Joda, det er kos. Men jeg synes det er pes også. Det skal bli godt å få kropp og seg selv tilbake.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 19:30   #33
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt motbydelig og jeg blir kvalm når jeg ser store barn ammes. Og da store barn langt yngre enn åtte år. Slik jeg ser det, så er det mor som tilfredsstiller sitt behov. Ikke barnas. Og da blir det bare feil.

Gammel 22-12-08, 19:35   #34
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husker jeg møtte noen jenter på min vei barnehagen en gang, som gikk siste året og vi skulle ha overnatting i bhg. Da hadde de med melk å flaske, fordi de gikk glipp av puppen hjemme. Jeg kjente jeg reagert da ja.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 19:42   #35
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns dette er veldig rart og fremmed. Jeg har ammet til ungene var 1,5-2 år, og noen syns jo det er alt for lenge og ekkelt. Men jeg kan virkelig ikke forestille meg å amme så store barn som dette. Og de jentene var jo enormt fokusert på morens bryster, med å ikke ville at hun skulle kle seg, tegne puppene og ha navn på dem... Det virket litt usunt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 19:48   #36
Lorien
Pauset

Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Æsj, dette var bare ekkelt.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 19:53   #37
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns det er helt motbydelig og jeg blir kvalm når jeg ser store barn ammes. Og da store barn langt yngre enn åtte år. Slik jeg ser det, så er det mor som tilfredsstiller sitt behov. Ikke barnas. Og da blir det bare feil.

Ja, det tror jeg også.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 20:03   #38
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ble kvalm og uvel av å se dette klippet, og tenkte i de baner alfa nevner i sitt første innlegg.
Jeg kan skjønne at kvinner i u-land ammer barna til de er ganske store, men ikke i et vestlig land.
Jeg klarer heller ikke å se kosen i at et åtte år gammelt barn finner fram puppen og legger seg til å die i fanget sånn som klippet viser.

Gammel 22-12-08, 20:19   #39
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er enig med Sitron, selv om jeg ville brukt helt andre ord om jeg skulle skrevet innlegget selv. Jeg synes ikke det er motbydelig og jeg blir ikke kvalm, men resten er jeg helt enig i.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 20:33   #40
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kobler det ikke nødvendigvis mot noe seksuelt, men det er rart å se store barn med "babyatferd". På samme vis synes jeg det er rart med en åtteåring med smokk, eller med bleie. Jeg tror nok jeg kunne vennet meg til det hvis jeg var vant til å se det. Men det er jeg naturligvis ikke. Ellers er jeg enig med flere over, det gir inntrykk av å være mors behov som dekkes, og det er ikke videre sjarmerende.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:38.