Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta med skolebarn på lang reise - miste skoleplass?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-09, 19:39   #21
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta med skolebarn på lang reise - miste skoleplass?

Forøvrig synes jeg det er fint at det er sånn. Skolen kunne godt hatt mulighet til å innvilge litt lenger enn to uker, men det er en bakgrunn for dette. Bla fremmedspråklige som tar ut ungene over lang tid os sånt. Jeg er så sær at jeg synes det er en uting å ta ut unger fra skolen da..... I allefall for en ferietur. Jeg vil tro at det også er noe med å begrense hvor lenge man tar ut unger på sydenturer og.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-09, 19:49   #22
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

AnneC, hva med unger som er med foreldre som jobber i NORAD, diplomatiet, hjelpeorganisasjoner osv.? Det er tøft nok med reisingen og omstillingen som fører med å ha foreldre med den typen yrker, om man ikke skal risikere å ikke ha klassen "sin" som en base i hjemlandet å vende tilbake til, synes jeg.

Gammel 01-01-09, 19:52   #23
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Vi har en case hvor familien ønsker å reise langt avsted i tre måneder. Barnet (femteklassing) vil den tiden gå på skole i det andre landet. Familien har fått beskjed om at et barn som er borte lenger enn to uker vil miste skoleplassen, og vil derfor ikke være garantert å få plass i klassen sin igjen når de kommer tilbake. Det ble også sagt at man ikke kunne søke om unntak fra denne regelen.

Hva tror dere, høres ikke det rart ut? Det må vel kunne gå an å søke om en slik permisjon? Noen som har synspunkter eller erfaring? Barnet går på skole i Oslo, og vil være borte de tre siste månedene i skoleåret.

Har ikke lest svarene, men reglene er sånn:
-fravær opp til 10 dager i året: Må søke om permisjon. Foreldre overtar opplæringsansvaret i permisjonstiden
-fravær inntil 4 uker pr år: Må søke om hjemmeundervisning.
-fravær utover 4 uker pr år: Barnet skrives ut fra skolen.

Såvidt jeg kan se, handler skolen rett i forhold til reglene.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-09, 19:53   #24
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Jeg var borte fra min faste skoleklasse i mer en tre måneder da jeg gikk i tredjeklasse på barneskolen.
Da jeg kom tilbake til min faste skole og klasse var det aldri noe snakk om at jeg skulle begynne i en av de andre klassene på samme trinnet.

Mulig det var anderledes på midten av 70-tallet enn i dag.

Ja, det er temmelig annerledes. Det kommer stadig nye regler, og de som gjelder nå begynte å gjelde 1.1.2000. Eller var det -99?

Gammel 01-01-09, 19:54   #25
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jøss, får man ikke samme plass når man flytter tilbake? Eller er skolegrenser og sånt "opphevet" i hovedstaden?

Det finnes heller ikke skolegrenser lenger.

Gammel 01-01-09, 19:55   #26
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

AnneC, hva med unger som er med foreldre som jobber i NORAD, diplomatiet, hjelpeorganisasjoner osv.? Det er tøft nok med reisingen og omstillingen som fører med å ha foreldre med den typen yrker, om man ikke skal risikere å ikke ha klassen "sin" som en base i hjemlandet å vende tilbake til, synes jeg.

Jeg synes uansett det er bra at det er strenge regler på dette. Det er alt for mange fremmedsråklige som tidligere tok ut ungene i mange mndr hvert år. Reglene er ikke laget for å gjøre livet surt for folk, men for å sikre at unger får den skolegangen de har krav på.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-09, 19:58   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Disse reglene er jo heller ikke laget for å være firkantet, men for å hindre at plasser opptas for andre barn som trenger plassen.

Gammel 01-01-09, 20:05   #28
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for svar, alle sammen. Dette ser jo ut til å være rimelig klart, det finnes ingen mulighet for å søke om permisjon.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.