|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Tøff
|
Sv: SMS fra GazaDette er så grusomt... Jeg forstår virkelig ikke hvorfor dette får fortsette. Hvordan _kan_ menneskelige lidelser på dette nivået ignoreres?
|
|
|
#24 |
|
Absolut ateist
|
Sv: SMS fra GazaTenk hvor vanvittig slitne de som prøver å hjelpe må være oppi alt dette her. Håper de får mer menneskelige forhold å jobbe under snart. Men samtidig ser jeg nå at Israel avviser at det er en humanitær krise ...
|
|
|
#25 |
|
Absolut ateist
|
Sv: SMS fra Gaza
Her er hva en representant for Norsk Folkehjelp sier:
|
|
|
#26 |
|
Trøtt
|
Sv: SMS fra GazaNå må vel (forhåpentligvis) FN gjore noe snart? Jeg kjenner jeg blir sint og trist av dette altså.
|
|
|
#27 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
FN er og forblir en vits så hvorfor skulle de gjøre noe nå? De gjorde ingen ting i Rwanda, 5 millioner har blitt drept i DR Kongo (FN er der visstnok) og nok igjen beviser de at de bare er en symbolsk institusjon som har ingen nytte overhode. De er politisk styrt og har ikke mandat til å hjelpe folk som virkelig trenger det i verden. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Mother of Dragons
|
Ja, jeg satt akkurat og tenkte på det, og det har slått meg tidligere. Nå kan det være at de andre arabiske landene har hjulpet masse, og jeg har ikke noe særlig peiling på dette, men som da den palestinske regjeringen ikke hadde penger til å lønne folka sine, det må da være lite problem for de rikeste arabiske landene å gi nok penger?
|
|
|
#29 |
|
anglofil
Sv: SMS fra GazaSlik jeg ser det så bryr ikke andre arabiske land seg noe særlig om lidelsene til det palestinske folk. Hvorfor ser de bare på det som skjer? Eller man kan også spørre - når har de brydd seg de siste årene? Hva har Egypt, Saudia Arabia og Jordan gjort? Svært lite, desverre. Og grunnen? As per usual - USA. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Pauset
|
Sv: SMS fra GazaDet er bare helt grusomt. Selvmordsbombere kan ikke forsvares...men dette er hitlerske tendenser.... Jeg fatter ikke at USA kan ha så mye makt at Sikkerhetsrådet ikke kan gå kraftigere ut.... Da er det ikke demokrati lenger.... |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Multitaskingmaniac
|
Veldig bra sagt Canisa, jeg er så enig så enig!
|
|
|
#33 |
|
Jag har ju hjärna.
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: på pendlertoget
![]() |
Jeg finner ikke igjen det slitne, gamle skjerfet mitt, så jeg dro til Palestinabutikken og kjøpte et splitter nytt et tidlig i fjor høst. Siden da har jo situasjonen bare blitt verre og verre. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Whatever, never mind
|
Det kunne vært interessant å se den religiøse tilhørigheten blant politikere og lobbyister... |
|
|
|
|
|
#35 |
|
anglofil
Jeg mener at sikkerhetsrådet aldri har vært demokratisk men akkurat i denne konflikten så prøver vel heller ikke USA å skjule hvor de står? USA gir noe slikt som 30 billioner dollar til Israel hvert år i "defence aid", det i seg selv sier vel alt om hva og hvor de står i saken. (og ikke minst hva de ser som viktig i verden, de gir til sammenlikning en knøttliten brøkdel av denne summen til hele det afrikanske kontinentet i aid) |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Absolut ateist
|
Usa har jo et meget stort antall jøder involvert i politikk og pengevirksomhet. Klart disse har noe å si.
|
|
|
#38 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: SMS fra GazaPå denne måten er i allefall Israel sikker på at en fred aldri vil komme om ikke andre griper inn.
|
|
|
#39 |
|
er grønn og fin.
|
Etter hva jeg har fått med meg er det mange pengesterke jøder i bakgrunnen. Så andelen har el litt å si, men pengene utgjør nok mye de også.
|
|
|
#40 |
|
anglofil
Det er mange forskjellige grunner til det ... ja, jøder har enormt mye politisk og økonomsik makt i USA men enda viktigere er nok at Israel er enormt viktig for USA som en militær balanse i midtøsten som da beskytter den vestlige verden sin oljeforsyning. Med korrupte ledere i arabiske land som lar seg kjøpe og en militær supernasjon som Israel så er "oljen" sikret. Sist redigert av Lisa : 06-01-09 kl 22:28. |
|
|
|
![]() |
|
|