Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?
Opprinnelig lagt inn av Interference, her.
Menneh du bedrevitern.. (beklager jeg har teflonhukommelse på nick)
Hvordan kan du uttale deg så bastant om kniver når du ikke kan ha hatt muligheten til å teste ut selv over lengre tid?
Jeg var gjennom utallige merker kniver i min tid på storkjøkken, og klarer enda ikke å komme med en bastant uttalelse om hvilken kniv som er best.
Selvsagt er det enkelte merker som utmerker seg veldig kjapt, men min påstand er at man trenger helt andre kniver til hjemmebruk enn til proffesjonellt bruk.
Kniver i mellomklassen er somregel ypperlige til hjemmebruk, da de er mer robuste og tåler litt allsidig behandling.
Jeg merker jo at jeg er blitt utrolig sløv siden jeg bruker kokkeknivene mine til alt, (jeg hakket opp masahiroen min på tullballskap ) og holder meg til gode hjemmekniver som global/victorinox nå. Den kniven som holdt best/lengst i jobbsammenheng var faktisk en victorinox kniv, den tålte absolutt alt av hakking og kutting, helt til den avgikk med døden inni oppvaskmaskinen.
Så de dyre gode proffe merkene er ikke alltid optimalt hjemme på et kjøkken.
Man trenger et slipestål ja, og man trenger å kunne bruke et slipestål, hvis ikke ødelegger man mer enn man gjør godt.
Elektriske knivslipere har jeg enda ikke funnet noen bra av, har du?
Uansett, det er gøy med noen å nerde kjøkken med!
Som sagt, jeg har en victorinox, og jeg bruker den til alt jeg ikke kan bruke dyre kniver til. Og dette med kniver er ikke noe alle kokker kommer til å bli enige om, ikke nå, ikke senere.
Det med el.slipere har jeg egentlig aldri skjønt, et par drag med et stål koster da ikke så mye!!!! Og en kjøkkensjef jeg hadde, mente at de herpa herdinga. Aner ikke om det, men har aldri brukt en.