Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Åkei, fløtegratinerte poteter og kalkunbryst og kun en ovn. Hvordan løse det?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-08, 14:44   #1
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Åkei, fløtegratinerte poteter og kalkunbryst og kun en ovn. Hvordan løse det?

Ja, jeg er nok ingen kokk...
Men jeg skal lage kalkunbryst og fløtegratinerte poteter, men har kun en ovn.
Jeg tenker det slik at jeg kanskje kan lage de fløtegrat. potetene først. Så kalkunbrystet og så varme potetene igjen. Og da pakke kalkunbrystet inn i folie så det holder varmen litt???

Noen som har linker eller oppskrifter som er til gode fløtegratinerte poteter?
Noen tips ellers for å få det godt?

Uff.... stakkars gjester... blir nok en minnerik aften matmessig.

Gammel 23-12-08, 14:47   #2
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Åkei, fløtegratinerte poteter og kalkunbryst og kun en ovn. Hvordan løse det?

Jeg lar ofte potetene hvile mens jeg steker f.eks svin/oksefilét i 20 minutter, pluss hvile et kvarter.
Skal kalkunbryst stekes noe lenger enn det?

Mine poteter:

Skrell og del i skiver ca 5 store poteter
Legg dem i en 1.5 liters ildfast form
Krydre godt med hvitløkspulver og hvit pepper.
To putter kremfløte.
I ovnen i midten på 200 grader ca 40-50 minutter, inkludert ca 5-7 minutter til slutt med mozarellaost på.
Rør av og til.

Gammel 23-12-08, 14:49   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Åkei, fløtegratinerte poteter og kalkunbryst og kun en ovn. Hvordan løse det?

Er ikke det utrolig mye fløte til fem poteter, Line? Eller er ikke putt det jeg tror, altså en kartong?
Hvis du ikke skal ha så mange gjester så kan du kanskje få plass til begge deler på en gang?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 14:49   #4
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Har du saus til? Det gjør jo ikke noe om kalkunbrystet får stå og hvile mens potetene er i ovnen. Og hvis du serverer varm saus ved siden av, trenger du jo ikke varme det opp igjen. Bare skjær kjøttet i tynne skiver, dander på fat og ha litt av sausen over.

Tips til potetene: Sett skivene på høykant, ha i masse løk og hvitløk, fløte halveis opp i formen (evt. 50/50 fløte og melk), godt med salt og pepper og sprinkle ost over når det er cirka ti minutter igjen av steketiden.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 14:50   #5
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Har du mikrobølgeovn? I så fall lager du potetene i den, og mens kalkunbrystet hviler seg får potetene gratinere seg i ovnen.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 14:52   #6
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Du kan også lage fløtestuede poteter i kjele:

Poteter i skiver kokes halvveis ferdige i en stor kjele. Hell av kokevannet, ha i løk, hvitløk, salt og pepper, samt fløte. La stå og trekke i 15 minutter, cirka. Rør av og til og pass på at det ikke svir seg i bunnen.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 14:52   #7
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Er ikke det utrolig mye fløte til fem poteter, Line? Eller er ikke putt det jeg tror, altså en kartong?
Hvis du ikke skal ha så mange gjester så kan du kanskje få plass til begge deler på en gang?

De potetene er svære, altså. Type bakepoteter. Man ser jo potetene an. Ca betyr nettopp det.
Det blir ikke så mye med to putter, synes jeg. Akkurat passe.
1/3 l pr putt. Det skal dekke potetene.

Gammel 23-12-08, 14:58   #8
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg lager som regel fløtegratinerte poteter i en kjele. Koker til de er nesten gjennomkort, har de over i ildfast form, og gratinerer i ovnen 10 min mens kjøttet får hvile før severing.

Gammel 23-12-08, 15:03   #9
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skjer poteter i skiver, kok dei møre i mjølk. Ha fløyte og litt av mjølka i ei anna gryte. Ha i pressa kvitlauk, salt og pepar til passe smak (her må du på ein måte smake det til til slik du likar dei fløtegratinerte). Kok opp. Ha så poteter i ei ildfast form, hell den ferdig krydra fløyta over så den dekker potetene, og ha litt raspa ost over. 15-20 min i omnen på sånn gratineringsfunksjon!

Praktisk viss du har hatt ei steik i omnen halve dagen, og vil ha fløtegratinerte til. Då kan steika kvile under folie medan potetene gratinerer seg!

Gammel 23-12-08, 15:50   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Jeg lager som regel fløtegratinerte poteter i en kjele. Koker til de er nesten gjennomkort, har de over i ildfast form, og gratinerer i ovnen 10 min mens kjøttet får hvile før severing.

Jeg synes det er godt med tørka estragon i potetene, i tillegg til hvitløk.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 15:51   #11
Line*
Expired

Standard

Jeg skal forresten lage det i kveld. Med svinefilét, peppersaus, smørdampet asparges og minimais. :sikler:

Gammel 23-12-08, 17:02   #12
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Du kan også lage fløtestuede poteter i kjele:

Poteter i skiver kokes halvveis ferdige i en stor kjele. Hell av kokevannet, ha i løk, hvitløk, salt og pepper, samt fløte. La stå og trekke i 15 minutter, cirka. Rør av og til og pass på at det ikke svir seg i bunnen.

Det gjør jeg. Har faktisk akkurat spist det nå. Utrolig godt. Mye bedre enn juleribbe, pølse og kaker.....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 18:04   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik ville jeg ha gjort det også, blir veldig godt!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 18:49   #14
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette gjør jeg også.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 19:56   #15
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Du gjør som jeg alltid gjør; koker skivede poteter møre i fløte, hvitløk og masse salt og pepper. Da trenger de kun 10 min. i ovn, alstå bare til osten har smeltet. Så lenge kan helt sikkert kalkunbrystene hvile.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.