Sv: I lys av julegudstjenestetråden...Hvilken del av vår kultur er viktig å ta vare p
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Men det jeg tenker på er: Er det noe som er helnorsk og som dere føler er viktig å ta vare på? Eller er det helt likegyldig?
Jeg skjønte det og jeg syns det er umulig å svare på det. Selvsagt er det ikke likegyldig - det ville jo vært forferdelig om norske kulturuttrykk plutselig forsvant og ble borte. Men sannsynligheten for at det skjer er jo nærmest ikke tilstedeværende. Sannsynligheten for at noen kulturuttrykk vil forsvinne over tid derimot er absolutt høyst aktuell og da tror jeg det er et uttrykk for at ingen lenger har interesse for nettopp det kulturuttrykket. Helst vil vel de kjente, tradisjonelle feiringene våre som jul og påske heller få nye uttrykk og tradisjoner knyttet til seg snarere enn forsvinne. Iallefall i nærmeste fremtid.
Det er jo også mange eksempler på kultur som egentlig ikke har noen større misjon i vårt samfunn , men som lever i beste velgående fordi det finnes ildsjeler som tar vare på dem og distribuerer dem videre til nye generasjoner. Jeg syns for eksempel folkeeventyrene er et godt eksempel på det. De oppsto i en tid da underholdningskultur var mangelvare og ville nok, i sin form, aldri kunnet være et produkt av den tiden vi lever i nå. Likevel har de overlevd og blitt bevart fordi det var stor nok interesse for dem til at de ble skrevet ned og preservert for senere generasjoner.
|