Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Focaccia-brød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-08, 22:09   #1
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Focaccia-brød

Noen som har oppskrift på et saftig Focaccia brød som er enkelt å lage?

Gammel 29-12-08, 22:11   #2
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Focaccia brød

Jeg tror spoon og søstrene har en fin oppskrift. De lager supre focacciabrød!

Gammel 29-12-08, 22:11   #3
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal lete opp tusenogtredve sitt!..:brb:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 22:12   #4
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne skal være fantastisk god og ikke minst enkel.

http://somminedagerer.blogspot.com/2...sitt-best.html

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 22:16   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne lager jeg hele tiden.

http://foreldreportalen.no/forum/sho...light=focaccia

Gammel 29-12-08, 22:29   #6
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Denne skal være fantastisk god og ikke minst enkel.

http://somminedagerer.blogspot.com/2...sitt-best.html

denne så helt fantastisk ut! Skal prøve meg på denne.Tusen takk

Gammel 29-12-08, 23:08   #7
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Iset-brødet tror jeg er det beste man kan få.

Gammel 29-12-08, 23:14   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt brød ser omtrent likt ut som det i oppskriften over, bortsett fra at jeg har olje i bunnen av langpannen også. Men hallo - BARE salt på toppen? Det går da ikke! En focaccia uten rosmarin er jo som en pizza uten ost.

Gammel 29-12-08, 23:27   #9
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mitt brød ser omtrent likt ut som det i oppskriften over, bortsett fra at jeg har olje i bunnen av langpannen også. Men hallo - BARE salt på toppen? Det går da ikke! En focaccia uten rosmarin er jo som en pizza uten ost.

Og olje i deigen i din oppskrift. Mye olje er viktig.

Den oppskriften over virker litt tørr synes jeg.

Gammel 29-12-08, 23:51   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, det bør være så mye olje at man tror man har tatt for mye og ødelagt alt. Var det ikke olje i selve deigen i den andre opskriften?? Nei, det går jo ikke an!

Gammel 30-12-08, 00:01   #11
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Hør på erfarne foccacia-junkier, bruk Iset sin oppskrift.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:02   #12
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Standard

hehe. Ok. Var bare det at den andre hadde så kjekke steg for steg bilder, og jeg er en selverklært kjøkken-nOOb. Men greit, jeg skal prøve meg på Iset sin

Gammel 30-12-08, 00:08   #13
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av iBam, her.

hehe. Ok. Var bare det at den andre hadde så kjekke steg for steg bilder, og jeg er en selverklært kjøkken-nOOb. Men greit, jeg skal prøve meg på Iset sin

Iset sin innviet meg i gjærbakstens verden. Den er idiotsikker, og jaggu klarte jeg ikke å bake brød etter å ha fått et par vellykkede runder med foccacia på selvtilliten.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:10   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker oppskrifta på tines sider.
http://www.tine.no/page?id=28&key=26446&cat=649

Godt med både soltørka tomat og feta oppå ( i tillegg til salt og timian, selvfølgelig)

Jeg lager forøvrig 1,5 oppskrift. Da passer den perfekt i langpanna som hører til ovnen.

Gammel 30-12-08, 00:10   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Feta.

Jeg hadde marinert chili-feta oppi sist, det var fantastisk.

Gammel 30-12-08, 00:11   #16
MikkelRev
Nybegynner

MikkelRev sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
MikkelRev har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av iBam, her.

Kjøkken-noob er du da ikke...
Du er en flink husmor som lager veldig god mat...

MikkelRev er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:12   #17
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MikkelRev, her.

Kjøkken-noob er du da ikke...
Du er en flink husmor som lager veldig god mat...

Snille rev! No awfense, men du er jo altetende

Gammel 30-12-08, 00:18   #18
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Vil du ha det riktig så enkelt iBam, så kjøper du bare en pose m/familie pizzadeig fra Toro, så står oppskriften på baksiden
MEN den hjemmelagete er best
Har oppskrifta til Føniks her ett sted hvis du vil ha flere alt

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:19   #19
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Standard

ja takk, Siwa Jeg sanker bare alle oppskriftene også tar jeg den som virker enklest

Gammel 30-12-08, 00:21   #20
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Focaccia:

1 liten langpanne:
30 g gjær
6 dl lunkent vann
800 g hvetemel
2 ss sukker
1 ts salt
1 kvist rosmarin
olivenolje
grov salt

1: Løs opp gjæren i det lunkne vannet, ca. 37 *C. Tilsett mesteparten av hvetemelet, sukker og salt. Arbeid deigen til den blir glatt og fin. Tilsett mer hvetemel hvis deigen virker klissete og klever til fingrene.

2:La deigen heve under et kjøkkenhåndkle på et lunt sted i ca 1/2 t.

3: Arbeid deigen godt sammen. Kjevle den ut til en stor firkant. Legg den i en smurt, liten langpanne.

4: Bland rosmaring, hvitløk og litt olje i en morter. Fordel blandingen over deigfirkanten. Bruk fingrene til å lage de karakteristiske hullene i deigen.
Dryss litt grov salt over.

5:La brødene heve under kjøkkenhåndkle i ca 1/2 time.

6: Stek brødet i ovnen ved 200 *C i ca 25 minutter. Skjær brødet opp i firkanter.

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:49.